کد خبر: ۹۱۶۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۱ - ۲۶ تير ۱۳۹۵
کارشناس مسائل سیاسی:

نتیجه توافق fatf عقب نشینی از مرزهای استراتژیک ایران است

یک کارشناس سیاسی گفت: دستگاه دیپلماسی در پشت درهای بسته و در خفا توافق نامه‌ای را با آمریکایی‌ها نهایی می‌کند که نتیجه آن عقب نشینی از مرزهای استراتژیک جمهوری اسلامی ایران است .

به گزارش شیرازه به نقل از پسین جهرم چنگیز آزادیخواه جهرمی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار پسین جهرم  با اشاره به توافق انجام گرفته با fatf که منجر به دست کشیدن ایران از حمایت حزب‌الله و سایر نیروهای مقاومت و همچنین متوقف کردن فعالیت نیروی قدس می‌شود، اظهارداشت: این ماجرا دست بانکهای داخلی را برای حمایت از مقاومت خواهد بست تا عملاً حمایت مالی از مقاومت به دعوای داخلی مبدل شود.

وی با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی در پشت درهای بسته و در پنهانی توافق نامه‌ای را با آمریکایی‌ها نهایی می‌کند که نتیجه آن عقب نشینی از مرزهای استراتژیک جمهوری اسلامی ایران از سواحل مدیترانه در غرب آسیا، شمال آفریقا، جنوب خلیج فارس و حتی آمریکای جنوبی تا مرزهای ملی است، افزود: در این توافق نامه بانک مرکزی ایران به بهانه توافق مالی با آمریکا، حتی به اجرای دستورالعمل به اصطلاح مبارزه با پول‌شویی، تحت نظر کارگروه موسوم به اقدام مالی مبارزه با تروریسم خواهد بود.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: این کارگروه که با شعار مبارزه با تروریسم، بیشتر جبهه‌های مقاومت اسلامی منطقه را نشانه گرفته، برای یکسال موقتاً اسم ایران را در فهرست تأمین مالی کنندگان تروریسم نگه می‌دارد اما علیه ما نامه نگاری نمی‌کند تا دولت بتواند در حدی با بانک‌های بین‌المللی کار کند و پس از یک سال چنانچه این کارگروه تا حد کافی از ایران راضی بوده باشد ممکن است اقدامات بعدی را انجام دهد و این یعنی در حالت خوف و رجاء نگاه داشتن تا زمانی که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 96 مشخص شود.

برخی خوش خیالانه در درون دولت  تصور می‌کنند در حال اعتماد سازی با جامعه بین‌الملل هستند

وی با بیان اینکه برخی خوش خیالانه در درون دولت و داخل کشور تصور می‌کنند در حال اعتماد سازی با جامعه بین‌الملل و یا از بین رفتن ریسک تعامل بانکی با ایران هستند، تصریح کرد: گذشته از این همانطور که بیانیه«نایاک» در تجلیل از اقدام fatf می‌گوید؛ این اقدام گامی در جهت فرورفتگی بیشتر ایران در نظام مالی جهانی است که نایاک معتقد است به دلیل ایجاد نوعی مکانیسم «خود کنترلی» در ایران «بهترین راه برای تأمین منابع آمریکاست» یکی از خطراتی که بانکهای خارجی را در مبادله با ایران تهدید می‌کند این است که به علت آنچه غربی‌ها مشخص نبودن مکانیسم مالی در ایران (شفاف نبودن سیستم kyc«مشتری خودت را بشناس») بر اساس معیارهای غربی می‌خوانند امکان استفاده «پول‌های مورد مبادله» در حوزه‌هایی که همچنان مورد تحریم آمریکایی‌ها قرار دارد مؤسسات طرف معامله با ایران مورد تحریم آمریکا قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به دیدگاه دولت درباره تعریف تروریسم با fatf، بیان کرد: وقتی نهادی مانند fatf  از تأمین مالی تروریسم سخن می‌گوید، قاعدتاً تعریف کاملاً ویژه‌ای از تروریسم در نظر دارد. یکی از اصلی ترین سوال هایی که دولت باید به آن جواب بدهد این است که آیا درباره تعریف تروریسم با fatf به دیدگاه مشترک رسیده است؟

آزادیخواه جهرمی ادامه داد: چنانچه دولت در این راستا به دیدگاه مشترک رسیده باشد یعنی پذیرفته است مراوده مالی و بانکی با جریان مقاومت و حزب‌الله در منطقه یا حتی سپاه جزو مراودات «دارای ریسک» است و باید از آن احتذار کرد و چنانچه نرسیده یعنی fatf تعریف خاص خود از تروریسم دارد و ایران تعریفی دیگر. آن وقت سوال این خواهد بود که تفاهم با این نهاد چه معنا و چه ارزشی می‌‌تواند داشته باشد؟

