کد خبر: ۹۲۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۵ - ۳۰ تير ۱۳۹۵

آهنگ‌سازان مجتهد، اماها و اگرها/رویکرد غیرمنطقی دولت یازدهم به موسیقی

اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد درباره موسیقی به‌گونه‌ای است که گویا در عرصه‌ی فرهنگ یک اولویت اساسی بیشتر وجود ندارد و آن موسیقی است.

شیرازه: اخیراً وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سیزدهمین جلسه گفتگوی راهبردی مرکز الگوی ایرانی و اسلامی پیشرفت درباره موسیقی گفته است:«حوزه‌های علمیه باید با دستگاه‌های موسیقی آشنا شوند از طرفی یک سری آهنگسازها را به حوزه علمیه بفرستیم تا مجتهد شوند و بتوانند احکام مربوط به این موضوع را استنباط کنند»

اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رفتارهای مجموعه وزارت ارشاد در دولت یازدهم به‌گونه‌ای است که گویا در عرصه‌ی فرهنگ یک اولویت اساسی بیشتر وجود ندارد و آن موسیقی است؛ به‌نحوی‌که در کشور و به‌صورت موردی در شهر شیراز، زیرمجموعه تحت ریاست آقای وزیر تلاش‌های فراوانی برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی کرده است.

در چند ماه گذشته باوجود تذکرات و پیگیری‌های پایگاه تحلیلی خبری شیرازه درباره لزوم پیشگیری از برگزاری شوهای موسیقی در سومین حرم اهل بیت(ع) برنامه‌ای با عنوان«دینامیت شو» که مدل کاملاً شناخت شده تقلید دیسکوهای مستهجن است در یک مجموعه به‌اصطلاح فرهنگی برگزار شد.

پس از آن نیز مجوز برگزاری به برنامه‌ای دیگر با عنوان«رها شو» داده شد که نوعی دیگر از موسیقی‌های نامتعارف و تقلیدی از غرب بود.

برگزاری کنسرت رضا صادقی باوجود همه اما و اگرهایی که درباره آن وجود داشت از دیگر برنامه‌های موسیقی است که در ماه جاری مجوز برگزاری آن صادر و اجرا شد.

گویا باید به وزیر محترم ارشاد که خود دانش‌آموخته حوزه‌های علمیه هستند یادآوری کرد که  اصولاً تشخیص حلال و حرام بودن برگزاری محافل گناه‌آلود و مختلط نیازی به اجتهاد ندارد.

همچنین تشخیص غنا بودن یا نبودن موسیقی و این‌که کدام موسیقی انسان را از خود بی‌خود می‌کند و به رقص وامی‌دارد، نیاز به دانش ویژه‌ای ندارد؛ اگرچه بسیاری از مجتهدان و مراجع بزرگوار تقلید دستگاه‌های موسیقی را شناخته، کتاب‌ها و آثار بسیاری درزمینهٔ شناخت دستگاه‌های موسیقی، غنا و مانند آن نوشته و تألیف کرده‌اند و شاگردانی نیز تربیت کرده‌اند.

 گویا آقای وزیر ترجیح می‌دهند ابتدا به ‌ساکن افرادی بدون رعایت حدود شرعی و اسلامی آهنگساز شوند و بعدازآن به حوزه علمیه رفته و مجتهد شوند؛ در این صورت تکلیف این نوع از مجتهدان قابل پیش‌بینی است.

برچسب ها: موسیقی ، جنتی ، شیرازه
نظرات بینندگان