کد خبر: ۹۱۸۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۲۹ تير ۱۳۹۵

سپیدان شهرستان چهار فصل ایران را بیشتر بشناسیم

شهرستان سپیدان در میان رشته کوه های زاگرس، به مرکزیت شهر اردکان در ارتفاع ۲۲۵۰ متری از سطح دریا ،در75 کیلومتری شمال غربی شهر شیراز واقع شده است.

به گزارش شیرازه  اگر استان فارس را به عنوان مقصد سفرهای تابستانی خود انتخاب نموده اید، توصیه می شود بازدید از مهمترین شهرستان این استان از نظر جاذبه های طبیعی و گردشگری را در برنامه سفر خود قرار دهید. سپیدان به عنوان نگین و عروس جاذبه های طبیعی و گردشگری استان فارس به شمار می آید.

شهرستان سپیدان در میان رشته کوههای زاگرس، به مرکزیت شهر اردکان  در ارتفاع ۲۲۵۰ متری از سطح دریا، در75 کیلومتری  شمال غربی  شهر شیراز  واقع شده که از شمال به استان کهکلویه و بویراحمد و شهرستان اقلید، ازجنوب به  شهر شیراز، ازشرق به شهرستان مرودشت و از غرب به شهرستان ممسنی محدود می باشد .

 سپیدان در نگاه تقسیمات کشوری؛ بخش مرکزی شامل دهستان های خفری، کمهر، شش پیر وبخش بیضا شامل دهستانهای بانش، بیضا وکوشک هزار و بخش هماشهر شامل دهستانهای همایجان وسرناباد می باشد.


آب وهوای خنک منطقه در تابستان و کوه های پوشیده از برف در زمستان و جاذبه گردشگری طبیعی منطقه و وجود پیست سوار کاری و پیست اسکی و مناطقی همچون تنگ تیزاب و ابشار مارگون و چله گاه رونق خاصی به صنعت گردشگری داده است.

برخورداری شهرستان ازهر گونه امکانات مورد نیاز جهت سرمایه گذاری ودر دست رس بودن آنها و همچنین نزدیکی شهرستان به شیراز و بنادر جنوب جهت صادرات و واردات یکی از امتیازات شهرستان محسوب میشود و دومین مزیت شهرستان وجود نیروی جوان و کاری که بالاترین سرمایه شهرستان هستند.

یکی دیگر از امتیازات این منطقه پراکندگی جمعیت روستائیان در مسیر اردکان تا شیراز است که نشان دهنده وجود امنیت لازم و کافی برای هر گونه سرمایه گذاری در بخش مسکن و بخش اقتصادی و ... است. شهرستان سپیدان منطقه ای کوهستانی است و دارای 12 قله بالای 3000 متر از سطح دریا می باشد.


از جمله مناطق تفریحی این شهرستان عبارتند از: کوهها ( رنج ،برم فیروز) آبشارها ( مارگون؛ چیکان ومورزیان) تنگه ها ( تیزاب، غوره دان؛ آبسرد و بغدیون) پیست های اسکی ( پولادکف؛ تربیت بدنی صنایع) دریاچه ها ( برم فیروز و شش پیر) دشت ها ( بیضا و همایجان ) اشاره کرد.

 می توان مهمترین مکان های تفریحی شهرستان سپیدان را  به ترتیب زیر نام برد. 

 آبشار مارگون

آبشار مارگون یکی از زیباترین آبشارهای کشور است که در شهرستان سپیدان و در 47 کیلومتری شهراردکان فارس واقع گردیده است. بعد از جاده ماشین رو، تا آبشار چند دقیقه پیاده روی لازم است که این راه هموارسازی و سیمانی شده است. اطراف این آبشار در فصل بهار بسیار سرسبز و دیدنی است.


  مسیر این آبشار و روستاهای اطراف در فصل زمستان برف گیر بوده و گاهی راه های ارتباطی کاملاً قطع می شود. این آبشار در حقیقت سرچشمه رودخانه است و در بالای کوه هیچ رودخانه ای نیست، بلکه از بدنه دیواره صخره ای کوه، بیش از چند هزار چشمه وجود دارد که آب از آنها به بیرون ریخته می شود. از این حیث این آبشار هم بزرگترین و هم مرتفع ترین آبشار چشمه ای در جهان است.

 همچنین در ادامه مسیر رودخانه انبوه درختان، باغات سیب و ... به چشم می خورد. رودخانه حاصل از این چشمه ها بسیار پر آب بوده و تا سپیدان امتداد دارد.


 همانطور که در تصویر پیداست، هیچ رودخانه ای در بالای این آبشار وجود ندارد. البته تصویر بالا تنها بخش قله آبشار است و آبشار بسیار عظیم تر از تصور است به طوری که ارتفاع آن نزدیک بیش از 120 متر و عرض آن حدود 400 متر تخمین زده میشود. هر چند آبشار چشمه، ابعاد مشخصی ندارد، چرا که هر روز چشمه ای جدید در حاشیه آبشار ایجاد شده، و گاه نیز چشمه ای آبش کم یا قطع می شود.


 تنگ تیزاب

تنگ تیزآب یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهرستان سپیدان است که در فاصله 20 کیلومتری شمال سپیدان و 90 کیلومتری شیراز واقع شده و گذرگاه یکی از شعبه‌های رودخانه بشار است. این رودخانه آبی شیرین دایمی دارد و مورد استفاده شرب و کشاورزی است. گونه‌های مختلف ماهیان بومی نیز در آن دیده می شوند. تنگ تیزآب از پوشش جنگلی مناسب برخوردار است و درختان آن را بیشتر بنه، بادام، بلوط و بید تشکیل می ‌دهند.


