کد خبر: ۹۲۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۵ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۵
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان فارس:

استان فارس مقام اول اقامه نماز جمعه در کشور را دارا است/حداقل تحصیلات ائمه جمعه کارشناس ارشد حوزوی است

در سالهای گذشته بخصوص در دولت قبل معمولا هر ساله اعتباراتی جهت ساخت و تکمیل مصلّی ها مصوّب و در اختیار قرار داده می شد. دولت یازدهم هم مساعدت هایی داشته است، امّا در چند سال اخیر اعتبارات بسیار کاهش یافته است که از مسئولین محترم اجرائی و نمایندگان محترم مجلس درخواست می کنیم عنایت ویژه به مصلّی ها داشته باشند.
شیرازه، 5 مرداد سالروز اولین اقامه نماز جمعه در تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می باشد، که این روز روز نماز جمعه نام گذاری شده است. به همین مناسبت تقریبا طی یک هفته برنامه هایی در کشور و همینطور در استان فارس اجراء می گردد. جهت اطلاع از برنامه های پیش بینی شده و موضوعات مرتبط با نماز جمعه مصاحبه ای با مسئول محترم دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان فارس انجام داده ایم که در ادامه آمده است:

اگر ممکن است ابتداء خودتان را معرفی کنید و از سوابق کاری و تحصیلات خود بگوئید تا بیشتر با شما آشنا شویم.
حسین ملک مکان، متولد اسفند سال 49 می باشم. در رو ستای قنات ملک از توابع شهرستان بوانات در خانواده ای مذهبی متولد شدم. تحصیلات ابتدائی را در زادگاهم و تحصیلات دوران راهنمائی را در روستای همجوار روستای خودمان گذراندم. سپس در مدرسه علمیه و تازه تأسیس حضرت ولیعصر(عج) بوانات که زیر نظر مدرسه علمیه شهیدین قم بود تحصیلات حوزوی خود را آغاز و پس از دو سال به شهر مقدس قم جهت ادامه تحصیلات حوزوی هجرت نمودم و تا پایان سطح سه حوزه(فوق لیسانس) در مدرسه شهیدین قم مشغول تحصیل بودم. دروس خارج را نزد حضرات آیات جوادی آملی(خارج فقه) و مصلحی اراکی فرزند آیت الله العظمی اراکی(خارج اصول) طی کردم.
همزمان مدرک دیپلم را گرفتم و از طریق کنکور سراسری وارد دانشگاه شدم. لیسانس حقوق قضائی را از دانشگاه تهران گرفتم. سپس برای قضاوت امتحان داده و قبول شدم اما بنا به درخواست مردم شهرستان بوانات در سال 81 به عنوان امام جمعه این شهرستان منصوب شدم. 9 سال امامت جمعه این شهرستان را بعهده داشتم و همزمان تحصیلات دانشگاهی را ادامه داده و فوق لیسانس حقوق خود را با گرایش حقوق خصوصی از دانشگاه پیام نور تهران جنوب دریافت کردم.
در تاریخ 19 اردیبهشت سال 90 با حکم ریاست محترم شورای سیاستگذری ائمه جمعه کشور به عنوان مسئول دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان فارس منصوب شدم و تاکنون این مسئولیت را بعهده دارم.

در مورد جایگاه ائمه محترم جمعه و رویکرد نمازهای جمعه توضیح دهید
ائمه محترم جمعه مسئولیت اقامه برگزاری نماز جمعه را بعهده دارند که در واقع مسئولیت اصلی آنها برگزاری نماز جمعه می باشد. در این راستا تمامی امور فرهنگی و مذهبی محل امامت جمعه خود را نیز باید مدیریت نموده و جهت ارتقاء و ترویج فرهنگ دینی و مذهبی مردم و ترویج معارف اسلامی در جامعه برنامه ریزی و تلاش کنند. مقام معظم رهبری در آخرین سمینار سراسری ائمه جمعه کشور نماز جمعه را به عنوان یک قرارگاه معرفی نموده و فرمودند: "نماز جمعه یک قرارگاه است؛ قرارگاه ایمان، قرارگاه تقوا، قرارگاه بصیرت، قرارگاه اخلاق ... با این چشم به نماز جمعه نگاه کنیم شما هم فرمانده قرارگاهید؛ قرارگاه‌های میدان جنگ هرکدام فرمانده ای دارند؛ فرمانده قرارگاه امامت جمعه، شخص امام جمعه است."

