کد خبر: ۹۲۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۴ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۵

مجهزترین رصدخانه دانش آموزی جنوب کشور در شیراز افتتاح شد

مدیر آموزش و پرورش ناحیه چهار شیراز گفت: رصدخانه پرفسور ریاضی کانون فرهنگی - تربیتی سمیه ناحیه چهار شیراز به عنوان مجهزترین رصد خانه جنوب کشور و چهارمین رصدخانه شیراز افتتاح شد.
به گزارش شیرازه، جمشید محمد صادقی در آیین افتتاح رصد خانه  پرفسور ریاضی  ناحیه چهار شیراز که با حضور مدیرکل امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش، پرفسور ریاضی مشهورترین کیهان شناس کشور و جمعی از مسئولان وزارتخانه و اداره کل آموزش و پرورش فارس انجام شد، گفت: رصدخانه پرفسور ریاضی  کانون - فرهنگی تربیتی سمیه، مجهزترین رصد خانه جنوب کشور است که در آن از جدیدترین امکانات   روز  استفاده شده است.

مجهزترین رصدخانه دانش آموزی جنوب کشور در شیراز افتتاح شد

وی گفت: این رصدخانه در فضایی به مساحت ۳۰ متر مربع  ساخته شده که شامل قسمتهای مختلفی از جمله اتاق رصد، گنبد پیشرفته سه متری با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه ای  و تلسکوپ پیشرفته  ۱۴ اینچی  سلسترون  همراه  با  مقری پیشرفته  است.

محمد صادقی گفت: این تلسکوپ از دقت و قدرت بالایی در رصد اجرام سماوی  برخوردار است به نحوی که از نظر اعتبار در سطح کشور در رتبه پنجم قرار داشته   و قابلیت رصد  تمامی اجرام  منظومه شمسی را  دارد.

مدیر آموزش  و پرورش ناحیه چهار شیراز همچنین افزود : این تلسکوپ با توانایی بزرگنمایی تا ۷۰۰ برابر ، دارای  آیینه ای است که  امکان  جذب نور، تا ۳۶۰۰ برابر چشم انسان را دارد.

در ادامه این مراسم پرفسور ریاضی که این رصد خانه به نام وی نامگذاری شده ، گفت: علم نجوم به دلیل جذابیت ویژه ای که در بین  همه اقشار جامعه و بویژه  جوانان و نوجوانان  دارد، برای گسترش  تنها نیاز به امکانات دارد.

وی علم نجوم را پشتوانه بسیاری از تغییر و تحولات و پیشرفت های علمی دانست و افزود: تاریخ علم نشان می دهد که  نجوم تا چه اندازه در گسترش سایر علوم نقش داشته و با تهیه امکانات لازم در جذب دانش آموزان به این علم ، می توان زمینه رشد استعداد های علمی آنها را فراهم نمود، تا در آینده  افرادی زبده و متخصص تحویل جامعه شود.

این کیهان شناس مشهور ایرانی، زمینه آشنایی خود را  با این علم ، مدرسه عنوان کرد و افزود: هم اکنون نیز تعداد زیادی از دانش آموزان  به نجوم علاقمند هستند که با ساخت چنین  رصد خانه هایی ، می توان زمینه  در رشد و گسترش این علم در بین دانش آموزان را فراهم کرد. 
منبع: اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس
منبع: مهر
نظرات بینندگان