کد خبر: ۹۱۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۲۸ تير ۱۳۹۵

گوشتخوار شانه‌دار صهیونیست‌ها به جان خاویار ایران افتاد!

اسرائیل قسم خورده است خاویار ایران را نابود کند/ اخيراً گونه مزاحمي كه تهديدي عليه ماهي‌هاي خاوياري است در درياي خزر شناسايي شده است كه جانور گوشتخوار شانه‌دار نام دارد و رشد، تكثير و حيات گونه‌هاي بومي اين درياچه را با برهم زدن چرخه غذايي تهديد مي‌كند...
اخيراً گونه مزاحمي كه تهديدي عليه ماهي‌هاي خاوياري است در درياي خزر شناسايي شده است كه جانور گوشتخوار شانه‌دار نام دارد و رشد، تكثير و حيات گونه‌هاي بومي اين درياچه را با برهم زدن چرخه غذايي تهديد مي‌كند كه در اين رابطه سيد‌‌جعفر موسوي، معاون اطلاعات و عمليات قرارگاه زيستي سازمان پدافند غيرعامل در گفت‌وگويي اين تهديد را از سوي اسرائيل عنوان كرده است. مبناي اين تهديد اين است كه «اسرائيل قسم خورده بود خاويار ايران را نابود مي‌كند و عامل انتقال ‌گونه مزاحم به درياي خزر از سوي رژيم صهيونيستي است.»
 
متأسفانه در دو سال گذشته كه تأكيد فوق‌العاده مديران اقتصادي كشور بر محور رفع تحريم‌ها و آغاز مراودات بانكي و تجاري با كشورهاي غربي قرار داشت، زمينه‌هاي اقتصادي به عنوان نقطه ضعف كشورمان به دنيا معرفي شد و جبهه‌هاي ديگر با بهره‌وري اقتصادي كه اتفاقاً به نام ايران ثبت جهاني شده بود، كمتر مورد توجه قرار گرفت. ثبت ورزش‌هاي بومي، نام‌آوران ملي، صنايع دستي و جاذبه‌هاي فرهنگي كشور به نام كشورهاي همسايه در غفلت مديران و برنامه‌ريزان از جمله اين جبهه‌ها هستند كه علاوه بر جنبه اقتصادي، برد فرهنگي نيز براي كشور ما دارند و كوتاهي در اين زمينه ما را وادار به عقب‌نشيني در هر دوي اين زمينه‌ها مي‌كند و همزمان احياي تمدن ايراني – اسلامي‌مان را تحت تأثير قرار مي‌دهد.
 
در اين بين انحصار بازار جهاني اقلامي مانند نفت، گاز، فرش و خاويار متعلق به كشورمان است. به بيان ديگر اين كالاها در صورتي در بازارهاي بين‌المللي مورد اقبال مشتريان قرار مي‌گيرند كه با پسوند ايراني به فروش برسند و اين يعني يك فرصت اقتصادي و بستر فرهنگي.
از سوي ديگر سال‌ها است كه كشورهاي استكباري براي ضربه زدن به كشورمان نه به عنوان يك كشور، بلكه به عنوان الگوي انقلاب فرهنگي و حكومت ديني قابل‌تعميم به دنيا، از هيچ اقدامي فروگذار نمي‌كنند. در دنياي كنوني هم كه گزينه‌هاي نظامي و تهاجمات آشكار، محكوم به شكست هستند، استكبار مسيرهاي ديگري را براي از پا انداختن نظام اسلامي‌مان امتحان مي‌كند.
 
اقتصادمان را به عنوان دروازه نفوذ معرفي كرده‌ايم
 
با توجه به نمايشي كه در سال‌هاي اخير از اقتصاد ما به دنيا مخابره شده، مسير نفوذ و هجوم عليه كشورمان رنگ و بوي اقتصادي به خود گرفته است. بنابراين انتشار خبر «خرابكاري رژيم صهيونيستي عليه توليد ايراني گران‌ترين خاويار جهان» در همان راستا قابل تحليل خواهد بود.
 
اين خبر به دنبال تبديل رژيم صهيونيستي به يكي از كشورهاي توليدكننده خاويار و تلاش براي ورود به بازارهاي رقابتي و شكستن انحصار كشورهاي صاحب‌نام اين حوزه از جمله ايران ابعاد تازه‌تري مي‌يابد. 
 
جزئيات اين برنامه خرابكارانه را محمد پوركاظمي، رئيس مؤسسه تحقيقات علوم شيلاتي كشور و سيد‌جعفر موسوي، معاون اطلاعات و عمليات قرارگاه زيستي سازمان پدافند غيرعامل با رسانه‌ها در ميان گذاشته‌اند.
 
بر اين اساس پوركاظمي اظهار داشت: كاهش ذخاير درياي خزر از سال 1990 همزمان با فروپاشي شوروي سابق شروع شد و به دليل صيد بي‌رويه، كاهش تكثير طبيعي، از بين رفتن زيستگاه‌ها، ورود آلودگي‌ها و از همه مهم‌تر صيد غيرمجاز و غيرقانوني صيادان كشورهاي تازه به استقلال رسيده شوروي سابق، ذخاير روند نزولي پيدا كرد.
 