بنابر فرمایش مقام معظم رهبری ائمه محترم جمعه فرمانده قرارگاه نماز جمعه می باشند این خطی و مشی است که مقام معظم رهبری برای ائمه جمعه ترسیم کرده اند  لذا ائمه جمعه با این جهت گیری برنامه ریزی نموده و برنامه های خود را بر این اساس و با این رویکرد دنبال می نمایند. البته برای تحقق این فرمایش مقام معظم رهبری نیاز به همکاری همه نهادها بخصوص دستگاهای فرهنگی همچون بسیج، سازمان تبلیغات، کانون های فرهنگی، ائمه جماعات مساجد و هیئات مذهبی و... می باشد.  همچنین تبیین سیاست های کلی نظام و دیدگاههای مقام معظّم رهبری، بیان خدمات نظام جمهوری اسلامی، بیان خواسته ها و  رفع مشکلات مردم و آگاهی دادن به مردم نسبت به مسائل جهان اسلام از دیگر وظایفی است که ائمه محترم جمعه نسبت به آنها توجه نموده و دنبال می نمایند.

البته ائمه محترم جمعه مسئولیت های دیگری نیز بعهده دارند که بعضی از آنها عبارتند از: رئیس شورای فرهنگی عمومی، رئیس شورای زکات، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر و...
قابل ذکر است ائمه جمعه هیچ نقشی در توزیع اعتبارات و بودجه ها ندارند و اصلا عضویتی هم در کمیته برنامه ریزی شهرستانها ندارند. کما اینکه هیچ گونه بودجه ای در اختیار ندارند.

بفرمائید چند نماز جمعه در استان فارس اقامه می شود و رتبه استان فارس در کشور از جهت تعداد نماز جمعه کجاست؟

استان فارس الحمدلله دارای 75 نماز جمعه اهل تشیع می باشد که با احتساب نمازهای جمعه اهل تسنن رتبه اول کشور را داریم. البته بیش از ده شهر هم متقاضی برگزاری نماز جمعه می باشند که در صورت فراهم شدن امکانات و زیرساخت های لازم و همکاری مسئولین محترم، در این شهرها نیز نماز جمعه اقامه خواهد شد.

از 5 مرداد سال 94 تا مرداد سال95 چند شهر جدید از نعمت نماز جمعه برخوردار شده اند و بفرمائید کدام شهرها طی یک سال گذشته برای اوّلین بار از نعمت نماز جمعه برخودار گردیده اند؟
از سال گذشته تاکنون سه شهر، بخش کر از توابع شهرستان مرودشت، بخش چاهورز از توابع شهرستان لامرد و بخش پاسارگاد از توابع شهرستان پاسارگاد، برای اوّلین بار از نعمت نماز جمعه برخوردار گردیده اند. یعنی استان فارس تا مرداد سال 94 دارای 72 نماز جمعه بود، سه نماز جمعه طی یکسال گذشته اضافه شده است.

در استان فارس چند شهر دارای مصلّی نماز می باشند و کدام شهرها مصلّای در حال ساخت دارند؟
شهرهای فسا، جهرم، لامرد، کازرون، ارسنجان، خاوران، زرّین دشت، کوار دارای مصلّی می باشند. شهرهای مرودشت، آباده، داراب، خرامه، سروستان، فیروزآباد، بیضاء، زاهد شهر، خشت و کمارج، قائمیه، اقلید، میمند و خفر نیز مصلّی در حال ساخت دارند. نماز جمعه سایر شهرها در مساجد و حسینیه ها و نماز جمعه یک شهر(میمند) در امامزاده  و نماز جمعه یک شهر هم (بخش کر) در مهدیه برگزار می گردد.

