کد خبر: ۹۱۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۲۶ تير ۱۳۹۵

رمان«آواز، بچه، آتش» روایتی از جشن هنر شیراز

اکبر صحرایی نویسنده، در رمان جدید خود با عنوان «آواز، بچه، آتش» وقایع جشن هنر و شخصیت آیت الله دستغیب را بازگو می کند.
به گزارش شیرازه به نقل از مهر، اکبر صحرایی از انتشار رمان «آواز، بچه، آتش» در نشر کتاب جمکران خبر داد و گفت: در این کتاب که با محوریت شخصیت شهید محراب، آیت الله دستغیب منتشر خواهد شد، شخصیت اصلی نادر اتابکی نام دارد.

این نویسنده آثار ادبیات پایداری نام این کتاب را  با توجه به اتفاقاتی که در جشن هنر شیراز و نمایش زننده «خوک، بچه، آتش» عنوان کرد و افزود: این کتاب، یک رمان۲۲۴ صفحه ای درباره زندگی شهید دستغیب است و شخصیت اصلی آن نادر اتابکی نام دارد. این شخصیت بر اساس نام مستعار نادراتابکی که زیر گزارش های موجود از بیت شهید دستغیب در اسناد ساواک ثبت شده، در ذهن نویسنده شکل گرفته است.

وی یادآور شد: بنابر مستندات ساواک قبل ازانقلاب فردی با نام مستعاراتابکی مامورمی شود که در بیت شهید دستغیب نفوذ کند و گزارش های بیت را به صورت روزانه و هفتگی به ساواک ارائه دهد.

نویسنده کتاب «حافظ هفت» که در نشر سوره مهر چندین چاپ را تاکنون پشت سر گذاشته با اشاره به اینکه رمان «آواز، بچه، آتش» از دو دفتر تشکیل شده، بیان کرد: دفتر اول آن، از آینده به گذشته روایت می‌کند که از هنگام انفجار تروریستی و شهادت آیت الله دستغیب آغاز می شود و تدریجا تا سال ۵۷ به عقب می آید. در دفتر دوم نیز که از اواسط کتاب آغاز می‌شود، مخاطب با نادر اتابکی آشنا خواهد شد.

وی توضیح داد: شخصیت نادر اتابکی که نامش بر اساس مستندات ساواک انتخاب شده، ساخته ذهن نویسنده است اما اتفاقاتی که با توجه به حضور او در داستان رخ می دهد، منطبق بر زندگی شهید دستغیب بوده و کاملا واقعی است.

صحرایی با این توضیح که تحقیقات در خصوص آیت الله دستغیب را پس از شهادت این شهید محراب، آغاز کرده، تصریح کرد: همه کتاب‌هایشان را خواندم و تصمیم گرفتم از خصوصیات اخلاقی ایشان، یک کار تحقیقی جامع برای نسل جوان بنویسم. برای بیان مطالب هم، از زبان داستان استفاده کردم تا برای خواننده جذابیت بیشتری داشته باشد. قبل از آن سه اثر دیگر از من چاپ شده و این کتاب چهارم من بود. خودم اصرار داشتم کار به صورت مستند داستانی نوشته شود، چون می‌دانستم اگر صرفاً مستند بنویسم، عده خاص و محدودی آن را خواهند خواند، اما داستان برای اغلب افراد جذاب است.

نویسنده مجموعه داستان های جذاب «دار و دسته دارعلی» پیرامون رمان تازه اش، یادآور شد: به نظر من نگارش این کتاب، از الهامات خود شهید بود، چون مدت‌ها در باره این کتاب تحقیق کرده بودم و واقعاً نمی‌دانستم چگونه شروع کنم. بالاخره هم سنگینی کار مرا به تردید انداخت و رفتم که آن را به بنیاد شهید پس بدهم، حس می‌کردم توانایی لازم برای انجام این کار را ندارم. در آنجا خانم محققی که متوجه شدند دارم روی این موضوع کار می‌کنم، کتاب «نفس مطمئنه» را که کتاب قطوری هم هست به من دادند تا نگاهی هم به آن بیندازم. حدود هزار صفحه شامل اسناد ساواک در باره شهید دستغیب بود. در این کتاب سندی وجود داشت که در آن یکی از مأموران ساواک که در جلسات درس اخلاق ایشان شرکت می‌کرد، نوشته بود که «ایشان به کد 19 دشنام داد! منظور از کد 19 شاه بود و به نیکسون و فلان و بهمان این حرف‌ها را زده است و زیر سند هم امضا کرده بود اتابکی!»، از این رو تصمیم گرفتم از این اتابکی شخصیت داستانم را بسازم.

صحرایی ادامه داد: یک سال طول کشید تا کتاب را نوشتم. نکته جالب این بود که چه تحویل گرفتن و چه اتمام و تحویل دادن کتاب در ماه رمضان اتفاق افتاد.

اکبر صحرایی با نگارش رمان حافظ هفت در پنجمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد عنوان برگزیده را به دست آورد.

نظرات بینندگان