کد خبر: ۹۲۴۵۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۷ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۵

معلولان سپیدانی چشم انتظار یاری مسئولان

چند روزی از روز بهزیستی گذشت اما شهرستان سپیدان باتوجه به کوهستانی بودن شهر وروستا و پستی و بلندی های بیشمار ؛ قشر معلول و نابینا دراین شهرستان دست یاری به سمت مسئولان دراز می کنند تاشاید یکی از هزاران خواسته به حق آنها رفع گردد .

به گزارش شیرازه  یکی از نیازهای ضروری شهرستان پهناور سپیدان که طی چند سال اخیر بارها نیز رسانه‌ای شده با توجه به کوهستانی بوده منطقه وشهرستان بحث مناسب سازی فضای ادارات و مبلمان شهری ویژه معلولان در سطح شهر و روستا بوده که به دلایل کمبود اعتبار تا کنون اقدام مناسبی صورت نگرفته؛  یقیناً مناسب سازی مبلمان شهری برای تردد  معلولان،جانبازان و سالمندان نیازمند حرکتی اساسی برای رفع مشکلات مربوط به این اقشار در جامعه است.

متاسفانه فضای ورودی برخی از مساجد؛ ادارات، نهادها و بانک ها برای تردد معلولان و سالمندان غیرممکن است و انتظار می رود که مسئولان نسبت به مناسب سازی فضای مبلمان شهری و ورودی ادارات همتی مضاعف داشته باشند.

مناسب‌سازی محیط علاوه بر برخورداری معلولان و جانبازان می‌تواند برای سالمندان و کسانی که دچار شکستگی اعضا بوده و مجبور به استفاده از وسایل توانبخشی هستند، مثمر‌ثمر باشد.

مناسب سازی شهری یعنی محیطی بدون مانع برای معلولان، جانبازان، سالمندان و حتی بانوان باردار یا انسان هایی که به هر نحوی دچار محدودیت هستند.

یک شهر برای تمامی افراد طراحی و ساخته می‌شود و همه افراد صرف نظر از رنگ پوست، نژاد، جنس، قومیت، عقیده و هر موقعیت دیگری که داشته باشند به یک اندازه حق استفاده از تمامی امکانات موجود در آن را دارند و باید از حق طبیعی خود بهره‌مند شوند، با این وجود همواره معلولان به دلیل شرایط و موقعیتی که دارند از دستیابی کامل به حقوقشان محروم مانده‌اند.

فراهم کردن شرایط مناسب برای عبور و مرور این افراد در شهر بر عهده چه ارگانی است ؟ و معابر نه تنها برای افراد دارای معلولیت بلکه برای افراد عادی هم از نظر رفت و آمد مناسب نیستند.

عدم رعایت استاندارد سازی مبلمان در بانک ها و عابربانک ها از دیگر مشکلات شهروندان معلول است و معلولان این شهرستان آرزو می کنند که روزی بتوانند از باجه های بانکی استفاده کنند اما پله های جلوی عابربانک ها اجازه بهره مندی آنها از این امکانات دنیای مدرن را نمی دهد.

مناسب‌سازی از سوی تعداد بسیار کمی از سازمان‌ها و نهادها نیز تنها به نصب رمپ‌های غیراستاندارد با شیب تند در برخی از  ورودی مراکز عمومی و اداری محدود شده است.

 عرفان معلول جسمی و حرکتی با بیان اینکه مناسب سازی در هیچ کدام از ادارات این شهرستان انجام نشده است، گفت: مدیران این ادارات با وجود وعده های مکرر برای رفع این مشکل، اما تاکنون هیچ کاری انجام نداده اند.

وی با بیان اینکه حساب بانکی من در یکی از بانک های شهرستان است و آرزویم این است که برای یک بار هم که شده وارد این بانک شوم، اظهار کرد: این بانک چندین پله دارد که باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای معلولان می شود.

یک دیگر از معلولان جسمی و حرکتی در این باره ر گفت: در این شهر هیچ نهاد و مکانی و حتی خیابانی مناسب سازی نشده است و حتی  تاکسی ها ما را سوار نمی کنند و از جابجایی ما سر باز می زنند.

وی در حالی که بغضی در گلو داشت، افزود: آیا ما نمی توانیم همانند مردم عادی از خدمات و پارک بهره مند باشیم؟

مبلمان شهری باید همراه با ایجاد پیاده روها و تردد وسایل نقلیه عمومی در اختیار معلولان قرار گیرد، ولی در حال حاضر پس از سالها این نگرش و تفکر در ساخت و ساز و برنامه های جدید در دستور کار مسئولان اجرایی قرار نگرفته است.

یک فرد معلول بعنوان یک واقعیت و شهروند حق استفاده از همه امکانات را دارد به همین دلیل باید برای استفاده آنها همه امکانات فراهم شود.

سمیرا معلول دیگر که در گوشه ای نظاره گر ما بود گفت: با وجود اینکه هیچ مکانی در این شهر اعم از ادارات، مدارس؛ دانشگاه ها و بانک ها برای معلولان مناسب سازی نشده است، مدیران این شهرستان تنها وعده می دهند اما هیچ کاری انجام نمی دهند.

با مناسب سازی فضا و مبلمان شهری می توان برای معلولان انگیزه ایجاد کرد تا شهروندان دارای معلولیت بتوانند بدون واسطه افراد دیگر در جامعه حضور داشته باشند و دچار انزوا و سرخوردگی نشوند.

منبع: مارگون،


نظرات بینندگان