کد خبر: ۹۲۳۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۵
رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور:

تنها راهکار مقابله با تهاجم اقتصادی دشمن، اقتصاد مقاومتی است

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور گفت: دشمن به این دلیل که از حوزه های دیگر ناامید شده، به فلج کردن اقتصاد کشور امیدوار است از این رو تنها راهکار خروج توام با سرافرازی از میدان تهاجم اقتصادی، مقاومت اقتصاد کشور است.

به گزارش شیرازه  اولین همایش ملی کارکردهای تربیتی نمازجمعه و اقتصاد مقاومتی در مرودشت برگزار شد.

در این همایش حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا تقوی رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، حجت الاسلام و المسلمین حجت صالحی نیا مشاور حقوقی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، حجت الاسلام و المسلمین عبدالعلی ابراهیمی مسئول امور استان های شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، آیت الله سید محمد فقیه عضو مجلس خبرگان رهبری، آیت الله احمد بهشتی عضو مجلس خبرگان رهبری، حجت الاسلام والمسلمین حسین ملک مکان رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان فارس، محمدمهدی برومندی نماینده مردم مرودشت ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی، رحین زارع نماینده مردم بوانات خرم بید و آباده و جمعی از ائمه جمعه استان فارس و مسئولان شهرستان مرودشت حضور یافتند.

210 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده بود که از این میان تنها 100 مقاله برگزیده شد و از بین این یکصد مقاله برگزیده، شش مقاله به مرحله سخنرانی و داوری همایش راه یافت.

210 مقاله به دبیرخانه همایش ملی کارکردهای تربیتی نماز جمعه و اقتصاد مقاومتی ارسال شد

حجت محمدی دبیر علمی این همایش بیان داشت: 210 مقاله از نقاط مختلف کشور به دبیرخانه همایش ارسال شد و از بین 210 مقاله صد مقاله انتخاب و از بین صد مقاله 6 مقاله برای سخنرانی در همایش در نظر گرفته شد.

وی گفت: با وجود همه کمبودها، اگر انسان بخواهد می تواند کاری انجام دهد که مورد توجه عام و خاص قرار بگیرد و اعتقاد ما این است که فاصله تا مقصد را نوع راه رفتن و نگاه کردن ما تعیین می کند و کسی که مقصد را در دل زیارت کند در مبدا به مقصد رسیده است.

مسئول ستاد نماز جمعه شهرستان مرودشت بیان داشت: ستاد نماز جمعه مرودشت با بهره گیری از خرد جمعی و با اتحاد، وفاق  همدلی و همرنگی که بین مسئولان مرودشت وجود دارد این همایش را برگزار کرد.

وی افزود: همایش در سه محور کارکردهای تربیتی نماز جمعه، بخش آزاد و اقتصاد مقاومتی برگزار گردید.

حجت محمدی مسئول ستاد نماز جمعه شهرستان مرودشت



کشور مدیرانی ایثارگر و جهادگر می خواهد

نماینده مردم آباده، بوانات و خرم بید در مجلس شورای اسلامی در این مراسم بیان داشت: ارزیابی ثروت یک کشور بر اساس سه معیار منابع طبیعی، منابع مهندسی و نیروی انسانی است که از این سه مورد نیروی انسانی عامل تعیین کننده است.

رحیم زارع افزود: سال 94 عنوان شد که صادرات کشور از واردات پیشی گرفته است و 42 میلیارد دلار صادرات و 41 میلیارد دلار واردات داشتیم هر چند پیشی گرفتن صادرات از واردات حسن می باشد اما باید دقت داشت که جمع صادرات و واردات در سال 94، 83 میلیارد دلار شد در حالی که در سال 93 جمع صادرات و واردات کشور 102 میلیارد دلار بود و سهم ما از تجارت جهانی از 65/0 به 40/0 رسید و ما پیش بینی کرده بودیم که حداقل در اقتصاد مقاومتی بتوانیم این میزان را حداقل به یک درصد برسانیم.

زارع تصریح کرد: تاکید مقام معظم رهبری بر راه اندازی بنگاه های کوچک و متوسط اقتصادی است و شرکت شهرک های صنعتی ساختار مناسب را ندارند هرچند زمین و زیرساخت ها را در اختیار تولید کننده می گذارند اما به سرمایه گذار در تولید یا ایجاد ارزش افزوده هیچ کمکی نمی کنند.

وی در خصوص حقوق های نجومی بیان داشت: در خصوص حقوق های نجومی طرحی به مجلس آمد و سقف و کف مشخص شد و کسانی که دنبال حقوق های بالا هستند باید در بخش خصوصی فعالیت کنند و مدیران ایثارگر و جهادگر باید با مدیریت جهادی که نشات گرفته از اقتصاد مقاومتی است، به کشور خدمت کنند.

وی به نقش مجلس در اقتصاد مقاومتی اشاره و بیان داشت: در مجلس سابق پیرامون 24 بند اقتصاد مقاومتی، قانون نظام صنفی و قانون قاچاق اصلاح شد و قوه قضاییه، دولت فعلی و دولت قبل همکاری کردند هرچند که بنیاد این کار در دولت قبل ریخته شد.

