کد خبر: ۹۲۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۳ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۵

آزمایشگاه کنترل غذا و دارو جهرم به دستگاه اندازه‌گیری فلزات سنگین مجهز شد

آزمایشگاه کنترل غذا و دارو جهرم به دستگاه اتمیک ابزوربشن جهت اندازه‌گیری فلزات سنگین تجهیز شد.

به گزارش شیرازهفاطمه پرستان مدیر آزمایشگاه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم   گفت: موجودات زنده به مقادیر بسیار کمی از فلزات سنگین(آهن، کبالات، مس، منیزیم، مولیبدن و روی) برای ادامه رشد و بقاء نیاز دارند که به آنها trace elements می‌گویند.

وی با اشاره به اینکه این فلزات چنانچه از حداقل مورد نیاز افزایش یابند سبب اختلال در رشد می‌شوند، افزود: فلزات سنگین دیگر همچون جیوه، سرب و کادمیوم عناصر حیاتی نبوده و اثرات سودمندی بر حیات ارگانیزم‌های زنده ندارند به طوری که تجمع آنها در بدن موجودات زنده به خصوص پستانداران سبب بیماری‌های خطرناک می‌شود.

مدیر آزمایشگاه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم بیان کرد: این عناصر و بسیاری از ترکیبات آن‌ها از سموم پرخطر پیرامون ما محسوب می‌شوند که در هوای تنفسی، آب اشامیدنی، مصالح ساختمانی و لوازم آشپزخانه موجود است.

پرستان با اشاره به اینکه این فلزات پس از ورود به بدن دیگر دفع نشده و در بافت‌هایی مانند چربی، عضلات، استخوان‌ها و مفاصل رسوب کرده، انباشته و جایگزین دیگر املاح و مواد معدنی مورد نیاز در بدن می‌شوند، خاطرنشان کرد: این خاصیت در گیاهان و ورود آن ها به زنجیره غذایی خطرات ناشی از آنها را دو چندان می‌کند.

وی ابرازداشت: به منظور کنترل کیفی انواع فراورده‌های غذایی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی و محصولات باغی و کشاورزی از نظر فلزات سنگین، آزمایشگاه معاونت غذاودارو اقدام به خرید یک دستگاه اتمیک ابزوربشن با دقت بالا و با هزینه‌ای بیش از 2 میلیارد و 500 میلیون ریال کرده است.

 مدیر آزمایشگاه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم از راه‌اندازی این دستگاه در آزمایشگاه این معاونت خبر داد و گفت: دستگاه مذکور پس از آموزش کارشناسان در زمینه کنترل کیفیت انواع مواد غذایی و محصولات باغی و کشاورزی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

پرستان گفت: شهرستان جهرم با دارابودن ۶ هزار هکتار باغ خرما یکی از قطب‌های مهم تولید خرما در کشور محسوب می‌شود که نصب و راه‌اندازی این دستگاه، گامی مهم در تضمین سلامت مصرف کنندگان و رقابتی بودن محصولات غذایی، باغی و کشاورزی در عرصه تولید است.

منبع:  پسین جهرم

نظرات بینندگان