کد خبر: ۹۱۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۲۸ تير ۱۳۹۵
نسبت به ماه مشابه سال گذشته؛

افزایش هزینه های خانوار شهری استان فارس/ تحصیل، رکوردار بیشترین افزایش قیمت

براساس گزارش بانک مرکزی ایران شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی مناطق شهری استان فارس در خردادماه 95 نسبت به ماه مشابه سال گذشته 7.8 درصد افزایش داشته و در بین کالاهای مصرفی «تحصیل» رکوردار بیشترین افزایش قیمت بوده است.
به گزارش شیرازه، نرخ تورم به مفهوم متوسط تغيير در سطح عمومي قيمت‌ها در يك دوره خاص، همواره مورد توجه سياست‌گذاران و علاقمندان اقتصادي بوده است. اين نرخ بيانگر تغيير در هزينه پرداختي براي خريد سبد معيني از كالاها و خدمات مصرفی است.

 براساس گزارش بانک مرکزی ایران شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران (شاخص تورم) در خردادماه 1395 به عدد 240.9 رسید که نسبت به ماه قبل معادل 1.2 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 6.8 درصد افزایش یافته است.

در سه ماهه اول امسال این شاخص نسبت به دوره مشابه سال گذشته معادل 7.2 درصد افزایش داشته است. میزان تورم در دوازده ماه منتهی به خردادماه امسال نسبت به دوازده ماه منتهی به خردادماه سال گذشته 9.7 درصد است.

شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در خرداد‌ماه 95 در تمام استان‌های کشور (به جز استان گلستان که معادل 0.2 درصد کاهش داشت) با افزایش همراه بود. بیشترین میزان افزایش متعلق به استان زنجان و یزد هر یک معادل 1.9 درصد و کمترین آن مربوط به استان لرستان معادل 0.3 درصد بود. شاخص مذکور در استان تهران معادل 1.2 درصد افزایش داشته است.

براساس این گزارش شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری استان فارس در خرداد‌ماه 95 معادل 253.3 درصد بوده که نسبت به ماه گذشته 1.0 درصد و نسبت به ماه مشابه سال گذشته درصد 7.8 درصد افزایش داشته است.

در ماه مورد بررسی شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مناطق شهری استان فارس به عدد 270.5 رسید که نسبت به ماه گذشته 1.6 درصد و نسبت به ماه مشابه سال گذشته 4.8 درصد افزایش داشته است.

«سس‌ها و چاشنی‌ها» رکوردار بیشترین افزایش قیمت در گروه خوراکی‌ها

در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها به جز میوه و خشکبار که نسبت به ماه مشابه سال گذشته 8.3 درصد کاهش قیمت داشته است «نمک و ادویه، سس‌ها و چاشنی‌ها و ترکیبات خوراکی» با 21.09 درصد، «غلات و نان» با 16.7 درصد و «ماهی و حیوانات دریایی» با 16.5 درصد بیشترین افزایش قیمت و «روغن‌ها و چربی‌ها» با 1.02 درصد، «لبنیات و تخم پرندگان» با 1.5 درصد و «انواع سبزی، حبوب و فرآورده‌های سبزی» با 5.8 درصد کم‌ترین افزایش قیمت را نسبت به ماه مشابه سال گذشته داشته‌اند.

شاخص بهای دخانیات در خرداد‌ماه امسال 272 بوده که نسبت به ماه گذشته 2.8 درصد و نسبت به ماه مشابه سال گذشته 12.3 درصد افزایش داشته است.

در خردادماه 95 شاخص بهای پوشاک و کفش در مناطق شهری این استان 328.9 اعلام شد که نسبت به ماه گذشته 0.5 درصد و نسبت به ماه مشابه سال گذشته 6.9 درصد افزایش داشته است.

شاخص بهای مسکن، آب، برق و سایر سوخت‌ها نیز در ماه مورد نظر 208.0 اعلام شد که نسبت به ماه گذشته 0.4 درصد و نسبت به ماه مشابه سال گذشته 11.17 درصد افزایش یافته است.

شاخص بهای اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه نیز 284.6 بوده است که نسبت به اردیبهشت‌ماه تغیر محسوسی نداشته و نسبت به ماه مشابه سال گذشته 3.07 درصد افزایش داشته است.

شاخص بهای بهداشت و درمان نیز در خرداد‌ماه 95 به عدد 298.2 درصد رسید که نسبت به ماه گذشته 1.3 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 12.9 درصد افزایش یافته است.

در ماه مورد بررسی شاخص بهای حمل و نقل در مناطق شهری استان فارس 250.8 بوده که نسبت به ماه گذشته 1.8 درصد و نسبت به ماه مشابه سال گذشته 4.19 درصد افزایش یافته است.

شاخص بهای ارتباطات نیز 131.9 بوده که نسبت به ماه گذشته 0.5 درصد کاهش یافته اما نسبت به ماه مشابه سال گذشته با افزایش 5.9 درصدی روبه‌رو بوده است.

در خرداد‌ماه 95 شاخص بهای تفریح و امور فرهنگی در نقاط شهری فارس 280.8 بوده که نسبت به ماه قبل 0.1 درصد کاهش داشته و نسبت به ماه مشابه سال گذشته 6.2 درصد افزایش داشته است.

شاخص بهای تحصیل نیز 202.6 بوده که نسبت به ماه قبل تغییر محسوسی نداشته ولی نسبت به ماه مشابه سال گذشته 29.2 درصد افزایش یافته است.

شاخص بهای رستوران و هتل در خرداد‌ماه 291.5 بوده که نسبت به ماه گذشته تغییر چندانی نداشته و نسبت به ماه مشابه سال گذشته 8.1 درصد افزایش یافته است.

شاخص بهای کالاها و خدمات متفرقه نیز 297.4 بوده که نسبت به اردیبهشت‌ماه 0.8 درصد و نسبت به ماه مشابه سال گذشته 9.8 درصد افزایش داشته است.

گران‌تر شدن سفره خانوار شهری استان فارس

در استان فارس به جز شاخص قیمت میوه و خشکبار که 8.3 درصد کاهش قیمت نسبت به ماه مشابه سال گذشته داشته است. شاخص قیمت دیگر کالا و خدمات با افزایش روبه‌رو بوده و در واقع سفره خانوار شهری فارس نسبت به سال گذشته گران‌تر شده است.

تحصیل، درمان و دخانیات صدرنشین بیشترین افزایش قیمت

در بین کالا و خدمات مصرفی خانوار شهری این استان تحصیل با 29.2 درصد، بهداشت، درمان با 12.9 درصد و دخانیات با 12.3 درصد رکوردار بیشترین افزایش قیمت هستند و اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه با 3.07 درصد، حمل و نقل با 4.19 درصد و خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با 4.8 درصد کمترین میزان افزایش قیمت را داشته‌اند.
نظرات بینندگان