کد خبر: ۹۲۱۲۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۵
نایب‌رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شیراز:

کاشت برنج در شرایط خشکی و کم‌آبی تعجب‌برانگیز است

نایب‌رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز گفت: در شرایط خشکسالی و کمبود جدی آب، کاشت برنج در برخی نقاط فارس مایه تعجب است.

محمد حق‌نگر عضو شورای شهر شیراز اظهار داشت: اگر به اطراف مرودشت و برخی نقاط دیگر استان فارس بروید دشت‌های پر آب کاشت شلتوک برنج را مشاهده خواهید کرد که در شرایطی که از آسمان آتش می‌بارد و بسیاری از شهروندان در شهرهای مختلف استان و شیراز آب خوردن ندارند، مصداق بارز نبود مدیریت است.

وی افزود: واقعاً جای سؤال دارد که چگونه مسئولان استان بر امری چنین واضح نظارت ندارند که کاشت  برنج در شرایط فعلی حتی در استان‌های پرآب کشور نیز با مشکلاتی مواجه است و مشخص نیست این اقدام چگونه ممکن شده که مردم آب خوردن نداشته باشند و هکتارها زمین برای کشت برنج در آب غرق شود.

حق‌نگر با اشاره به کاشت محصولاتی مانند زعفران در استان‌هایی با آب‌وهوای مشابه، ادامه داد: در شرایط فعلی تغییر الگوی کشت نه یک انتخاب که الزام است و به‌عنوان یک پیشنهاد می‌توان کاشت زعفران را موردبررسی قرار داد که بدون نیاز به آب، کیلویی چند میلیون تومان ارزش‌افزوده داشته و بر برنج کیلویی چند هزار تومان که قاتل آب است، ارجحیت دارد.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی با بررسی دقیق شرکت‌های طرف قرارداد و سلامت محصولات، حتی می‌توان اقدام به واردات برخی محصولات کرد که در بلندمدت شاهد نابودی کامل محیط‌زیست استان نباشیم، چنانکه برخی فعالیت‌های گذشته از قبیل دستیابی به رتبه‌های نخست کشت گندم و محصولات دیگر فارس را به شرایط بحرانی فعلی رسانده و گویا برخی همچنان دست از این غارت آخرین منابع زیستی بر‌نمی‌دارند.

به گزارش فارس، بسیاری از روستاها، چند شهرستان فارس و برخی مناطق جنوبی شیراز در روزهای اخیر به‌طورجدی با بحرانی کم‌آبی دست‌به‌گریبان هستند و همچنین به دلیل برداشت‌های بی‌رویه آب و خالی شدن بافت اسفنجی خاک در سطوح زیرین زمین، حداقل پنج شهرستان داراب، فسا، نی‌ریز، مرودشت و استهبان فارس با پدیده فرو‌چاله‌های عظیم و شکست زمین مواجه هستند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان