کد خبر: ۹۱۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۳۰ تير ۱۳۹۵

زنانی که در المپیک تاریخ‌ساز شدند +عکس

حضور زنان در المپیک در سال 1900 اتفاق افتاد و بعد از آن بانوان توانستند در ادوار مختلف در المپیک حضور پیدا کرده و رکوردهای خوبی را به جا بگذارند
به گزارش شیرازه، از زمانی که زنان از المپیک 1900 توانستند در بازی‌های المپیک شرکت کنند، اتفاقات باورنکردنی زیادی رخ داده است. مدال‌آوری و ثبت رکوردهای جدید به طوری بود که در برخی موارد حتی آنها از مردان نیز پیشی گرفتند.

در خیلی از رشته‌ها حتی زنان پابه پای مردان رقابت کرده‌اند. در زیر به برخی از بانوان تاریخ‌ساز اشاره می‌شود:

* ربکا آدلینگتون؛ نخستین زنی که بیش از یک طلا کسب کرد

در المپیک 2008 پکن، ربکا آدلینگتون شناگر انگلیسی موفق شد دو مدال طلا در ماده 400 و 800 متر کسب کند. این ورزشکار در شنای آزاد 800 متر رکورد دنیا را جابه‌جا کرد. این ورزشکار 19 ساله رکوردی را به ثبت رساند که پیش از این در سال 1989 در دست ژانت اوانس بود. او نخستین زن انگلیسی بود که بیش از یک مدال طلا از سال 1908 کسب کرد.

* 6 مدال حاصل کار جوینر در المپیک

جکی جوینر یکی از بهترین ورزشکاران طول تاریخ المپیک است که در رشته دوومیدانی و همین طور هفتگانه شناخته شده است. وی دو مدال طلا در رشته هفتگانه در سال‌های 1992 بارسلون و 1998 سئول کسب کرد. در المپیک 1996 این ورزشکار مصدوم شد و از مسابقات هفتگانه کناره رفت، اما شرایط حضور در مسابقات پرش طول را داشت. او در فینال این مسابقات مدال برنز گرفت و در واقع آخرین فینال المپیکش را تجربه کرد. جوینر در طول حضورش در المپیک 6 مدال کسب کرد.

* دانا تورس؛ نخستین ورزشکار بالای 40 سال در المپیک

دانا تورس، شناگر آمریکایی 3 مدال نقره در بازی‌های المپیک پکن کسب کرد و یک موفقیت بی‌نظیر را در تاریخ شنای المپیک به ثبت رساند. وی در سن 41 سالگی، نخستین ورزشکار بالای 40 سال بود که در المپیک شرکت می‌کرد.

این ورزشکار در طول 5 دوره حضورش در المپیک 12 مدال کسب کرده که 4 مدال آن طلا بوده است. در المپیک 2000 سیدنی این شناگر با 33 سال سن، مسن‌ترین ورزشکار تیم ملی شنای آمریکا بود. وی در آن سال 5 مدال به دست آورد که 2 مدال طلا بود.
زنانی که در المپیک تاریخ‌ساز شدند


* ویلما رودالف؛ مروارید سیاه

در المپیک 1960 رم، ویلیام رودالف نخستین زن آمریکایی بود که 3 مدال طلا در رشته دوومیدانی در ماده‌های 100، 200 و 4 در 100 متر کسب کرد.

این ورزشکار در سال 1940 متولد و در سن 4 سالگی به بیماری فلج اطفال دچار شد. البته با اتفاقاتی که در علم پزشکی رخ داد، این ورزشکار بر نقص خود غلبه کرد و دوران بازیگری این ورزشکار با بسکتبال در مدرسه شروع شد.

المپیک 1960 نخستین المپیکی بود که پخش تلویزیونی داشت و رودالف به این صورت به چهره‌ای جهانی تبدیل شد.

"غزال سیاه"، "گردباد" و "مروارید سیاه" القاب این دوومیدانی کار بود.
زنانی که در المپیک تاریخ‌ساز شدند


* لاتینینا؛ ژیمناست‌کاری با 18 مدال

لاریسا لاتینینا بیشترین مدال را در طول تاریخ المپیک دارد. این بانوی ژیمناست‌کار در المپیک 1964 شرکت کرد و در آن بازی‌ها 2 طلا، 2 نقره و 2 برنز کسب کرد و در مجموع 18 مدال در کارنامه این ورزشکار ثبت شده است.

