کد خبر: ۹۲۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۳۱ تير ۱۳۹۵
از شنبه آینده؛

شیرازی‌ها نان سنگک سلامت‌بخش می‌خورند

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از آغاز طرح افزایش میزان سبوس در نان‌های سنگک از شنبه دوم مرداد در شهر شیراز خبر داد.

به گزارش شیرازه، محمدمهدی رزمجو این مژده را به مردم فارس داد که ازاین‌پس می‌توانند نان سنگک سلامت‌بخش‌تری مصرف کنند اظهار داشت: نان سبوس‌دار منبع خوبی از ویتامین‌های گروه B، ویتامین E، منیزیم، آهن، روی، سلنیوم، مس، منگنز و کلسیم است.

وی نان سبوس‌دار (سلامت‌بخش) را نسبت به نان‌های بدون سبوس (سفیدرنگ) از ارزش تغذیه‌ای بالاتری برخوردار دانست و یادآور شد: نانی که خمیر آن به‌صورت طبیعی تخمیر می‌شود، علاوه‌بر هضم بهتر، جذب آهن، روی و کلسیم آن‌ نیز بهتر صورت گرفته و عطر و بوی بهتری دارد.

رزمجو با اشاره به فواید مصرف نان‌های سبوس‌دار، از کاهش قند و چربی خون، پیشگیری از سوءتغذیه، پیشگیری از افزایش وزن و چاقی، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، پیشگیری از سرطان دستگاه گوارش به‌ویژه روده بزرگ به دلیل فیبر بالا، جلوگیری از جذب اسیدهای صفراوی و پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دو یاد کرد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مورد خواص سلامت‌بخش فیبر موجود در نان سبوس‌دار، افزود: به‌طور معمول 100 گرم نان تهیه‌شده از آرد کامل (سبوس‌دار) در حدود هفت گرم فیبر داشته و با توجه به سبد غذایی مطلوب ایرانیان (مصرف 320 گرم نان به‌صورت روزانه) مصرف نان سبوس‌دار به‌تنهایی می‌تواند در حدود 90 درصد نیاز روزانه بدن به فیبر را تأمین کند.

وی گفت: فیبر با حجم‌دهی به جیره غذایی سبب کاهش اشتها و درنتیجه مهار افزایش وزن می‌شود، با جذب آب و تشکیل ژل، کربوهیدرات‌ها را محصور کرده و درنتیجه با کاهش میزان جذب گلوکز، قند خون را کاهش می‌دهد، با کاهش سطح کلسترول (به‌ویژه نوع بد آن) سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

این مسؤول ادامه داد: فیبر موجود در نان سنگک با به تأخیر انداختن جذب گلوکز در خون، سبب کاهش خطر ابتلا به دیابت و مدیریت بهتر قند خون در بیماران دیابتی می‌شود و همچنین سبب تسهیل عبور غذا از سیستم گوارشی شده و به عملکرد بهتر آن و پیشگیری از ابتلا به سرطان‌های گوارشی کمک می‌کند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: نان سبوس‌دار منبع بسیار مناسبی برای تأمین آهن، منیزیم، فسفر، روی، ویتامین‌های گروه ب و فیتوکمیکال‌های موردنیاز بدن بوده و مصرف مستمر آن در برنامه غذایی سبب حفظ و بهبود سلامتی و کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها می‌شود.

وی یادآور شد: طرح افزایش میزان سبوس در نان‌های سنگک (سلامت‌بخش)، با حدود 100 نانوایی نان سنگک، از شنبه، دوم مرداد، آغاز می‌شود و در دیگر شهرهای استان فارس، تداوم می‌یابد.

رزمجو ابراز امیدواری کرد با ترویج مصرف نان سبوس‌دار، به‌جای نان‌های سفید تهیه‌شده از آرد تصفیه‌شده و بدون سبوس، شاهد کاهش نرخ ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر و افزایش سلامت عمومی جامعه باشیم.

منبع: روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی


برچسب ها: شیراز ، شیرازه ، نان سنگک
نظرات بینندگان