کد خبر: ۹۲۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۵
حیات وحش سیراب می شوند؛

آبرسانی به زیستمندان پارک ملی قطروئیه

محیط زیست با اجرای طرح آبرسانی به پارک ملی قطروئیه سعی دارد حیات وحش منطقه را سیراب کند.
به گزارش شیرازه، با پیگیری هایی که محیط زیست انجام داده شرایط را برای زیست بهتر گونه های حیات وحش مهیا کرده و شاید بتوان گفت با طرح آبرسانی، زیستمندان سیراب می شوند.

رئیس منطقه حفاظت شده بهرام گور و پارک ملی قطرویه در خصوص وضعیت حیات وحش در این منطقه گفت: به دنبال گرم شدن هوا در منطقه نی ریز تعدادی از چشمه های پارک ملی کم آب و حتی یکی از دشتهای منطقه به طور کامل کم آب شد.

احمد رستگار با اشاره به اینکه حیات وحش برای تامین آب خود با مشکلاتی رو به رو شدند، اظهار داشت: در این راستا محیط زیست نسبت به تامین آب برای حیات وحش از طریق تانکرهای آبرسان اقدام کرد.

وی ادامه داد: در این منطقه چهار الی پنج چشمه وجود داشت که با توجه به گرم بودن هوا و کم آب شدن این چشمه ها تامین آب برای گونه ها از جمله گورخر که روزانه آب زیادی مصرف می کند با مشکلاتی همراه بود.

منطقه حفاظت شده بهرام گور در شرق استان فارس و شمال شرقی شهرستان نی ریز  قرار گرفته است. این منطقه در سال ۱۳۵۱ با عنوان منطقه حفاظت شده «بهرام گور» تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست فارس قرار گرفت.

این منطقه ۴۸۰ هزار هکتار  مساحت دارد و آب و هوایش نیز گرم و خشک و بارندگی آن حدود ۲۰۰ میلی متر است.

بهرام گور از مهمترین مناطقی به شمار می رود که بیشترین تعداد گورخر ایرانی را در خود جای داده است. در این منطقه گونه هایی مانند جبیر، کاراکال، زاغ بور، هوبره، و... نیز وجود دارند.

یکی از مشکلاتی که زیستمندان را همواره تهدید می کرد مصائب ناشی از خشکسالی بود که دسترسی به منابع آبی را برای این گونه ها دشوار می ساخت.

در این رهگذر رئیس منطقه حفاظت شده بهرام گور و پارک ملی قطرویه افزود: در این راستا طرح آبرسانی از چشمه عین الجلال تا قطروییه به طول ۲۵ کیلومتر آغاز شد.

وی بیان کرد: با انجام این کار دیگر نیازی به آبرسانی با تانکر نیست و حیات وحش برای تامین آب مورد نیاز خود با مشکل روبه رو نخواهند بود.

رئیس منطقه حفاظت شده بهرام گور و پارک ملی قطرویه با اشاره به اینکه این اقدام هزینه سوخت را کاهش می دهد، گفت: البته با دو تانکر نسبت به آبرسانی برای دو منطقه بهرام گور همچنان باید اقدام کرد اما در دیگر نقاط مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به مهاجرت گورخر نیز بیان کرد: از مدتی قبل گورخرهای منطقه برای تامین علوفه و آب بهرام گور را ترک کرده بودند که در حال حاضر ۱۷۰ تا ۱۸۰ گورخر در حال برگشت هستند.

رستگار افزود: بر اساس آخرین بررسیها این گورخرها در ۳۰ کیلومتری منطقه هستند و ظرف یک ماه آینده وارد منطقه بهرام گور خواهند شد.
نظرات بینندگان