کد خبر: ۹۲۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۱ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۵

پیاده‌محور شدن شیراز سبب کاهش آمار تصادفات در این شهر می‌شود

شهردار شیراز گفت: پیاده‌ محور شدن شهرها سبب کاهش آمار تصادفات و فوتی‌ها و همچنین ایتام ناشی از این تصادفات می‌شود.
به گزارش شیرازه، علیرضا پاک‌فطرت ظهر امروز در آئین تودیع و معارفه معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با تاکید بر اینکه باید آمار تصادفات در شهر شیراز به ویژه آمار تصادفات منجر به فوت کاهش پیدا کند مردم را بهترین داوران برای بررسی عملکرد و برآیند مجموع اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش آمار تصادفات توسط تمامی متولیان این حوزه عنوان کرد.

وی با بیان اینکه اگر در حوزه حمل و نقل اقدامات قابل ملاحظه‌ای انجام شود مردم بهترین گزارش دهندگان این اقدامات هستند افزود: مردم تمامی فعالیت‌های این حوزه را زیر نظر دارند و اگر این امور به خوبی پیش برود مردم از مسئولان تشکر می‌کنند.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه تا زمانی که در شهرهای ما هنوز استفاده از اتومبیل یک نوع تجملات است و عده‌ای به دنبال تهیه خودروی با میزان سیلندر قوی، لاستیک پهن و غیره هستند کنترل ترافیک شهر بسیار دشوار است خاطرنشان کرد: هر وقت از نظر فرهنگی به این نتیجه رسیدیم که شهر پیاده‌محور به اتومبیل اولویت دارد اداره این حوزه راحت‌تر می‌شود.

پاک‌فطرت روند کنونی تولید خودرو که منجر به هزینه کردن گزاف شهرداری‌ها برای ساخت پارکینگ، تقاطع‌های غیرهمسطح، زیرگذرها و روگذرها برای کنترل ترافیک و تردد خودروها می‌شود را بسیار نامناسب توصیف کرد و گفت: در شهرسازی علمی باید شهرها به سمت پیاده‌محور بودن هدایت شوند تا سیستم ترافیک نیز کنترل شود.

وی با بیان اینکه این روند منجر به افزایش آمار تصادفات و در نهایت افزایش آمار فوتی‌های ناشی از تصادفات و افزایش تعداد ایتام ناشی از این تصادفات می‌شود تصریح کرد: تمامی مسئولان و مدیران حوزه حمل و نقل که برای کاهش آمار تصادفات اقدامات مناسب انجام نمی‌دهند باید در پیشگاه خداوند پاسخگوی ایتام باشند.

شهردار شیراز یکی از دلایل عدم توجه مردم به ویژه رانندگان متخلف به هشدارهای پلیس را کم بودن میزان جریمه‌های اعمالی دانست و بیان کرد: علاوه بر افزایش میزان جریمه‌ها در این حوزه باید راهکارهای عملی که توسط کشورهای سطح اول جهان که از تولیدکنندگان خودرو هستند در شهرهای ما مورد استفاده قرار گیرد.

پاک‌فطرت با بیان اینکه فرهنگ‌سازی در این زمینه ضرورت دارد عنوان کرد: براساس آمار پلیس راهور استان فارس تعداد فوتی‌های ناشی از تصادفات در یک سال گذشته 176 نفر بوده است که سبب بی‌سرپرست شدن تعداد زیادی از افراد جامعه شده که با فرهنگ‌سازی می‌توان این آمار را کاهش داد.

وی با اشاره به اینکه حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز به دلیل تغییر زیاد مدیران حوزه‌ای متلاطم است از عدم هماهنگی برخی مدیران این حوزه انتقاد و بر لزوم استفاده از تجربیات معاونت این حوزه تاکید کرد و گفت: در حال حاضر مهندس شمس معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز است و سازمان‌ها باید بدانند مستقل نیستند و باید تابع معاونت باشند.

شهردار شیراز بر لزوم هماهنگی سازمان‌های زیرمجموعه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز تاکید و خاطرنشان کرد: این معاونت نیز باید با ارگان‌های متولی اداره و مدیریت ترافیک از جمله پلیس راهور هماهنگ باشد تا ناهنجاری‌های این حوزه در سطح شهر کاهش یابد.

پاک‌فطرت با بیان اینکه شهرداری شیراز برای تامین و نصب دوربین‌های ثبت تخلف و کنترل ترافیک در سطح شهر محدودیت منابع مالی ندارد افزود: با اداره نرم‌افزاری شهرها، اقتدار پلیس نیز افزایش پیدا می‌کند اما دوربین‌ها باید با نظارت و هماهنگی پلیس در سطح شهر نصب شود.

وی به برخی اقدامات صورت گرفته توسط ناصر شمس در حوزه فناوری اطلاعات شهرداری شیراز اشاره کرد و اظهار داشت: ناصر شمس توانایی زیادی دارد و زمانی که مدیر فاوا شد تمام امور را کنترل کرد و با تلاش‌های وی ممیزی، برون‌سپاری و غیره اجرایی و فعالیت شهرداری الکترونیک آغاز شد.

شهردار شیراز با بیان اینکه شهرداری الکترونیک فقط صدور الکترونیکی پروانه نیست تصریح کرد: باید کنترل ترافیک نیز الکترونیک شود و باید در این شهر تعداد تصادف منجر به فوت با کنترل الکترونیک شهرها کاهش یابد.

پاک‌فطرت با اشاره به اینکه شهرداری شیراز مشکل هزینه کرد ندارد اما پول‌ها درست هزینه نمی‌شود از نصب برخی تابلوهای راهنما در سطح شهر انتقاد و بیان کرد: تمام این موارد باید بررسی و اصلاح شود.

  1. وی با بیان اینکه باید مسیرهایی که قرار است در آنها خط بی‌آرتی اجرا شود به مردم اطلاع‌رسانی شود بر لزوم تقویت خطوط اتوبوسرانی در شیراز تاکید و عنوان کرد: سال گذشته شورای شهر خرید 285 دستگاه اتوبوس را تصویب کرد که امسال نزدیک به 80 دستگاه اتوبوس جدید وارد سیستم حمل و نقل عمومی درون شهری می‌شود و برای احیا و بازسازی اتوبوس‌های فعلی نیز برنامه‌ریزی شده است.

شهردار شیراز با تاکید بر اینکه باید مسیرهای شهر به ویژه از میدان نمازی تا میدان ولی‌عصر پاکسازی شود زیرا مشکلات زیادی از منظر شهری ایجاد شده است خاطرنشان کرد: با وجود اینکه سال‌های میدان امام‌حسین (ع) بسته بوده اما کاری در آن انجام نشده است.

پاک‌فطرت از مسئولان راهور استان فارس به ویژه شهر شیراز خواست از روند اقدامات صورت گرفته در این ایستگاه بازدید کنند و بیان کرد: برای راه‌اندازی و بهره‌برداری از خط یک قطارشهری شیراز تا پایان سال برنامه‌ریزی شده است که امیدواریم با وجود تمام مشکلات مالی این مسیر تکمیل و به مردم تحویل شود.

شهردار شیراز با تشکر از تلاش‌های صورت گرفته توسط علی زحمتکش، معاون پیشین حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز، که اکنون بازنشسته شده است ناصر شمس که در گذشته مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری شیراز بود را به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز منصوب کرد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان