کد خبر: ۹۱۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۲۹ تير ۱۳۹۵
در سمینار اهدای عضو مطرح شد:

تشکیل تیم تایید مرگ مغزی در 5 قطب درمانی فارس

سمینار اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد.

به گزارش شیرازه، رییس اداره بیماران خاص دانشگاه و دبیر علمی سمینار، گفت: بررسی ها نشان می دهند سالیانه در کشور پنج هزار تا هشت هزار نفر در اثر تصادفات جاده ای، سکته مغزی و دلایل دیگر دچار مرگ مغزی می شوند، اما تنها 700خانواده برای پیوند اعضا رضایت می دهند، در حالی که دست کم، باید 50درصد، یعنی دو هزار و 500 تا چهار هزار نفر از این موارد، به مرحله پیوند برسند.

دکتر "داود حدادی" اضافه کرد: در حال حاضر 25هزار نفر در لیست انتظار پیوند هستند و روزانه حدود 10نفر از این افراد فوت می کنند؛ این در حالی ست که روزانه 10بیمار مرگ مغزی با اعضای سالم به خاک سپرده می شوند.

او افزود: آمارها نشان دهنده این موضوع است که باید در زمینه اهدای عضو فرهنگسازی شود و این امر تنها مربوط به وزارت بهداشت نیست؛ همه ارگان ها و سازمان ها و افراد، به ویژه اصحاب رسانه، مطبوعات و صدا و سیما می توانند در این امر خیر، ایفای نقش کنند.

دکتر حدادی با اشاره به اینکه همکاران واحد فراهم آوری اعضا، وظیفه مهم گرفتن رضایت از خانواده ها را انجام می دهند، آنها را افرادی بسیار دلسوز و متعهد معرفی کرد و ادامه داد: این همکاران با وجود مسایل مختلف، باید از روش های جدید برای گرفتن رضایت از خانواده های مرگ مغزی استفاده کنند و در امر فرهنگسازی اهدای عضو، مشارکت فعال داشته باشند.

دبیر علمی سمینار اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی، گفت: اقدامات در حال انجام برای سرعت بخشیدن به چرخه اهدای عضو در اداره بیماران خاص و با همکاری بخش پیوند اعضا شامل ایجاد سامانه ای برای ثبت موارد بیمار مرگ مغزی در واحد mcmc، ایجاد سطح دسترسی برای بخش پیوند اعضا و اداره بیماری های خاص و تشکیل تیم تایید مرگ مغزی در سطح شهرستان های قطب درمانی استان(مرودشت، کازرون، آباده، فیروزآباد، داراب) است.

او در ادامه، با اشاره به بخشنامه وزیر بهداشت با موضوع شیوه نامه ابلاغی برای بخش مراقبت های ویژه و اورژانس، آمار پیوند در سال94 و بعضی از مفاد این شیوه نامه را به حاضران ارایه داد و با تقدیر از تمامی دست اندکاران این حوزه تشکر و قدردانی کرد و افزود: سال 94 در استان فارس، 523 مورد پیوند کبد(به صورت میانگین ماهانه بیشتر از 43مورد) و 345مورد پیوند کلیه (به صورت میانگین ماهانه بیشتر از 28مورد) انجام شد.

در ادامه این سمینار، مسوول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تشکر از اداره بیماران خاص دانشگاه، گفت: این اداره در تمام موارد همکاری همه جانبه ای با بخش پیوند اعضا و واحد فراهم آوری اعضاء دارد.

سیاوش غلامی به اهمیت اطلاع رسانی به موقع کارکنان مراکز درمانی در زمینه وجود بیمار مرگ مغزی در مراکز و مراقبت اصولی از این بیماران از ابتدا تا انجام اهدای عضو تاکید کرد و افزود: لزوم تبلیغات مؤثر در زمینه اهدای عضو از سوی رسانه ها و فرهن سازی در این زمینه ضروری و نقش کادر درمان در این زمینه از اهیمت ویژه برخوردار است.

او با اشاره به نقش پزشک قانونی و همکاری راهگشای آنها در زمینه انجام مراحل اهدای عضو، از کمیته تایید مرگ مغزی استان که به صورت 24ساعته آماده ارایه خدمت است، تقدیر کرد.

غلامی در پایان از پزشکان معالج بیماران مرگ مغزی خواست تا شرایط بیمار را به صورت کامل برای همراهان بیمار شرح دهند.

اين سمینار، با همکاری بخش پيوند اعضایمركز آموزشي درماني نمازي و واحد بیماری های خاص معاونت درمان برای پزشکان، پرستاران و رابطان پيوند اعضایمراكز درماني برگزار شد.
نظرات بینندگان