تنوع گونه‌های درختی و عبور یک رودخانه دایمی از جمله ویژگی ‌های این منطقه‌اند. تنگ تیزآب تابستان‌های خنک و خوش آب و هوا و زمستان‌های سرد دارد. این منطقه در فصل تابستان مورد استفاده بسیاری از بازدیدکنندگان قرار می ‌گیرد.


طبیعت کوهپایه‌ای توأم با پوشش جنگلی و رودخانه دایمی، منظره‌ای زیبا را در دل تنگ تیزاب به وجود آورده و جاذبه‌های این گردشگاه را فزونی بخشیده است، راه کوهستانی سپیدان-ممسنی از کنار این تنگه عبور می ‌کند. هم اکنون در فصل‌های مساعد به ویژه در بهار، در مدخل ورودی این تنگ چادرهایی برای اقامت بازدید کنندگان نصب شده است که مورد استفاده قرار می ‌گیرد.


دریاچه برم فیروز

دریاچه برم فیروز در ارتفاع سه هزار و سیصد و پنجاه متری ارتفاعات برم فیروز واقع شده و در فاصله 15 کیلومتری شهر اردکان ،مرکز شهرستان سپیدان قرار دارد.

این دریاچه در فصول گرم سال و با آب شدن برفها تشکیل می شود. این منظره زیبا در فصل زمستان به دلیــــل وجود برف بسیار، کاملا نامشخص و یخ زده می باشد . در بهار و تابستان در مجاورت این دریاچه می توان سبزه زاری زیبا را کنار سفیدی برف مشاهده نمود.


دریاچه ای پر آب در یک طرف ، برف زیبایی که نیمی از دور دریاچه را سفید کرده است و در کنار نیمی دیگر از دریاچه گل و سبزه وجوی های کوچک و که از دریاچه منشا گرفته اند و همچنین کوه های اطراف پوشیده از برف، همه و همه منظره های زیبایی را بوجود می آورند؛ برم در لغت به معنی محل جمع شدن آب میباشد.


دریاچه برم فیروز یکی از نقاط دیدنی استان فارس است که دیدن آن برای کسانی که توانائی یک کوه پیمائی نیمه سبک و 1 ساعته را دارند خالی از لطف نیست و این مشکل را به خاطر افزایش سریع ارتفاع و شیب بسیار زیاد آن بایستی به خود متحمل شد.


در طول زمستان منطقه و دریاچه با ارتفاعی در حدود 3500 متر ازسطح دریا بدلیل سرمای زیاد پوشیده از برف است.برای دیدن آن اواخر اردیبهشت تا اواخر خرداد پیشنهاد میشود تا زیبائی های طبیعت را بتوان بیشتر نظاره گر بود.

 چشمه و دریاچه شش پیر

شش پیر! این اسم عجیب و غریب که چیز زیادی هم درباره وجه تسمیه آن وجود ندارد، مربوط به چشمه ای است که در شهرستان سپیدان قرار گرفته و اتفاقا یکی از مهترین و پر آب ترین منابع آب سطحی دائمی این شهرستان به شمار می آید.


 چشمه ای که در 8 کیلومتری شمال روستای «برشنه» از توابع بخش همایجان قرار دارد و از میان شکاف های کوه به آرامی بیرون می آید و چندمتر پایین تر از سرچشمه رودخانه ای خروشان به راه می افتد که هر تازه واردی را به هیجان می آورد.

آب  چشمه «شش پیر» از جنوب شرقی سپیدان در مسیر کوهستانی به سوی دشت همایجان جریان پیدا می کند و با استفاده از نهرهای سنتی به اراضی و باغ های همایجان انتقال داده می شود. رودخانه شش پیر بعد از عبور از تنگ شش پیر و پیمودن راهی کوتاه وارد رودخانه شهر اردکان می شود.


چشمه شش پیر  در میان اهالی استان فارس جایگاه ویژه ای دارد، تا انجا که مردم محلی آن را مقدس می دانند و هر سال در وقتی معین به کنار این چشمه می آیند و دعا می کنند. در حدود 200 متری چشمه، در دل کوه نوشته ای قاجاری به چشم می خورد که نشان دهنده محبوبیت این چشمه در دوره قاجار است.


 تفرجگاه چله گاه

چله گاه سپیدان  در 5 کیلومتری شهر اردکان فارس قرار دارد .این گردشگاه در فصل های بهار و تابستان پذیرای انبوهی از مردم است . وجود غار های سنگی ،رودخانه پر آب طبیعت زیبا و چشم نواز بر زیبایی های تفرجگاه چله گاه سپیدان افزوده است .


 پیست اسکی پولاد کف

مجموعه تفریحی ورزشی پولادکف دومین پیست اسکی بزرگ و بین اللملی ایران است که در شهرستان سپیدان و ۱۵ کیلومتری شهر اردکان واقع شده و استفاده تفریحی و ورزشی دارد؛ همچنین این پیست به صورت چهار فصل دایر است .

این پیست دارای هوای خنک کوهستانی در فصل  تابستان و بارش  برف سنگین از نیمه‌های پائیز تا اوایل  بهار می‌باشد .


از امکانات این مجموعه می‌توان به تله کابین ،تلسکی ، کافی شاپ ، ماشین‌های کوهستان، چرخ‌های هوشمند، قایق ها ودریاچه مصنوعی نام برد .


البته باید گفت موراد ذکر شده در بالا تنها بخش کوچکی از زیبایی های این شهرستان می باشد ،حال انکه گوشه گوشه شهرستان سپیدان به نوع خود زیبایی های چشم نوازی دارد که تنها با بازدید از این شهرستان می توان به این زیبایی ها پی برد .

منبع/ مارگون

نظرات بینندگان