آیا دولت اعتباری برای ساخت و تکمیل مصلّی ها قرار اختصاص می دهد؟
در سالهای گذشته بخصوص در دولت قبل معمولا هر ساله اعتباراتی جهت ساخت و تکمیل مصلّی ها مصوّب و در اختیار قرار داده می شد. دولت یازدهم هم مساعدت هایی داشته است، امّا در چند سال اخیر اعتبارات بسیار کاهش یافته است که از مسئولین محترم اجرائی و نمایندگان محترم مجلس درخواست می کنیم عنایت ویژه به مصلّی ها داشته باشند. اگر اعتبار لازم برای مصلّی در نظر گرفته نشود اتمام مصلّی های نیمه تمام سالها طول خواهد کشید و قسمت های ساخته شده نیز دچار فرسودگی شده و از بین خواهد رفت که این امر موجب تضییع اموال عمومی و بیت المال خواهد شد.

چه برنامه هایی بمناسبت 5 مرداد(روز نماز جمعه) که یادآور سالروز اوّلین اقامه نماز جمعه (در تهران ) می باشد دارید؟
در شهرهای دارای امام جمعه با مدیریت ائمه محترم جمعه و همکاری  ادارات و نهادهای فرهنگی ستاد ویژه 5 مرداد تشکیل گردیده و برنامه ریزی لازم جهت اجرای برنامه هایی که پیش بینی شده است در آن ستادها صورت خواهد گرفت که این ستاد در مرکز استان نیز تشکل شده است. بخشی از برنامه هایی که به این مناسبت انجام خواهد شد عبارتند از:
1-برگزاری جلسه شورای اداری در شهرستانها و انشاء الله شورای اداری استان با موضوع تقویت نماز جمعه و رفع مشکلات آن.
2-پخش مستقیم نماز جمعه شیراز از سیمای مرکز فارس جمعه اوّل مرداد 95.
3-سخنرانی مسئول دفتر نمایندگی شورای سیساتگذاری ائمه ائمه جمعه استان فارس پیش از خطبه های نماز جمعه اوّل مرداد 95
4-برگزاری مسابقات فرهنگی، ورزشی و... پیاده روی خانوادگی
5-فضا سازی محیطی بصورت پوستر، بنر و... و فضاسازی فرهنگی از طریق رسانه ها، مطبوعات و فضاهای مجازی.
6-انجام مصاحبه تلوزیونی با ائمه محترم جمعه با موضوع آثار و برکات نماز جمعه.
7-حضور ائمه محترم جمعه در نهادها و ارگانها در هفته نماز جمعه(2 الی 9 مرداد)
8-برگزرای همایش ملّی با موضوع نقش نماز جمعه در تحقق شعار سال، این همایش در شهرستان مرودشت و به میزبانی دفتر امام جمعه محترم مرودشت روز 5 مرداد با حضور تمامی ائمه جمعه استان فارس و با سخنرانی ریاست محترم شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور حضرت آیت الله تقوی و همینطور نماینده محترم ولی فقیه در استان حضرت آیت الله ایمانی برگزار خواهد شد.
9-برگزاری نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی
10-تقدیر از جوانان و پیشکسوتان نماز جمعه
11- تقدیر از ائمه جمعه موقّت و بازنشسته.
12-تقدیر از دستگاههائی که با نهادهای نماز جمعه همکاری دارند
13-    تجلیل از خانواده معظّم شهداء بویژه شهدای مدافع حرم و دیدار با خانواده محترم شهداء مدافع حرم.
و...
گفته می شود هر هفته به ائمه جمعه ابلاغ می گردد که چه مطالبی را در خطبه ها بیان کنند یا نسبت به مسائل و قضایا چه موضعی داشته باشند،آیا این مطلب صحت دارد؟
خیر اصلا چنین نیست، هر امام جمعه خودش تشخیص می دهد و تصمیم می گیرد که چه مطالبی را به عنوان خطبه های نماز جمعه در نظر گرفته و بیان کند. ائمه جمعه الحمدلله از توان علمی و فکری بسیار خوبی برخوردارند و با توجه به نیازهای دینی، اجتماعی و سیاسی هر منطقه موضوع خطبه های نماز جمعه خود را انتخاب و پیرامون آن مطالعه می کنند و خطبه ها را با بیان خود ایراد می نمایند. این جسارت است به ائمه جمعه که به آنها گفته شود چه بگویند یا چه نگویند. ائمه محترم جمعه خود صاحب نظر و فکر و اندیشه هستند، خیلی ازآنها اهل قلم، مجتهد و خطیب توانمند بوده و بسیار خوب می دانند و می فهمند که چه بگویند و چه نگویند.

