کد خبر: ۹۲۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۹ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۵

مشکل آب در جهرم 48 ساله شد

جهرم در حالی از سال 47 به عنوان دشت ممنوعه اعلام شد که اکنون با استحصال آب از عمق نیم کیلومتری متری زمین وضعیت فوق بحران را تجربه می‌کند.

به گزارش شیرازه  بحران آب در شهرستان جهرم منحصر به امروز و دیروز نیست بلکه این شهرستان بر اساس گفته کارشناسان امسال وارد پنجاه و سومین سال بحران شده است.

جهرم در حالی از سال 47 به عنوان نخستین دشت استان فارس، ممنوعه اعلام شد که اکنون با استحصال آب از عمق 400 تا 500 متری زمین وضعیت فوق بحران را تجربه می‌کند، تهدیدی که در صورت عدم چاره‌اندیشی مشکلات دیگری همچون فروچاله‌ها را باید به انتظار نشست.

اینکه از سال 47 تا کنون چاره‌ای برای این امر اندیشیده شده یا نه مسئله‌ای است که مدیران گذشته شهرستان باید پاسخگوی آن باشند اما اکنون زمان گلایه کردن و شعار دادن گذشته، و دلسوزان شهر محکوم به چاره‌اندیشی برای تداوم زندگی مردم و بقای شهرستان هستند.

محمدرضا رضایی، نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی  مشکل آب شرب را اولویت این شهرستان می‌داند و می‌‌گوید: جهرم جز 50 شهر کشور است که گریبان‌گیر این بحران است.

وی با اشاره به اینکه مدیریت این بحران سبب شده تا جیره‌بندی آب در جهرم اتفاق نیفتد، افزود: خشک شدن تعدادی از چاه‌ها در جهرم مردم را دچار مشکل کرده که در این زمینه ضمن نشست با وزیر نیرو، 40 میلیارد ریال برای حفر سه حلقه چاه جدید اختصاص داده شد.

نماینده مردم شهرستان جهرم در مجلس شورای اسلامی به وجود هزاران حلقه چاه آب غیرمجاز اشاره و اذعان کرد: با وجودی که سال گذشته 200 حلقه چاه غیرمجاز در جهرم مسلوب‌المنفعه شده اما نیاز به عزم جدی برای تداوم این امر هستیم.

وی با گلایه از نبود مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی به عدم ظرفیت جهرم در توسعه باغات تاکید و خواستار خوستار ورود جدی جهاد کشاورزی شهرستان در بهره‌وری و مدیریت مصرف آب شد.

ابوالفضل پژوهش، رئیس آبفا جهرم با گلایه از توسعه باغات در این شهرستان وجود استخرهای بسیار بزرگ در باغ‌ها را تهدید جدی برای منابع آب جهرم عنوان می‌کند و می‌گوید: استحصال آب از چاه‌ها به گونه‌ای است که برای ذخیره کردن آن در استخرهای بزرگ به صورت شبانه‌روز فعال هستند.

وی با اشاره به افت شدید چاه‌های آب شرب در جهرم خواستار قاعده‌مند کردن آب در بخش کشاورزی، جلوگیری از توسعه بی‌رویه باغات و مطالعه دقیق پیش از ایجاد شهرک‌های مسکونی شد.

به نظر می‌رسد برطرف شدن مشکل آب به صورت مقطعی داروی مسکن این بحران بوده و باید در کنار آن درمانی برای ریشه‌کن شدن این بیماری سخت علاج اندیشیده شود.

منبع:پسین جهرم

نظرات بینندگان