وی افزود: اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده هم در دستور کار مجلس قرار دارد و ما برای دولت ریل گذاری ها را انجام دادیم و مجلس نهم از لحاظ علمی بسیار تلاش کرد و قوانینی را در خصوص اقتصاد تنظیم کرد.

وی اظهار داشت: چند روز پیش یک نماینده حزب کمونیست در کنار من بود و به من می گفت شما تمام کننده دارید و هر جا اختلافی باشد شما تمام کننده دارید و من هم اعلام کردم کسی که هماهنگ کننده و مشخص کننده خطوط قرمز در کشور ماست، مقام معظم رهبری است

وی کودتای ترکیه را با فتنه 1388 مقایسه کرد و بیان داشت: در خصوص کودتای 45 دقیقه ای در ترکیه 50 هزار  نفر از اساتید دانشگاه، معلمان، نظامیان، قصات و مسئولان دولتی را اردوغان کنار گذاشت و فتنه 88 با وجود اینکه چند ماه طول کشید و از مدت ها قبل برنامه ریزی شده بود و پشت آن سیاست های تحریم قرار داشت، با مدیریت مقام معظم رهبری فتنه با شکست روبرو شد.

رحیم زارع نماینده آباده بوانات خرم بید

تنها راهکار مقابله با تهاجم اقتصادی دشمن، اقتصاد مقاومتی است

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور در نخستین همایش ملی کارکردهای تربیتی نماز جمعه و اقتصاد مقاومتی در شهرستان مرودشت بیان داشت: دشمن به این دلیل که از حوزه های دیگر ناامید شده، به فلج کردن اقتصاد کشور امیدوار است و قصد دارد این بخش را مورد هجمه قرار دهد از این رو تنها راهکار خروج توام با سرافرازی از میدان تهاجم اقتصادی، مقاومت اقتصاد کشور است.

حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا تقوی تعیین سیاست کلی نظام و کشور را فلسفه انتخاب نامگذاری هر سال توسط رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: انتخاب شعار، نوعی سیاستگذاری است که نه در چارچوب های تعریف شده بلکه در سطح ملی و عمومی اتفاق می افتد.

تقوی افزود: رهبری با تعیین شعار هر سال قصد دارند تا مردم و به ویژه مسئولان را متوجه نیازهای اصلی کشور کنند و همه بدانند که برای تحقق این شعار باید در کدام مسیر حرکت کنند و چه سعی و تلاشی را در پیش گیرند.

وی اظهار داشت: به این دلیل از کلمه مقاومت در اصطلاح اقتصاد مقاومتی استفاده می کنیم که لزوم مقابله با هجمه موجود را نشان دهیم، یعنی اکنون در حوزه اقتصادی هجمه ای وجود دارد و دشمن مهاجم از چندین مسیر و کانال اقتصاد کشور را مورد تهاجم قرار داده و برای مثال تحریم ها یکی از مسیرهای تهاجم به اقتصاد کشور است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی به ما می گوید که باید بر پای خود بایستیم و بی شک این استقلال باید در ذیل یک موضوع مهم به اسم خودباوری شکل بگیرد و همگان بپذیریم که این نوع اقتصاد تنها راهکار مقابله با تهاجم اقتصادی دشمن است.

تقوی بیان داشت: اگر به موضوع توانستن، باور داشته باشیم قادر خواهیم بود در برابر تهاجم اقتصادی مقاومت کنیم و یکی از کارهای بسیار مهم امام خمینی (ره) در زمان انقلاب، القا همین حس خودباوری در مردم بود.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور افزود: پیروزی انقلاب اسلامی، پشت سر گذاشتن کودتاها و ترورهای طراحی شده، پیروزی در 8 سال دفاع مقدس و مقاومت در برابر تحریم ها، همه اینها بیانگر توانستن ماست و این موضوع را یادآوری می کند که امروز هم می توانیم اقتصاد کشورمان را با قدرتی که داریم به جایگاهی که می خواهیم برسانیم.

تقوی گفت: البته این استقلال به این معنی نیست که قصد ارتباط برقرارکردن با دنیا را نداریم بلکه ما می خواهیم با همه جهان ارتباط داشته باشیم اما فقط تبادل اقتصادی را قبول داریم و با تهاجم اقتصاد مخالفیم چرا که در تبادل اقتصادی ما از حق اختیار برخورداریم اما در تهاجم اقتصادی هیچ اختیاری نداریم.

رئیس شورای سیاستگداری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه، شعار امسال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" به این دلیل برگزیده شده تا روحیه خودباوری کشور تقویت، همه امکانات بسیج و وابستگی به نفت کاهش داده شود.

وی اظهار کرد: شعار امسال یادآور این موضوع است که اگر دشمنان همه راه ها را بر ما ببندند ما با تکیه بر منابع و ذخایر داخلی، نیروی انسانی، ظرفیت ها و استعدادهای خود قادر به اداره و مدیریت کشور هستیم.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد ریاضتی نیست، زیرا اقتصاد ریاضتی، اقتصادی منفعل است و برخی از کشورهای اروپایی زمانی که در حوزه اقتصادی مشکلاتی به وجود می آید، اقتصاد ریاضتی را با شیوه هایی مانند افزایش مالیات، کاهش حقوق، دستمزد و مزایا و سخت گرفتن بر مردم اعمال می کنند تا از برهه های اقتصادی دشوار عبور کنند.