پس چرا موضوعات خطبه دوّم اکثر ائمه جمعه کشور تقریبا شبیه هم می باشد؟
همانطور که می دانید در خطبه دوّم نمازجمعه به مناسبت های هفته اشاره می شود و بعضی از حوادث و اتفاقاتی که در روزهای پایانی هفته قبل رخ داده و یا مناسبت حاصّی که وجود داشته و یا در هفته پیش رو وجود دارد، ائمه جمعه به آنها پرداخته و مسائل سیاسی و اجتماعی روز را مورد تحلیل قرار می دهند. این مناسبت ها مربوط به کل کشور یا منطقه ای خاص از جهان یا حتی کل جهان بخصوص جهان اسلام می باشد، طبیعی است که وقتی همه ائمه جمعه بخواهند این مناسبت ها را بیان و تحلیل کنند، تا حدود زیادی مطالب ارائه شده ممکن است شبیه هم باشد، مثلا فرض کنید هفته حجاب و عفاف، هفته بسیج، روز ارتش، یا هفته دولت باشد، معلوم است که ائمه جمعه به این مناسبت ها اشاره خواهند کرد و مطالبی را که لازم می دانند بیان خواهند کرد که بعضی تصوّر       می کنند این مطالب به ائمه جمعه دیکته شده است در حالی که اینطور نیست و صرفا بدلیل یکی بودن موضوعات صحبت ها شبیه هم بوده است. شورای سیاستگذاری فقط مناسبت ها را در سایت خودش یادآوری می کند این خود ائمه جمعه هستند که تصمیم می گیرند به کدام یک از مناسبت ها پرداخته و یا مورد تحلیل قرار دهند یا نسبت به قضایای روز و حوادث مختلف چه موضعی داشته باشند. فقط مطالبی که جنبه اطلاع رسانی عمومی داشته و باید به اطلاع مردم رسانده شود مثل کمک جهت آزادی زندانیان غیر عمد، صرفه جوئی در مصرف آب و برق و... ممکن است به ائمه جمعه گفته شود طبق صلاحدید مطالب لازم را بیان نمایند. اما موضع گیرهای سیاسی، اجتماعی و... توسط خود ائمه جمعه اتّخاذ می گردد و هیچ کسی به آنها نمی تواند بگوید که چه موضعی داشته باشند. قابل ذکر است بیان دیدگاههای مقام معظّم رهبری و تبیین آنها برای مردم و دفاع از سیاستهای کلان نظام جمهوری اسلامی از جمله مطالبی است که ائمه جمعه خود را موطّف می دانند از طریق تریبون نماز جمعه بیان نمایند.
با توجه به اینکه این روزها صحبت از حقوق های نجومی است خیلی ها دوست دارند بدانند حقوق ماهانه ائمه جمعه چقدر است؟
اصلا ائمه جمعه چیزی به عنوان حقوق دریافت نمی کنند، فقط مبلغی به عنوان شهریه ماهانه به آنها پرداخت    می شود که از دویست هزار تا ششصد هزارتومان می باشد. ائمه جمعه ای که در شهرهای محروم کشور خدمت می کنند حدود ششصد هزار تومان شهریه دارند و ائمه جمعه ای که در شهرهای غیر محروم مشغول خدمت می باشند حدود دویست هزارتومان شهریه دارند. زندگی بعضی از ائمه محترم جمعه با کمک های مردمی یا از طریق تدریس در حوزه یا دانشگاه تأمین می شود که این موارد هم بستگی به میزان ساعاتی که تدریس داشته اند، دارد و از طریق همان حوزه ها یا دانشگاه ممکن است به آنها مبلغی پرداخت گردد که اولا همیشگی نیست ثانیا مبلغ بسیار ناچیزی است. البته تعداد اندکی از ائمه جمعه ممکن است عضو هیئت علمی دانشگاه باشند یا معلم آموزش و پرورش باشند و حقوق از آنجا دریافت کنند که تعداد ائمه جمعه اینچنینی بسیار کم هستند و این حقوق ربطی به امامت جمعه آنها ندارد.
به عنوان مسئول دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان چه توقّعی از مسئولین استان دارید؟
اولا مسئولین عزیز باید بدانند که در نظام جمهوری اسلامی ایران مسئولیت داشته و خدمت می کنند. یک مسئول در نظام اسلامی باید در پایبندی به دستورات اسلام، انجام فرائض دینی، حضور در مناسبت های ملّی و مذهبی جلودار و پیشتاز باشد، نماز جمعه هم یک فریضه عبادی و سیاسی است مردم رصد می کنند تا ببینند آیا مسئولین شهرشان در برنامه های دینی حضور پیدا می کنند یا خیر؟ آیا در برنامه دینی و مذهبی همکاری دارند یا خیر؟ لذا توقّع ما از مسئولین عزیز این است که نسبت به نماز جمعه و بخصوص شرکت در نماز جمعه عنایت ویژه داشته باشند و دینداری خود را ثابت نمایند در روایات داریم یکی از نشانه های نفاق و منافق ترک نماز جمعه بدون عذر شرعی است. وقتی مردم ببینند مسئولین شهرشان در نماز جمعه شرکت می کنند، اعتماد بیشتری به آنها خواهند کرد. ثانیا مسئولین عزیز باید کمک کنند تا نیازهای نهادهای نماز جمعه ها را برطر ف نمایند، محل برگزاری    نمازهای جمعه نیاز به توسعه، تجهیزّ بخصوص وسایل گرمایش و سرمایشی دارد، اگر محل برگزاری نمازهای جمعه از امکانات لازم برخوردار باشد بنحوی که مردم هنگام برگزاری نماز جمعه دچار مشکل نباشند و احساس راحتی کنند، قطعا حضور بیشتری در نماز جمعه خواهند داشت، لذا از مسئولین محترم که اعتبارات کشور را مدیریت و توزیع می نمایند، تقاضا می کنیم نیم نگاهی هم به نهادهای نماز جمعه بخصوص مصلّی ها داشته باشند.