وي ادامه داد: از آنجايي كه ماهيان خاوياري از گروه ماهي‌هايي هستند كه طول عمر بالايي دارند و برخلاف ساير ماهي‌ها (بين دو الي سه سال)، دير به سن بلوغ مي‌رسند (بين 10 تا 15 سال) و همچنين قيمت بالايي كه ماهي خاويار در بازارهاي جهاني دارد موجب شده همه اين عوامل دست به دست هم دهند تا ذخاير ماهي‌هاي خاوياري كاهش پيدا كند و بازسازي و احياي آن به طول بينجامد.

پوركاظمي گفت: مديريت شيلات پنج كشور حاشيه درياي خزر، در قالب مصوبات كميسيون‌ هاي منابع زنده، گشت‌هاي تحقيقاتي داشتند و پيگيري‌هايي انجام دادند و تمامي كشورهاي حاشيه خزر چهار  الي پنج سالي است به صورت داوطلبانه براي احياي اين ذخاير، صيد تجار و سهميه صادرات خاويار را منع كردند و عملاً در شرايطي هستند كه تا احياي مجدد ذخاير صورت نگيرد صادرات انجام نمي‌دهند؛ اين كشورها چنين درخواستي را به كنوانسيون‌ بين‌المللي نظارت بر تجارت گونه‌هاي در حال انقراض (CITES) اعلام كردند.
 
رئيس مؤسسه تحقيقات علوم شيلات كشور با بيان اينكه به هر حال مديريت مربوط به ذخاير طبيعي توسط پنج كشور حاشيه درياي خزر صورت مي‌پذيرد، افزود: موضوع ورود شانه‌دار مهاجم از سال‌هاي قبل هم مطرح بوده است؛ در بررسي‌هايي كه طي جلساتي با روس‌ها و ساير كشورهاي درياي خزر داشتيم مشخص شد كه اين موجودات از طريق آب توازن كشتي‌ها از درياي سياه به خزر وارد شده و اتفاق مشابهي حتي قبل از درياي خزر در درياي سياه رخ داد و موجب شد ذخاير ماهي‌هاي ريز درياي سياه هم شديداً كاهش يابد.
 
وي گفت: بدين ترتيب جانور گوشتخوار شانه‌دار با استفاده از آب توازن كشتي‌ها، از درياي سياه به درياي خزر وارد شد و از قسمت‌هاي شمالي سردسير و كم‌عمق به قسمت‌هاي جنوبي رسيد و لطمه شديدي به ذخاير كيلكا وارد كرد به طوري كه صيد كيلكا ماهيان از 100 هزار تن به 12 هزار تن در چند سال قبل رسيده است.
  
رژيم صهيونيستي رقمي نيست
 
رئيس مؤسسه تحقيقات علوم شيلات كشور با اشاره به اظهاراتي مبني بر اينكه اسرائيل قسم خورده بود خاويار ايران را نابود كند و عامل انتقال گونه مزاحم به درياي خزر رژيم صهيونيستي دانسته شده است، به بسيج پزشكي گفت: بنده اطلاعي در خصوص نقش رژيم صهيونيستي در ورود شانه‌دار به درياي خزر ندارم ولي از آنجايي‌كه اسرائيل با هدف پرورش ماهي‌ خاوياري به توليد خاويار رسيده است، بنابراين بعيد نيست كه براي رقابت در اين عرصه، اقدامي عليه صنعت خاويار ايران انجام دهد اما مطمئناً بايد گفت در مجموع اسرائيل رقمي نيست كه بتواند تهديدي براي خاويار ايران باشد و تهديد اسرائيل يك بازي تبليغاتي بي‌ارزش است كه پايه و اساسي ندارد زيرا با برنامه‌هاي توسعه توليد خاويار سازمان شيلات ايران از طريق آبزي‌پروري، مطمئنا ايران همانند گذشته به‌عنوان يكي از كشورهاي متمايز و برتر توليد خاويار جهان خواهد شد.

پوركاظمي متذكر شد: خاويار جهان توسط كشورهاي مختلف مانند چين، اتحاديه اروپا و ساير كشور‌ها توليد مي‌شود اما بهترين، گران‌ترين و مرغوب‌ترين خاويار جهان توليد ايران است و اگر اسرائيل بخواهد لطمه‌اي به آبزيان ايران وارد كند، مطمئناً اين كشور رقمي نخواهد بود كه بتواند آبزي‌پروري كشورمان را تحت تأثير قرار دهد يا در عرصه رقابت حريف ايران باشد.
 
رئيس مؤسسه تحقيقات علوم شيلات كشور با بيان اينكه اگر حفظ منابع و ذخاير زيستي محدود به يك كشور باشد، كنترل و پايش راحت‌تر است، ادامه داد: وقتي اين ذخاير مشترك هستند و كشورهاي مشترك‌المنافع نيز از نظر آيين‌نامه‌ها و مقررات و ساختار در حد استانداردهاي جهاني نيستند، كار دشوار مي‌شود زيراهیچ  كشوري حق ندارد وارد آب‌هاي ساير كشور‌ها شود اما با اين حال هرگونه تهديدي در گوشه‌اي از آب‌هاي مشترك ايجاد شود مانند تهديدات زيستي و آلوده ساختن آب‌ها، بايد در قالب يك تشكل بررسي شود.
نظرات بینندگان