کد خبر: ۹۲۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۷ - ۳۱ تير ۱۳۹۵
شیرازه در هفته ای که گذشت؛

از نگاهی بر تاثیرات متقابل حجاب و اقتصاد مقاومتی تا آهنگ‌سازان مجتهد

در هفته ای که گذشت رویدادهای ریز و درشتی در شیرازه منتشر شد که در قالب یک بسته خبری به آنها می‌پردازیم.
به گزارش شیرازه، در هفته ای که گذشت و در میان رویدادهای ریز و درشتی که در شیرازه منتشر شد یادداشتی در مورد «تاثیرات متقابل حجاب و اقتصاد مقاومتی» روی خروجی سایت رفت که به میزان واردات بیش از اندازه لوازم آرایشی به کشورمان و رابطه آن با فرهنگ و اقتصاد مقاومتی اشاره می کرد. «رتبه یازدهم فارس در ضریب نفوذ دایری تلفن همراه در کشور»از جمله گزارش های این هفته شیرازه بود در این گزارش آمارهای وزارت ارتباطات در مورد فعالیت اپراتورهای فارس بررسی شده بود. پاسخ آیت الله ایمانی به درخواست استاندار مبنی بر پرهیز ائمه جمعه فارس از نقد، گزارشی از آمار بانک مرکزی مبنی بر افزایش هزینه های خانواری شهری فارس، رقم‌های نجومی در فیش یک مدیر دانشگاه آزاد،خیز اصلاح طلبان برای به دست گرفتن شورای شهر شیراز، زمین گیر شدن 19 فروند هواپیمای شرکت آسمان، آهنگ‌سازان مجتهد، اماها و اگرها، از جمله مطالب منتشر شده در شیرازه بود که به اختصار در ادامه آمده است.

نگاهی بر تاثیرات متقابل حجاب و اقتصاد مقاومتی

اگر با نگاهی نظام مند و سیستماتیک به جامعه بنگریم جامعه را در قالب نظام هایی خواهیم دید که با هم روابط متقابل دارند. این نظام ها شامل نظام های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... می باشند که نسبت به هم تاثیرات متقابل داشته و براساس عملگرد یکدیکر واکنش می دهند. به تعبیر دیگر عملکرد صحیح یک نظام صحت عملکردی نظام دیگر را در پی خواهد داشت و به عکس کژ کارکردی در یک نظام می تواند منجر به سوء عملکرد در یک نظام دیگر شود.

رتبه یازدهم فارس در ضریب نفوذ دایری تلفن همراه در کشور

براساس بررسی‌های صورت گرفته توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات، ضریب نفوذ دایری تلفن همراه (همراه اول، ایرانسل و رایتل) تا پایان سال94 در استان فارس 96.18 درصد بوده است.
بیشترین واگذاری تلفن همراه در استان فارس مربوط به اپراتور ایرانسل بوده است اما بیشترین میزان مشترکان فعال دائمی و اعتباری متعلق به اپراتور همراه اول است و کمترین درصد را رایتل به خود اختصاص داده است.

با این اوصاف تنها 2.9 درصد بازار موبایلی استان فارس در اختیار اپراتور رایتل و مابقی در قبضه دو اپراتور همراه اول (45.4 درصد) و ایرانسل (51.5 درصد) است.

آیت‌الله ایمانی در پاسخ به درخواست استاندار؛ دست از نقد بر نمی‌داریم

آيت‌الله ایمانی با اشاره به درخواست استاندار فارس مبنی بر پرهیز ائمه جمعه از انتقاد در خطبه‌های نماز جمعه و توجه به امنیت اقتصادی تأکید کرد: وقتی مدیران به‌صورت عادی وظیفه خود را انجام نمی‌دهند و تنها راه‌چاره اعلام موضع به‌صورت عمومی است، دست از انتقاد برنمی‌داریم.

