کد خبر: ۹۱۹۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۲۹ تير ۱۳۹۵

نگاهی به زندگی پیر آدینه ایران

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی هاشمی، امام جمعه سابق خاوران به‌عنوان مسن‌ترین امام جمعه کشور شب گذشته در سن ۹۷ سالگی به ملکوت اعلی پیوست.
به گزارش شیرازه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی هاشمی، امام جمعه سابق خاوران به‌عنوان مسن‌ترین امام جمعه کشور در سال ۱۲۹۸ هجری شمسی در منطقه خاوران شهرستان جهرم دیده به جهان گشود.
آن عالم ربانی چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب دارای فعالیت‌های فراوانی بودند و در طول ۸ سال دفاع مقدس پیوسته در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشت و به امر تبلیغ و توسعه و ترویج فرهنگ دینی می‌پرداخت.
مرحوم حجت‌الاسلام هاشمی قبل از انقلاب یکی از حامیان امام راحل بود و در سال ۱۳۴۲ نیز در جریان قیام قرار داشت و حتی زمانی که آیت‌الله محلاتی و آیت‌الله دستغیب را در شیراز دستگیر کردند، بیم آن می‌رفت که ایشان را در خاوران دستگیر کنند.
ایشان یکی از بزرگ‌ترین و مورد احترام‌ترین علمای منطقه خاوران و خفر جهرم بود که سال‌ها امامت جمعه این دو منطقه را عهده‌دار بود، ضمن اینکه خصلت مردم‌داری آن مرحوم موجب شده بود تا مریدان زیادی را اعم از اقشار مختلف مردم و مسئولان پیدا کند.

عهده‌داری امام جمعه طی ۳۵ سال
وی در سال ۵۸ به حکم امام راحل به سمت امام جمعه خفر منصوب شد و از سال ۸۳ تا سال ۹۳ به‌‌ عنوان امام جمعه خاوران مشغول به خدمت شد که تا اوایل آن سال در این شهر اقامه نماز می‌کرد و در شب ۱۳ فروردین سکته مغزی کرد و قدرت تکلم خود را از دست داد.
آن عالم فقید ساعت ۲۴ دقیقه بامداد امروز، ۲۹ تیرماه در بیمارستان شهید مطهری جهرم دار فانی را وداع گفت که بدین‌منظور مراسم‌ تکریم و بزرگداشتی برای ایشان برگزار می‌شود.

برگزاری مراسم وداع با حضور ائمه جمعه کشور
حجت‌الاسلام سیدعلی صحرائیان، امام جمعه خاوران در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: مراسم وداعی با مرحوم حجت‌الاسلام هاشمی در شامگاه چهارشنبه، ۳۰ تیرماه از ساعت ۲۱ تا ۲۳ در محل مصلی نماز جمعه خاوران با حضور ائمه جمعه مناطق مختلف کشور برگزار خواهد شد.

۳۱ تیرماه؛ زمان برگزاری مراسم تشییع
وی افزود: مراسم تشییع و تدفین پیکر آن عالم ربانی از ساعت ۹ صبح روز پنج‌شنبه، ۳۱ تیرماه از مقابل مصلی نماز جمعه خاوران تا گلزار شهدا برگزار خواهد شد و در همین روز نیز از ساعت ۱۷ تا ۱۹ مراسم بزرگداشتی در مصلی نماز جمعه برگزار می‌شود.
صحرائیان همچنین از برگزاری مراسم بزرگداشت آن عالم ربانی در ساعت ۱۱ تا ۱۲:۳۰ روز جمعه، اول مردادماه نیز قبل از خطبه‌های نماز جمعه خبر داد و گفت: علاوه بر این‌ها مراسم‌ مختلف نیز در مساجد شهر خاوران برگزار می‌شود.

اعلام ۳ روز عزای عمومی در خاوران
امام جمعه خاوران با بیان اینکه سه روز در منطقه خاوران عزای عمومی اعلام شده است، ادامه داد: از آنجا که مرحوم هاشمی مدت‌ها امام جمعه منطقه خفر نیز بود، مراسم بزرگداشتی نیز در روز یکشنبه هفته آینده مصادف با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در این منطقه برای ایشان برگزار خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگی‌ها و خصایص آن عالم ربانی اشاره کرد و گفت: بزرگ‌ترین خصیصه‌ای که در روایات و آیات از یک مومن دیده‌ایم یعنی خلوص نیت در ایشان وجود داشت یعنی هیچگاه برای انجام کارهایی که انجام می‌داد انتظار پاداش نداشت.

پیر آدینه ایران، کاملاً مردمی بود
صحرائیان با بیان اینکه مرحوم هاشمی یک امام جمعه بسیار مردمی بود که در تمام مراسم‌ مختلف مردمی شرکت می‌کرد، گفت: مسافت برای آن عالم ربانی معنا نداشت و برای راه‌اندازی امورات مردم به تمام روستاهای این منطقه سرکشی می‌کرد.
امام جمعه خاوران با اشاره به میزان محبوبیت پیر آدینه ایران گفت: آن مرحوم زبان‌زد خاص و عام این منطقه بود و هر کدام از مسئولان و اهالی این منطقه همواره جویای احوال ایشان بودند.
وی با یادآوری اینکه امام راحل برای ایشان حکم امور حسبیه و نسبیه را صادر کردند، گفت: ایشان همچنین این حکم را از مرحوم آیات عظام بروجردی، اصطهباناتی و سیدعبدالحسین اصفهانی نیز دریافت کرده بودند.
صحرائیان گفت: ایشان قبل از انقلاب با کدخدامنشی و مدیریتی که داشتند توانستند از تشکیل قائله‌هایی که می‌خواستند بر علیه مردم اقدام کنند، جلوگیری می‌کردند به‌عنوان مثال قبل از انقلاب تدابیری را برای مقابله با حمله دزدهای مسلح این منطقه اندیشیده بودند حتی کار دادگاه و تقسیم اراضی را در منطقه خفر و خاوران انجام می‌دادند و  شهرکی به نام المهدی نتیجه واگذاری اختیار امام به ایشان در بحث کشاورزی و مسکن است که از ایشان باقی مانده است.
امام جمعه خاوران در بخش پایانی خود به زندگی ساده آن عالم ربانی اشاره کرد و گفت: برخی از مردم گمان می‌کنند که روحانیت همانند آخوندهای درباری زندگی می‌کنند در حالی که اگر زندگی افرادی همچون مرحوم آیات هاشمی و آیت‌اللهی و غیره بررسی کنند خواهند دید که زندگی آنان چقدر پیامبرگونه و علی‌گونه بوده  است و با وجودی که تمام امکانات در اختیار داشتند، اما همیشه زندگی ساده‌ای داشتند.
منبع: ایکنا
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵
0
شایسته است روحانیون و مسئولین در مردم داری و ساده زیستی وصداقت ایشان را الگوی خود قرار دهند