تقوی، استفاده از امکانات موجود را یکی از پایه های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: بسیاری از امکانات در کشور وجود دارد که به صورت مناسبی از آنها استفاده نمی شود، بنابراین ضروری است ظرفیت بهره وری از امکانات را افزایش دهیم زیرا اگر اصل بهره وری را در کشور مورد توجه قرار دهیم، به اندازه کل بودجه کشور درآمد کسب می کنیم.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی امری کلان است که همه دستگاه های کشور باید رسالت خود را در این زمینه انجام دهند.

تقوی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی هم باید برای تحقق شعار امسال کمک و قوانین را مطابق با اقتصاد مقاومتی اصلاح و یا جایگزین کند.

وی اظهار داشت: قوه قضاییه هم باید از اقدام افرادی که قصد سوء استفاده و رانت خواری در این زمینه را دارند جلوگیری کند و قوه مجریه هم که مسئولیت سنگینی در این مورد بر عهده دارد ضروری است برای تحقق و موفقیت این شعار به صورت همه جانبه تلاش کند.

رئیس شورای سیاستگداری ائمه جمعه کشور، با بیان اینکه موفقیت در اقتصاد مقاومتی موجب موفقیت نظام می شود، گفت: ائمه جمعه کشور هم باید در نهاد نماز جمعه دست تمام مسئولینی که قصد حرکت در این وادی را دارند بفشارند و آنها را پشتیبانی و کمک کنند.

وی رسالت اصلی امامان جمعه سراسر کشور را اعلام موضع ضد استکباری و ضداشرافی گری، مقابله با تهاجم فرهنگی، حمایت از محرومان و مستضعفان واقعی جامعه، مبارزه واقعی با فتنه و فتنه گر و ترویج ارزش های انسانی همچون جهاد، شهادت و ایثار به همراه مبارزه با تروریسم و پیگیری و مطالبه مشکلات معیشتی مردم از طریق اقتصاد مقاومتی بیان کرد.

رئیس شورای سیاستگداری ائمه جمعه کشور، در بخش دیگری از مطالب خود بیان کرد: با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب، امامان جمعه سراسر کشور باید حمایت همه جانبه از دولت را از وظایف خود بدانند و به تبعیت از رهبری از دولت پشتیبانی و حمایت کامل می کنند.

تقوی ادامه داد: از سوی دیگر مسئولان و دولتمردان هم باید برای پیگیری حل مشکلات مردم گام بردارند و روز به روز بر اقتدار خود بیفزایند.

وی گفت: همچنین ائمه جمعه باید نقد منصفانه و دفاع واقع بینانه را سرلوحه کار خود قرار دهند زیرا دلسوزی های و نقدهای منصفانه می تواند سبب رونق اقتصادی کشور و گره گشایی از مشکلات مردم شود.

تقوی رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور

در اقتصاد سالم پول پرستی و ولنگاری در مسیر ثروت معنا ندارد

حجت الاسلام و المسلمین قنبر علی احمدی امام جمعه مرودشت در این آیین بیان داشت: نماز جمعه قرارگاه ایمان، تقوا، بصیرت و اخلاق در وسط میدان مبارزه با دشمن است.

 احمدی ضمن تاکید بر پیشگام بودن ائمه جمعه و ستادهای نماز جمعه در تحقق شعار سال بیان داشت: اقتصاد سالم متکی به ذات خود، بی عیب و نقص است و در مسیر رشد، نمو، تولید، مبادله، داد و ستد ثروت حرکت می کند و جامعه سالم به اقتصاد سالم بر می گردد و در اقتصاد سالم پول پرستی و ولنگاری در مسیر ثروت معنا ندارد.

وی افزود: برای رونق یافتن اقتصاد، به زیرساخت های فرهنگی نیاز است و جایگاه زیرساخت های فرهنگی مصلی و مسجد است.

امام جمعه مرودشت بیان داشت: اقتصاد باید از متن آموزش وحیانی سرچشمه بگیرد و علومی که در مسیر سازندگی و پویایی اقتصاد قرار می گیرند نیز باید در راستای علوم قرآنی باشند.

وی تصریح کرد: اقتصاد و ساماندهی ثروت و تولید ملی به تربیت بر می گردد و طبق گفته علم، سیاست، فرهنگ، اخلاق و هنر پنجه مقاومت است که در راستای فرهنگ دینی پویا می شود و اقتصاد مقاومتی در راستای این تناسب فرهنگی شکل می گیرد.

احمدی افزود: نیروهای آزموده و تربیت شده از دل محراب، مسجد، منبر و نهاد مقدس نماز جمعه می توانند حرکت های جهادی و حرکت های انقلابی مورد نظر مقام معظم رهبری را به صحنه بیاورند.

احمدی امام جمعه مرودشت

منبع :مرودشت نا،

نظرات بینندگان