 به گفته آزادیخواه جهرمی، مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم در واقع پوششی برای هدف اصلی آمریکا یعنی مسلط شدن به هندسه تعاملات بانکی داخل ایران به صورت دائم و آنی و همچنین قطع کمک‌های مالی به جبهه مقاومت است. برجسته ترین اقدام داخلی در این روند تصویب قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم توسط مجلس در اسفند ماه سال 94 گذشته است که این قانون در اردیبهشت ماه 95 از طرف رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

وی با اشاره به مکانیسم نظارت و راستی آزمایی fatf در ایران، اظهارکرد: در مقدمه دستورالعمل‌های چهارگانه fatf آمده کشورها باید الزامات این کارگروه را اجرا کنند وقتی از چنین الفاظ الزام آوری استفاده می‌شود قاعدتاً پایبندی و عدم پایبندی ایران یک عمل دلخواهی و یا مبتنی بر خود اظهاری نخواهد بود و این fatf است که باید از طریق ابزارها و مکانیسم‌های خاص پایبندی در ایران به توصیه‌هایش راستی آزمایی کند.

مهمترین ابهام در توافق ایران و کارگروه اقدام مالی این است که ابزارهای نظارت، در ایران دقیقاً چه چیزهایی هستند

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: مهمترین ابهام در توافق ایران و کارگروه اقدام مالی همین است که ابزارهای نظارت، راستی آزمایی، شفافیت و گزارش گیری fatf از ایران و در ایران دقیقاً چه چیزهایی هستند و قرار است چگونه در محیط داخلی این کشور تعبیه شود که این امر سبب شده تا برخی نگرانی‌های اصلی امنیتی در اینجا شکل بگیرد؛ می‌دانیم که دولت آمریکا حذف واسطه‌های کلیدی ایران در منطقه را به عنوان گام نخست برجام 2 تعریف کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که این سازمان چه اطلاعاتی  و چگونه از ایران جمع آوری خواهد کرد و چه تضمینی وجود دارد این اطلاعات در خدمت سرویس‌های غربی قرار نگیرد، تصریح کرد: آمریکایی‌ها خود نیز راه حل مشکلی که ایجاد کرده‌ را نیز ارائه دادند و آن شفاف شدن چرخه سیستم مالی در ایران به گونه‌ای که مورد تایید گروه اقدام مالی(fatf) قرار گرفته و در نهایت برای آمریکایی‌ها مشخص و یقین شود که این پول در اختیار سپاه پاسداران و در تقویت صنعت موشکی ایران و حمایت از جریان مقاومت قرار نمی‌گیرد، است. برای دستیابی به این هدف ایران باید قانون مبارزه با پول‌شویی و قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم را آنگونه که مورد تأیید گروه اقدام مالی قرار گیرد اجرا کند.

وی اضافه کرد: دیوید لیپتون معاون اول مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول(ای ام اف) که سمت دستیار ویژه باراک اوباما در کارنامه خود دارد صریح‌تر از همه درباره راه حل مشکل عدم مبادلات اقتصادی میان ایران و مؤسسات خارجی نظر داد؛ وی که 26 تا 28 اردیبهشت 1395 به ایران سفر کرده بود در خصوص نتایج سفر به ایران بیانیه ای صادر و تأکید کرد که اولویت مهم کوتاه مدت برای سیستم بانکی ایران تغییر ساختار بانکها در حوزه‌های عملیاتی و تعیین تکلیف سطوح بالای مطالبات معوق که به کاهش نرخ بهره واقعی و به جریان انداختن اعتبارات در اقتصاد کمک می‌کند بوده که با توجه به مشکلات اتصال مجدد بانک‌های ایران به سیستم مالی بین‌المللی مسئولان باید به تقویت ساختار مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم ادامه دهند. این امر در تسهیل اتصال مجدد بانک‌های ایران به سیستم مالی بین‌المللی بسیار حیاتی است.

قطع کمک به محور مقاومت امری است که بیش از همه آمریکاییها و صهیونیسم  از آن سود می‌برند

آزادیخواه جهرمی با اشاره به مکانیسم جمع آوری اطلاعات fatf از ایران و مصرف کننده نهایی آن، گفت: دولت با دادن این امتیاز بسیار بزرگ ممکن است آمریکایی‌ها را راضی کند تا وجوهی که در برجام قرار بود از پول خودمان آزاد کنند به ما بدهند و در عوض جبهه‌ای که 38 سال درصدد فتح آن بودند بدون کوچک‌ترین مقاومت تحویلشان دهیم. قطع کمک به محور مقاومت به فراموشی سپردن آرمان فلسطین و دست آخر رضایت به شکست مقاومت اسلامی و رزمندگان از عراق و یمن و بحرین و پاکستان و افغانستان تا ترکیه و سوریه و لبنان و فلسطین و دیگر نقاط عالم که چشم امید به جمهوری اسلامی ایران داشتند امری است که بیش از همه آمریکاییها و صهیونیسم بین‌الملل از آن سود می‌برند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرارداد با fatf به معنای دسترسی کارگروه اقدام مالی به بانک اطلاعات تراکنش‌های بانکی در ایران است، گفت: واقعیت آن است که چون واژگان این برجام (توافق) کاملاً فنی بوده و درباره مفاهیم و نرم‌های مالی است برای هیچ کس مهم نیست چه اتفاقی افتاده و چون تعهدات ما درباره کلمه پولشویی است همه فکر می‌کنند چه کار خوبی انجام داده‌ایم اما حقیقت این است که ما در عمل امکان وسیعی برای دسترسی به اطلاعات بانکی خود را به آمریکایی‌ها تقدیم کرده‌ایم که نتیجه آن این است که نظام مالی ایران تراکنشی نخواهد کرد که مورد رضایت آمریکایی‌ها نباشد.

