کد خبر: ۹۱۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۹ - ۲۹ تير ۱۳۹۵
یک روز با مجموعه های فرهنگی فارس؛

«بچه های کتاب» شیراز فراتر از یک کتابفروشی/ برپایی نشست های فرهنگی با حضور نویسندگان کشوری و استانی

مسئول مرکز «بچه های کتاب» گفت: این مرکز کتاب هایی در حوزه های مختلف از قبیل ادبیات، خانواده، مسائل تربیتی و کودک و نوجوان عرضه می کند. ارائه بسته های مطالعاتی و همچنین سیر مطالعاتی با همکاری متخصصان این حوزه و همچنین رصد نحوه و میزان مطالعه مخاطبان از فعالیتهای مهم بچه های کتاب است.
شیرازه: در میان زرق‌و‌برق خیابان‌های شهر و در حالی که روزمرگی بخشی از افراد جامعه را در خود غرق کرده است، موسسه‌ها و کانون‌های فرهنگی باهدف رشد و تعالی افراد، فعالیت‌هایی را به‌صورت هفتگی و یا روزانه در زمینه‌های مختلف ارائه می‌کنند. در این میان مساجد نیز که جایگاهی معنوی در میان ما مسلمانان و سایر ادیان الهی دارد؛ علاوه برمکانی برای راز و نیاز با پروردگار عالمیان، محیطی است برای همدلی و همراهی ساکنین یک منطقه جهت فراگیری یک تخصص و همچنین پُر کردن اوقات فراغت؛ کانون‌های فرهنگی مساجد این فرصت را به مردم یک محله می‌دهد تا با نشستن در کنار هم تا آنجایی که می‌توانند بخشی از مشکلات محله‌ی خود را با همراهی اهالی مسجد حل کنند.
فعالیت‌های فرهنگی و مناسبتی توسط مجموعه‌های خودجوش مردمی همیشه منشأ خیر و برکت برای افراد جامعه بوده است. فعالیت‌هایی که از روی اخلاص، توسط جوانان مؤمن و انقلابی در کمال گمنامی صورت می‌گیرد. شیرازه بنا دارد مانند گذشته مجموعه‌های فرهنگی موفق در سطح استان فارس را در سلسله گزارش‌ها هفتگی معرفی نماید.


در دومین معرفی تشکل‌های خودجوش انقلابی فرهنگی سراغ مجموعه‌ای قدیمی در حوزه کتاب رفتیم.

حدود 11 سال پیش در چنین روزهایی دو جوان کتاب‌دوست شیرازی با ایجاد غرفه در برخی همایش ها و نشست‌ها در سطح شهر، کتاب‌هایی در حوزه ادبیات و دفاع مقدس عرضه می‌کردند که نمونه آن را در هیچ‌کدام از کتاب‌فروشی‌های شیراز پیدا نمی‌کردید.

محمدصادق کریمی در این باره به شیرازه می‌گوید: اکثر کتاب‌هایی که در آن زمان عرضه می‌شد از انتشارات سوره مهر بود که از تهران تهیه و در شیراز به فروش می‌رسید.
این نویسنده جوان در پاسخ به این سؤال که ایده عرضه کتاب‌های ارزشی در شیراز چگونه شکل گرفت اظهار داشت: یک مجموعه از کتاب‌های انقلابی و ارزشی توسط برخی از انتشارات مانند سوره مهر به چاپ می‌رسید که قالبی خاص و محتوایی مناسب داشت و جای آن‌ها در شیراز خالی بود؛ از همین جهت با دوستم سید مهدی موحد تصمیم گرفتیم که آن‌ها را در شیراز عرضه کنیم.

کریمی شاعر جوان شیرازی گفت: بعد از مدتی فروشگاه کوچکی در بازارچه صاحب‌الزمان (عج) روبروی خیابان انوری زند اجاره کردیم و نام آن را کتاب‌فروشی«بچه‌های کتاب» گذاشتیم.

به گزارش شیرازه، حالا بعد از سپری شدن 11 سال کتاب‌فروشی «بچه‌های کتاب» رشد و گسترش پیداکرده است.

»بچه‌های کتاب» فراتر از یک کتاب‌فروشی

مرکز «بچه‌های کتاب» با شعار نهضت کتاب‌خوانی و کتاب خوب خوانی راه‌اندازی شد تا علاوه بر اینکه شرایط مناسبی جهت تهیه کتاب در حوزه‌های مختلف برای علاقمندان ایجاد شود فضایی هم برای نشست‌های فرهنگی و ادبی برای علاقمندان به حوزه کتاب فراهم شده باشد.
مسعود منوچهری مسئول موسسه «بچه‌های کتاب» می‌گوید: با توجه به این که کتاب‌فروشی‌های شیراز عمدتا بنا به نیاز بازار و به عنوان یک فعالیت اقتصادی محض به کتاب نگاه می‌کنند و تمایلی به ایجاد فضایی برای تعامل بیشتر در حوزه معرفی و نقد کتاب با مشتریان ندارند، بر آن شدیم تا با ایجاد یک مرکز تعاملی که در آن مخاطب بتواند با نویسنده کتاب و اهالی قلم ارتباط گیرد و همچنین از نظر کارشناسان این حوزه بهره مند گردد کتاب‌فروشی بچه‌های کتاب را به یک موسسه و مرکز فرهنگی رشد دادیم.