افزایش هزینه های خانوار شهری استان فارس/ تحصیل، رکوردار بیشترین افزایش قیمت

براساس گزارش بانک مرکزی ایران شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی مناطق شهری استان فارس در خردادماه 95 نسبت به ماه مشابه سال گذشته 7.8 درصد افزایش داشته و در بین کالاهای مصرفی «تحصیل» رکوردار بیشترین افزایش قیمت بوده است.
در استان فارس به جز شاخص قیمت میوه و خشکبار که 8.3 درصد کاهش قیمت نسبت به ماه مشابه سال گذشته داشته است. شاخص قیمت دیگر کالا و خدمات با افزایش روبه‌رو بوده و در واقع سفره خانوار شهری فارس نسبت به سال گذشته گران‌تر شده است.

رقم‌های نجومی در فیش یک مدیر دانشگاه آزاد
ماجرای برداشت‌های غیرشرعی در حالی از سوی برخی افراد و جریانات با تعمد به فراموشی سپرده می‌شود که هنوز ابهامات فراوانی در اذهان عمومی وجود دارد.
تصویر فیش حقوقی یک مدیر دانشگاه آزاد، جهت اطلاع دستگاه‌های نظارتی منتشر می‌شود، دستگاه‌های محترم قضایی بیت‌المال و بازرسی با بررسی فیش‌های مدیران استان فارس نسبت به دریافت‌های نامشروع واکنش نشان داده و با بازگرداندن اموال غیر‌قانونی به بیت‌المال و عزل مدیران متخلف اعتماد کمرنگ شده را به مردم بازگردانند.

خیز اصلاح طلبان برای به دست گرفتن شورای شهر شیراز
جلسات و نشست های سیاسی اصلاح طلبان برای به دست گرفتن شورای شهر شیراز آغاز شده است.این جریان سیاسی فعالیت خود را با عنوان «گام سوم» و برای اثر گذاری در انتخابات شورای اسلامی و کسب کرسی های شورای شهر شیراز آغاز کردند.اظهار نظر برخی از افراد شاخص سیاسی این جریان در زیر سئوال بردن شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز مشهود است.

 زمین گیر شدن 19 فروند هواپیمای شرکت آسمان
شرکت هواپیمایی آسمان به دلیل بدهی به وزارت نفت و فرودگاههای کشور توان سوختگیری و پرداخت هزینه های جاری را نداشته و در حال حاضر به عنوان یک خط هوایی ورشکسته در استان فارس فعالیت دارد.

از 21 فروند هواپیمای متعلق به این شرکت 19 فروند به دلایل مختلف زمین گیر شده است.هواپیمایی آسمان در سال های نه چندان دور جزء شرکت های موفق ناوگان هوایی کشور به شمار می رفت که جا دارد مسئولین فارس و همچنین نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی تمهیدات ویژه ای در این جهت اتخاذ کنند.

 آهنگ‌سازان مجتهد، اماها و اگرها

اخیراً وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سیزدهمین جلسه گفتگوی راهبردی مرکز الگوی ایرانی و اسلامی پیشرفت درباره موسیقی گفته است:«حوزه‌های علمیه باید با دستگاه‌های موسیقی آشنا شوند از طرفی یک سری آهنگسازها را به حوزه علمیه بفرستیم تا مجتهد شوند و بتوانند احکام مربوط به این موضوع را استنباط کنند»

گویا باید به وزیر محترم ارشاد که خود دانش‌آموخته حوزه‌های علمیه هستند یادآوری کرد که اصولاً تشخیص حلال و حرام بودن برگزاری محافل گناه‌آلود و مختلط نیازی به اجتهاد ندارد.

همچنین تشخیص غنا بودن یا نبودن موسیقی و این‌که کدام موسیقی انسان را از خود بی‌خود می‌کند و به رقص وامی‌دارد، نیاز به دانش ویژه‌ای ندارد؛ اگرچه بسیاری از مجتهدان و مراجع بزرگوار تقلید دستگاه‌های موسیقی را شناخته، کتاب‌ها و آثار بسیاری درزمینهٔ شناخت دستگاه‌های موسیقی، غنا و مانند آن نوشته و تألیف کرده‌اند و شاگردانی نیز تربیت کرده‌اند.

گویا آقای وزیر ترجیح می‌دهند ابتدا به ‌ساکن افرادی بدون رعایت حدود شرعی و اسلامی آهنگساز شوند و بعدازآن به حوزه علمیه رفته و مجتهد شوند؛ در این صورت تکلیف این نوع از مجتهدان قابل پیش‌بینی است.
نظرات بینندگان