انتظار شما از مردم چیست؟
مردم پشتیبان اصلی نماز جمعه هستند، با حضور آنها نماز جمعه اقامه می شود و با کمک و مساعدت های فکری و معنوی و مالی آنها نمازهای جمعه اداره می گردد. کادر اصلی نمازهای جمعه مردم هستند. عده ای بصورت کاملا افتخاری در ستادهای نماز جمعه همکاری دارند و مقدمات برگزاری نماز جمعه را فراهم می کنند. نهادهای نماز جمعه هیچ گونه ردیف اعتباری مالی جهت هزینه های جاری خود از دولت یا جاهای دیگر ندارند، این مردم هستند که هزینه ها را تأمین می نمایند. انتظار داریم مردم عزیز همچنان پشتیبان و حامی نمازهای جمعه باشند و با حضور خود در نماز جمعه رونق و شکوه آن را بیشتر نمایند. ما از مردم خوب، متدین و لایتمدار تقدیر می کنیم که همیشه یار و مددکار ما بوده اند. از خیرین عزیز هم تقاضا می کنیم در امر مصلی سازی به ما کمک کنند چون اعتبارات دولتی بسیار ناچیز است. در روایت داریم به کسانی که برای اقامه نماز جمعه همکاری و کمک می کنند، پاداش حج و عمره داده می شود. لذا خیّرین عزیز این پاداش بزرگ را از دست ندهند. ارزش و ثواب مصلی سازی کمتر از مدرسه سازی و... نیست. نمازهای جمعه دین و ایمان مردم را تقویت می کنند، آخرت مردم را آباد می کنند لذا کار بسیار مقدس و ارزشمند ای است که امیدواریم خیرین عزیز به مهم هم توجه داشته باشند.

برچسب ها: حسین ملک مکان
نظرات بینندگان