وی ادامه داد: امروز در مرکز بچه‌های کتاب، محیطی جهت معرفی نویسندگان و آثارشان ایجاد شده که نشست‌های تخصصی با مشارکت ناشران و نویسندگان برگزار می شود.

مسئول مرکز «بچه‌های کتاب» گفت: این مرکز کتاب‌هایی در حوزه‌های مختلف از قبیل ادبیات، خانواده، مسائل تربیتی و کودک و نوجوان عرضه می کند. ارائه بسته های مطالعاتی و همچنین سیر مطالعاتی با همکاری متخصصان این حوزه و همچنین رصد نحوه و میزان مطالعه مخاطبان از فعالیتهای مهم بچه‌های کتاب است. برگزاری جلسات نقد کتاب و استفاده از نظرات مخاطبان و کارشناسان دیگر فعالیت این مجموعه می باشد.

«بچه های کتاب» شیراز فراتر از یک کتابفروشی/برپایی نشست های فرهنگی با حضور نویسندگان کشوری و استانی

مسعود منوچهری با اشاره به اینکه یکی از برنامه های خوب این کتاب‌فروشی معرفی نویسندگان استان فارس و آثارشان است، خاطرنشان کرد: مشکل ما در این زمینه پراکندگی بسیار زیاد آثار این نویسندگان در بین ناشران کشوری می باشد و نکته دیگر اینکه برخی از این عزیزان علی رغم اعلام حمایت از طرح ، در عمل متاسفانه سعی دارند خود را در چارچوبی قرار دهند که شناخته نشوند.

وی از تشکیل کارگروه های داستان، فلسفه، شعر و کودک و نوجوان در این موسسه خبر می‌دهد و می‌گوید: تلاش کردیم در این کارگروه ها از نیروهای ماهر و بومی استان فارس بهره بگیریم به نحوی که هم اکنون در این مرکز کارگاه آموزش شعر، کارگاه آموزشی عناصر داستان نویسی، کارگاه آموزشی تاریخ فلسفه و همچنین جلسات حیات شعر که با همکاری انتشارات شهرستان ادب و با حضور جناب آقای دکتر مرادی در پنج شنبه های هر هفته برگزار میگردد میتوان نام برد.

«بچه های کتاب» شیراز فراتر از یک کتابفروشی/برپایی نشست های فرهنگی با حضور نویسندگان کشوری و استانی

منوچهری گفت: بچه‌های کتاب شیراز در سال 1395 با رویکرد جدید در فضای مجازی نسبت به معرفی کتاب در طرح های مختلف از قبیل طرح طاقچه کتاب به صورت موضوعی در طول هفته با عنوان شنبه ها کتاب (کودک) یکشنبه ها (تاریخ و سیاست) دوشنبه ها (ادبیات پایداری ) سه‌شنبه ها (داستان و رمان) چهارشنبه‌ها (شعر) پنج شنبه‌ها (تربیت و خانواده) و جمعه‌ها(دینی و اعتقادی) و همچنین نسبت به شناخت هر چه بیشتر مخاطبان با نویسندگان در طرح اهالی قلم به صورت هفتگی اقدام به معرفی نویسندگان در حوزه‌های داستان، شعر، تاریخ و . . . می نماید.

«بچه های کتاب» شیراز فراتر از یک کتابفروشی/برپایی نشست های فرهنگی با حضور نویسندگان کشوری و استانی

این فعال فرهنگی بیان داشت: طرح برگزیدگان طرحی است که در آن اقدام به معرفی کتابهای برگزیده جشنواره مختلف داخلی و خارجی مینماید و همچنین طرح کتاب اول در خصوص معرفی کتابهای پرفروش هفته فعالیت دارد.
بچه‌های کتاب هر ماه یک یا دو مسابقه کتابخوانی با توجه به مناسبتهای مختلف آن ماه برگزار می نماید.

منوچهری اضافه کرد: در راستای همکاری با موسسات و مجموعه‌های فرهنگی دیگر برگزاری «اختتامیه جشنوارهای داستان کودک و نوجوان»،«انگشت جادویی» و «داستان خلاقانه سال حیرت» درسال قبل در مکان بچه‌های کتاب انجام پذیرفت.

«بچه های کتاب» شیراز فراتر از یک کتابفروشی/برپایی نشست های فرهنگی با حضور نویسندگان کشوری و استانی

مدیر مجموعه بچه‌های کتاب که خواستار تعامل بیشتر و همچنین نگاه منطقی تر مسئولان دستگاههای فرهنگی به این حوزه شده است آمادگی خود را جهت همکاری با تمامی دستگاههای فرهنگی و اجرایی استان در راستای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و کتاب خوب خوانی اعلام کرد.

نظرات بینندگان