آزادیخواه جهرمی در پاسخ به این سوال که کدام کشور چنین اطلاعاتی را در اختیار یک نهاد خارجی که دارای ارتباطات شناخته شده با «دشمن» است قرار می‌دهد، تاکید کرد: استراتژی اصلی آمریکا در حال حاضر وادار کردن ایران به توقف یا کاهش رفتار مقاومتی در منطقه از طریق فعال کردن مجموعه‌ای از ابزارهای اطلاعاتی و مذاکراتی است که به طور مشخص از حیث سازمانی، سپاه و حزب‌الله و از حیث جغرافیایی سوریه را در بر می‌گیرد. و در حال حاضر هیچ هدفی برای آمریکا مهمتر از آن نیست که در چارچوب پروژه برجام2 ایران را درگیر مجموعه فرایندهایی کند که خروجی آن کاسته شدن از نقش ایران در محور مقاومت و کاسته شدن از نفش محور مقاومت در منطقه باشد.«یک کلام آمریکا»

اینها قابل اعتماد نیستند و عهد شکن و با اصل انقلاب و جمهوری اسلامی مخالفند

وی با اشاره به اینکه طبق بیانیه fatf  چنانچه این گروه به یک جمع بندی برسد که ایران پیشرفت لازم را در اجرای برنامه اقدام نداشته، دوباره تعلیق اعمال می‌شود، گفت: اینها قابل اعتماد نیستند و عهد شکن و با اصل انقلاب و جمهوری اسلامی مخالفند و رفتارشان در طول تاریخ انقلاب بیانگر این موضوع است.

این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به سوال خبرنگار پسین جهرم که آیا معیار مشخصی برای نقطه پایان انجام تعهدات ایران وجود دارد یا مانند توافقات هسته‌ای باز هم شاهد راستی آزمایی هایی کیفی برای تعهدات ایران هستیم، بیان کرد: حتی این تعهد هم موجب اعلام رسمی عادی شدن مبادلات مالی با بانکهای ایران نخواهد شد. آنگونه که کارگروه در بیانیه خود آورده است تا زمانی که ایران اقدامات لازم برای رفع کمبودهای شناسایی شده در برنامه اقدام را انجام نداده کارگروه اقدام مالی fatf نسبت به ریسک ناشی از حمایت مالی از تروریسم از داخل ایران و تهدیدی که برای سیستم مالی بین‌المللی ایجاد می‌کند، نگران خواهد بود به همین حیث کارگروه اقدام مالی (fatf) از اعضای خود می‌خواهد و به دیگر کشورها توصیه می‌کند تا همچنان به مؤسسات مالی خود پیشنهاد کنند که در مبادله با افراد حقیقی و حقوقی ایران هوشیاری لازم به خرج دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تجربه برجام که ابتدا اقدام‌های عملی ایران بود و در نهایت با بدعهدی طرف مقابل مواجه شد، در حال رقم خوردن است، گفت: کارگروه اقدام مالی موسوم به fatf درباره تعهد سطح بالای ایران برای اجرای قوانین آمریکا درباره پولشویی و حمایت از تروریسم هفته گذشته بیانیه‌ای صادر کرد که آن را باید رونمایی از یک اقدام مهم و چراغ خاموش توسط دولت در حد توافقی همچون ژنو ارزیابی کرد.

به گفته آزادیخواه جهرمی بر مبنای ادعای مذاکره کنندگان و مطابق برجام باید تمام تحریم‌های بانکی بواسطه امتیازات هسته‌ای اعطایی از سوی ایران لغو شود اما بی اثر بودن برجام در لغو این تحریم‌ها موجب شده تا بانک مرکزی زیر بار تعهد جدیدی برود که اساساً ربطی به موضوع هسته‌ای نداشته و البته مجاز به ورود به آن هم نیست و همچون برجام هیچ تضمینی برای آن نیز گرفته نشده است.

وی تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی در پشت درهای بسته و در خفا توافق نامه‌ای را با آمریکایی‌ها نهایی می‌کند که نتیجه آن عقب نشینی از مرزهای استراتژیک جمهوری اسلامی ایران است و این توافق که صد چندان تحقیر آمیز تر از معاهدات گلستان و ترکن چای بوده اصول اعتقادی و وجودی ایران اسلامی را نشانه رفته است.




برچسب ها: جهرم ، fatf ، کارشناس سیاسی
نظرات بینندگان