وی بعدها در هر مسابقه‌ای که شرکت می‌کرد، مدال می‌گرفت. وی در مجموع 9 طلا، 5 نقره و 4 برنز کسب کرده است. وی تنها ورزشکار زن است که رکورد بیشترین مدال طلا را در کارنامه خود دارد. وی بعد از پایان دوره قهرمانی‌اش به عنوان فعالیتش را دنبال کرد.

* باب؛ ورزشکاری همه فن حریف

باب دیدریکسون به عنوان یکی از بهترین ورزشکاران آمریکا که موفقیت‌هایی را در رشته بسکتبال، گلف به دست آورد و در رشته دوومیدانی نیز در المپیک صاحب مدال بوده است.

این دونده آمریکایی 2 مدال طلا را در بازی‌های المپیک لس‌آنجلس در سال 1932 به دست آورد. وی همچنین در پرش ارتفاع موفق به کسب مدال نقره شد.

دیدریکسون در سال 1934 شروع به یاد گرفتن رشته گلف کرد. وی همچنین به عنوان یک شیرجه رو و همین طور ورزشکار رشته رولر اسکیت فعالیت کرده است.
زنانی که در المپیک تاریخ‌ساز شدند


* بنویت؛ کسب طلای المپیک با وجود جراحی زانو

در المپیک 1984 لس‌آنجلس، ژوان بنویت نخستین زنی بود که در دوی ماراتن موفق به کسب مدال می‌شد. وی 17 روز قبل از مسابقات انتخابی در آمریکا زانویش را جراحی کرد. مرحله ریکاوری او سریعتر از آنچه که انتظار داشت پیش رفت و سرانجام وی توانست در بازی‌های المپیک به مدال طلا دست پدیا کند. او مسافت 26 مایلی را با زمان 2 ساعت و 24 دقیقه و 52 ثانیه طی کرد و رکورد وی هنوز هم به عنوان سریعترین رکورد زنان آمریکا باقی مانده است.

* مادر و دختری المپیکی در رشته شیرجه

در المپیک 1952 هلسینکی، شیرجه‌روی آمریکایی با نام پاتریشیا مک کورمیک مدال طلا را کسب کرد و 4 سال بعد در ملبورن او موفق شد دوباره نتیجه‌اش را در ماده‌های سکو و تخته تکرار کند. وی در این المپیک با نام "دوبل – دوبل" مشهور شد.

وی همچنان یکی از دو شیرجه‌روی بانوان در طول تاریخ المپیک است که توانسته در دو المپیک به چنین عنوانی دست پیدا کند. شاید بهترین وارث برای مک‌کورمیک دخترش باشد که در المپیک 1984 لس‌آنجلس توانست به مدال نقره دست پیدا کند.

این دو ورزشکار تنها مادر و دختری هستند که در طول تاریخ المپیک به مدال دست پیدا کرده‌اند.

زنانی که در المپیک تاریخ‌ساز شدند


* فیشر؛ جوانترین و پیرترین ورزشکار المپیک

در سال 1980، اشمیت فیشر آلمانی در سن 18 سالگی جوانترین ورزشکاری بود که در کانوئینگ به مدال طلا دست پیدا کرد. وی در المپیک 2004 سیدنی با 42 سال سن پیرترین ورزشکاری بود که در هیمن ماده موفق شد مدال طلا را بر گردن بیاویزد.

اشمیت فیشر 12 مدال در المپیک به دست آورده که 8 مدال آن طلا بوده است. دوران حضور این ورزشکار در المپیک 24 سال بوده است.


* مالسواری؛ تنها مدال‌آور زن هند

در المپیک سیدنی در سال 2000، کارنام مالسواری تنها زن هندی بود که به مدال المپیک دست پیدا کرد. این ورزشکار در مسابقات وزنه‌برداری موفق به کسب مدال برنز شد. سال 2000 برای نخستین بار وزنه‌برداری زنان در المپیک حضور داشت.

این ورزشکار در سال 1979 در روستای کوچکی در هند به دنیا آمد در سن 12 سالگی وزنه‌برداری را شروع کرد. وی بعد از کسب مدال برنز در المپیک به عنوان "زن آهنی" شناخته شد.
منبع: مشرق
نظرات بینندگان