کد خبر: ۹۲۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۵
به دلیل مناسب نبودن زیر ساخت ها و استفاده نکردن از فرصت گردشگری؛

سهم سپیدان از گردشگری فقط و فقط زباله است

گردشگری نه تنها مزیتی برای شهرستان سپیدان نیست بلکه مخل آسایش شهروندان وباعث نابودی طبیعت ومحیط زیست می شود .

به گزارش شیرازه  شهرستان سپیدان با توجه به قرارگرفتن در بهترین موقعیت جغرافیایی در فارس و جنوب کشور و بهره مندی از آب وهوایی معتدل وداشتن تفرجگاههای بی شمار، سیل گردشگران ومسافران رادر چهار فصل سال به سمت جاذبه های خدادای می کشاند اما متاسفانه با ورود وحضور گردشگران هر روز وهرهفته شاهد  انباشت زباله وپسماندهای به جا مانده از گردشگران در شهرستان سپیدان هستیم .

گردشگری نه تنها مزیتی برای شهرستان سپیدان نیست بلکه مخل آسایش شهروندان وباعث نابودی طبیعت ومحیط زیست می شود .




هر ساله با شروع تعطیلات در ایام نوروز و یا در تعطیلات عید فطر حضورگردشگران ومسافران به شهرستان شاید چندین برابر جمعیت شهر و روستامی رسد و این در حالی است که زیر ساخت های شهر اردکان برای جمعیتی کمتر از 20 هزار نفر طراحی شده است.

جمعیت گردشگران گاه تا  پنج  برابر جمعیت شهرستان و روستاها به این مناطق مراجعه می کنند در حالی که هیچکدام از روستاها امکانات و زیر ساخت کافی برای جذب گردشگران ندارد.

در  ایام تعطیل وبعد ازآن، شهرستان سپیدان دربحث دفع زباله مشکلات فراوان دارد ، در روزهای تعطیل مناطق گردشگری سپیدان مملو از زباله است ، تمام راهها و کوچه ها زیر انبوهی از زباله قرار میگیرد .



شناساندن ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری سپیدان ؛ نگین زاگرس به میهمانان و گردشگران بایستی از مهم ترین اهداف مسئولان فرهنگی و گردشگری این شهرستان باشد که از طریق آن و با ارائه خدمات گردشگری به میهمانان شاهد حضور بیش از پیش مهمانان و گردشگران در منطقه باشیم.اما متاسفانه فقط سپیدان میزبان زباله ها ی به جا مانده از مسافران وگردشگران است .

با پایان یافتن تعطیلات  در آخر هفته آنچه در شهرستان سپیدان ودر تفرجگاههای مانند آبشار مارگون، چله گاه  و در مرکز شهرستان یعنی شهر اردکان  بیشتر از همه به چشم می آید یادگاری از زباله هاست که مسافران وگردشگران از خود به جا گذاشتند.


حضور گردشگران ومسافران در فصول مختلف در سپیدان فرصتی است که به دلیل عدم وجود برخی از زیرساختها و نبود مدیریت درست و اصولی به تهدیدی جدی در برخی از امور تبدیل می شود.یکی از معضلاتی که در چند سال اخیر سپیدان به ویژه در شهر اردکان به عینه قابل رویت است، معضل انباشت زباله است.

چیزی که به وضوح در چند روز اخیر ودر پایان هفته وبعداز تعطیلات عید فطر در تفرجگاه ها،  پارکها، حاشیه جاده ها و شهروروستا می بینیم رهاسازی زباله های تولیدی مسافران و گردشگران است، افزایش میزان تولید زباله در تعطیلات  در سپیدان یکی از معضلات شهرداری ها و دهیاریها در جمع آوری زباله های مسافران بوده است.

حضور میلیونی گردشگران در شهرستان سپیدان بار اضافی بر وظایف نهادهای خدماتی در این بخش تحمیل کرده است که متناسب با امکانات و تجهیزات آنها نیست و به این جهت اختلالاتی در انجام وظایف آنها به وجود می آید که تا حدی غیر طبیعی است.

سپیدان امسال نیز با ورودی میلیون ها مسافر وگردشگر درایام تعطیلات عید فطر وتابستان روبرو بوده ،اما متاسفانه معضل بزرگ زباله باعث ایجاد تصاویر نازیبا و ناراحت کننده ای در این شهرستان و مناطق گردشگری آن شده است.

مسئولان امر باید با افزایش امکانات در این زمینه و مناسب سازی زیر ساختها در اماکن تفریحی برای رفع این معظل اقدامی جدی انجام دهند.



منبع: مارگون،
نظرات بینندگان