کد خبر: ۹۲۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۵

وقف‌های جدید بر اساس اولویت صورت گیرند/ ترویج فرهنگ شیعی از طریق وقف

مدیر اجرایی ستاد زكات فارس با تأكید بر اینكه وقف باید بر اساس اولویت باشد، افزود: یعنی واقف یا متولی یا حاكم بیاید و اولویت مسلمین را كشف كند كه اكنون اولویت‌ها كدامند.
به گزارش شیرازه، حجت‌‌الاسلام والملسمین عبدالرضا خوشنویس، مدیر اجرایی زكات فارس با بیان اینكه در دین اسلام برای بهینگی گردش كار مالی نظام اسلامی الزامات و بذل‌های مالی متعددی در نظر گرفته شده است، گفت: الزامات و بذل‌های مالی در حقیقت چرخه پشتیبانی مالی یك نظام حكومتی است كه می‌توان از زكات، خمس، خراج، مالیات و غیره به عنوان كفارات و بخشی از الزامات و بایسته‌های مالی حكومت اسلامی یاد كرد.
وی، با اشاره به اینكه در عین حال سفارش‌های زیادی بر بذل و بخشش مال در مسیر مصالح و غبطه مسلمین توسط شارع مقدس شده است، صدقات، زكوات و انفاقات مستحبی را از جمله این موارد دانست و گفت: شاید از همه این‌ها مهم‌تر وقف و حبس است.
 
اشاره به تعریف وقف
خوشنویس به بیان تعریفی از وقف پرداخت و گفت: وقف یعنی متوقف ساختن یا تفكیك و یا افراز اموال جهت هزینه و مصرف مسلمین و مؤمنین برای خدا، بدین معنا كه یك نفر می‌آید بخشی از اموال خود را در زمان حیات خویش از ملكش خارج می‌کند و برای مصارف عامه یا مصارف خاص در نظر می‌گیرد و این اموال افراز شده بخشی از درآمدها و منبع ارتزاق مسلمین و جامعه اسلامی هستند و قطعاً با مدیریت حاكم شرع وقف اداره می‌شوند و قید حاكم شرع هم یعنی وقف باید در اختیار ولی باشد تا طبق نیازبینی‌های كه او دارد برای مسلمین هزینه شود.
مدیر اجرایی ستاد زكات فارس با تصریح اینكه وقف بر دو قسم عام و خاص است، گفت: وقف عام یعنی اینكه كسی مال خود را برای توده مردم وقف می‌كند و هیچ قیدی هم ندارد اما وقف خاص ممكن است یك نفر بر اولاد خویش، یا علما یا دانشجویان و غیره وقف كند مثلاً در گراش واقفی برای انرژی هسته‌ای وقف كرد.
وی با تأكید بر اینكه وقف باید بر اساس اولویت باشد، افزود: یعنی واقف یا متولی یا حاكم بیاید و اولویت مسلمین را كشف كند كه اكنون اولویت‌ها كدامند، كه یكی از این‌ها قطعاً سلامت جامعه و بهداشت عمومی مردم  است و اگر كسی اموال خود را برای ترویج سلامتی مسلمین و مؤمنین وقف كند، یقیناً كار اولویت‌داری برای استحكام فرهنگ جامعه اسلامی انجام داده است.
 
لزوم ترویج فرهنگ شیعی از طریق وقف‌های جدید
خوشنویس همچنین خواستار ترویج فرهنگ شیعی از طریق وقف‌های جدید شد و گفت: اگر كسی بخواهد یك كانال و شبكه ماهواره‌ای برای ترویج تشیع راه‌اندازی كند باید میلیاردها تومان در طول سال هزینه كرد و چه بسا افرادی كه این توانایی مالی را داشته باشند كه می‌توانند در این راه وقف‌هایی داشته باشند چرا كه راه‌اندازی چنین شبكه‌ای می‌تواند بخش زیادی از آسیب‌هایی كه به جامعه تشیع وارد می‌شود، را برطرف كند.
مدیر اجرایی ستاد زكات فارس همچنین بحث آموزش و پژوهش را از دیگر موارد اولویت‌دار فرهنگی در بحث وقف های جدید دانست و گفت: اگر بتوانیم برای استحكام پایه‌های نظام جمهوری اسلامی وقف و هزینه كنیم به عنوان مثال وقف مجاهدان در راه خدا، وقف ایثارگران و خانواده‌های شهدا و كسانی كه سلامتی خود را برای اعتلای این كشور داده‌اند، اقدام بسیار ارزشمندی انجام داده‌ایم البته وقف به ذات اقدام ارجمندی است ولی اگر با اولویت همراه باشد و با چینش عمودی وقف صورت گیرد اقدام به جا و موجهی خواهد بود.
 
وقف‌های جدیدی برای جلسات تفسیر قرآن صورت گیرد
وی همچنین یكی از اولویت‌های وقف را ترویج آموزه‌های قرآنی دانست و گفت: خوب است كه وقف‌های جدیدی برای جلسات تفسیر قرآن و یا چاپ تفاسیر قرآن ثبت شود چرا كه ما تفسیرهای قرآن فراوانی از علما و بزرگان داریم كه به دلیل نبود هزینه چاپ، سال‌هاست خاك می‌خورند و یا اینكه چقدر قاری و قرآن‌پژوه داریم كه اگر برای آنان هزینه شود، قطعاً بركات زیادی را برای جامعه اسلامی خواهند داشت.
مدیر اجرایی ستاد زكات فارس در ادامه به بحث وقف مشاركتی اشاره كرد و گفت: ما در آموزه‌های فقهی خود وقف مشاركتی نداریم اما وقف مشاركتی از نظر دینی مشروع است چون هر كسی می‌تواند حصه و بهره‌ای از وقف را در یك ملك مشاع داشته باشد و شاید وقف مشاعی همین باشد و اگر هر كسی به اندازه توانش شراكت پیدا می‌كند، این كار بسیار ارزشمند است.
خوشنویس ادامه داد: كمك‌های خرد غالباً كارسازند به عنوان مثال ما سالانه ۶ میلیارد تومان صدقه از مردم جمع‌آوری می‌كنیم یعنی اگر مشاركت‌های خرد به‌صورت گسترده و مستمر باشد، میلیاردها تومان برای انجام امورات خیر سالانه جمع می‌شود و گره‌های زیادی از این طریق باز خواهد شد.
منبع: ایکنا
نظرات بینندگان