کد خبر: ۹۲۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۲ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۵

ورزش زورخانه ای یک ورزش باستانی ایران است

ورزش زورخانه‌ای یا باستانی و یا ورزش پهلوانی دنباله همان آموزش هاست که در محدوده تاریخی و فرهنگی ایران از گذشته‌های دور رواج داشته است

به گزارش شیرازه اول مرداد ماه مصادف با 17 شوال، روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای است. ورزشی که پیشینه ای کهن در فرهنگ ایرانی دارد و نمایانگر پیوند جوانمردی و قدرت روحی و جسمی است.

فردوسی و شاهنامه، دو نام بزرگی هستند که علاوه بر معرفی فرهنگ و تاریخ این سرزمین، حس غرور و اعتماد به نفس را در ایرانیان تقویت کرده و شناسنامه ای دقیق از گذشته تاریخی ایرانیان را پیش چشم خواننده باز می کند.

فردوسی در کتاب ارزشمند شاهنامه از همه وجوه ایرانی بودن سخن گفته و توجه ویژه وی بر پهلوانی و منش و روش آن، این اثر را از سایر کتب ادبی متمایز نموده است. چنانکه ورزش، ابزارهای ورزشی و جایگاه فرهنگی و مردمی آن در شاهنامه، موضوع مهمی است که نمی توان بی تفاوت از کنار آن گذشت.

ورزش زورخانه‌ای یا باستانی و یا ورزش پهلوانی دنباله همان آموزش هاست که در محدوده تاریخی و فرهنگی ایران از گذشته‌های دور رواج داشته است.ورزش پهلوانی و زورخانه ای قدمت بسیار بالایی در کشور ما دارد و در شهرستان سپیدان هم به بیست و هفت ساله بر می گردد

برپایه این گزارش همزمان با هفده شوال روز فرهنگ پهلوانی تصمیم گرفتیم سری به رشته زورخانه ای و پهلوانی در شهرستان سپیدان بزنیم و در جمع گرم ورزشکاران این رشته باشیم و از نوای خوش مرشد و محبت گرم ورزشکاران این رشته با مرام فیضی ببریم. پس از بوسیدن کف زورخانه وارد سالن زورخانه سپیدان شدیم که اثری از صفا وصمیمت درآن موج میزد . با نوای گرم مرشد هرشخصی که نیز برای ورزش نیامده بود ترغیب به این رشته باستانی می شد.

ورزش پهلوانی و زورخانه ای با اینکه قدمت بسیار بالایی در کشور ما داراست اما در این شهر از قدمت بیست و هفت ساله با بازگشت مرحوم پهلوان حسین مرادی اژدهاکش به موطن خود  برمی گردد.

حبیبی دبیر هیئت زورخانه ای سپیدان گفت: همزمان با روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای(17 شوال مصادف با یکم مردادماه سال جاری) برنامه های مختلف ورزشی در شهرستان سپیدان در حال برگزاری است.

وی افزود: اولین برنامه  با اجرای برنامه های مختلف ورزشی از جمله حرکات نمایشی، میل گیری، کباده، چرخ چمنی.. توسط قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی شهرستان در گود زورخانه مرتضی علی (ع) برگزار شد.

حبیبی تصریح کرد: 17 شوال روز نبرد پهلوانی بزرگ جوانمرد عالم بشریت حضرت علی(ع) با عمروبن عبدود در جنگ خندق که نماد شجاعت و اخلاق است توسط شورای فرهنگ عمومی تصویب و به تایید شورایعالی انقلاب فرهنگی رسیده و در تقویم تاریخ کشور نیز درج شده است.

دبیر هیات ورزش پهلوانی و زورخانه ای شهرستان سپیدان اظهار کرد: درج و تصویب" روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای" در متن تقویم رسمی کشور، با هدف پاسداری وترویج فرهنگ ارزشمند پهلوانی و جوانمردی و همچنین در راستای اهداف یونسکو در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس انجام شده است.

وی اظهار امیدواری کرد: این مناسبت فرهنگی بتواند بهانه خوبی برای ترویج اخلاق مداری و فرهنگ جوانمردی در کشور و هدیه ای معنوی به مردم جهان باشد.

شایان ذکر است در تقویم رسمی امسال کشورمان روز یکم مرداد به نام روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای ثبت شده است.



منبع:مارگون

نظرات بینندگان