کد خبر: ۹۲۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۷ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۵

وعده های دولت در راند پایانی،حل مشکلات کشور در 365 روز

باید ها و لیست کردن معضلات کشور در حالی این روزها از سوی دولتمردان در تریبون های مختلف بیان می‌شود که بیش از سه سال است از عمر دولت یازدهم می‌گذرد و دولتمردان به‌جای ارائه کارنامه عملکرد، مشکلات کشور را بازخوانی و حل آن را به آینده موکول می‌کنند.
وعده های دولت در راند پایانی،حل مشکلات کشور در 365 روز
شیرازه، «هزار و صد و چهل و یک» روز از عمر دولت یازدهم می‌گذرد، به گفته منتقدان دیروز و حامیان امروز دولت تدبیر، حل مشکلات اقتصادی را نه در گزارش و آمارها، بلکه باید در سفره مردم مشاهده و از زبان مردم شنید. رکود، تورم و بیکاری ازجمله معضلات و مشکلات اساسی جامعه محسوب می‌شود که دولت روحانی از آغاز، وعده‌ی حل آن را به مردم داد.

گذری در بازار و نشستن پای سخنان چند کاسب سالخورده خبر رکود حاکم بر بازار را تائید می‌کند، رکودی که رئیس دولت، سال گذشته از خارج شدن آن خبر داد. اما واقعیت میدانی حکایت دیگری دارد. کاهش قدرت خرید مردم، افزایش گاه و بی گاه اجناس ضروری و نوسانات اقتصادی رکود را در بازار حاکم کرده است.

تورم نیز که با اقتصاد خانواده‌ها عجین شده و مردم ماهانه و یا به‌صورت فصلی شاهد رشد آن هستند. بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری(شاخص تورم) در خردادماه 95 نسبت به ماه قبل معادل 1.2 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 6.8 درصد افزایش‌یافته است.

بیکاری نیز از معضلاتی است که ریشه بسیاری از ناهنجاری‌ها را در جامعه ایجاد می‌کند. کمتر خانواده‌ای را می‌توان برشمرد که دغدغه اشتغال فرزندش را نداشته باشد؛ تعطیلی واحدهای تولیدی طی سال‌های اخیر به دلایل مختلف و به‌تبع آن بیکار شدن سرپرست خانواده نیز جامعه آماری بیکاران را رشد داده است.

اما گره زدن مشکلات کشور از روز اول به مسائل هسته‌ای نه یک خطای تکنیکی بلکه یک خطای راهبردی بود که امروز دولت یازدهم را از سیاست خارجی رانده و در سیاست داخلی مانده کرده است؛ اعتراضات مردمی در سفرهای استانی هیئت دولت در حالی صورت می‌گیرد که رئیس‌جمهور روحانی، و تیم وی همچنان به مردم وعده‌ووعید می‌دهند. رئیس دولت در آخرین سفر استانی در جمع مردم کرمانشاه می‌گوید:«امروز دارای مشکلاتی به نام مشکل آب، محیط‌زیست، مشکل بیکاری، رکود، نامناسب بودن محیط کسب‌وکار، مشکل حمل‌ونقل هستیم»،«راه‌حل همه مشکلات این است که تلاش کنیم؛ با شعار چیزی درست نمی‌شود. باید برنامه‌ها را اجرا کنیم»

جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در سفر هفته پیش به شیراز نیز گفت:« یکی از چالش‌های اقتصاد ایران بیکاری است که برای مقابله با این مهم، باید سرعت رشد اقتصاد کشور را افزایش دهیم و خانواده‌های ایرانی را در آرامش نگه‌داریم. باید رفاه و درآمد مردم را افزایش داد وزندگی مناسبی را نیز برایشان فراهم کرد که برای رسیدن به چنین اقتصادی باید موانع برداشته شود که یکی از این موانع، تحریم‌ها بود»

باید ها و لیست کردن معضلات کشور در حالی این روزها از سوی دولتمردان در تریبون های مختلف بیان می‌شود که بیش از سه سال است از عمر دولت یازدهم می‌گذرد و دولتمردان به‌جای ارائه کارنامه عملکرد، مشکلات کشور را بازخوانی و حل آن را به آینده موکول می‌کنند. معضلاتی که در 100 روز نه، در هزار و صد و چهل و یک روز نه و قرار است در سیصد و شصت و پنج روز حل شود!
*مجتبی ارغوان
نظرات بینندگان