کد خبر: ۹۲۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۵

ساخت حسگر زیستی شناسایی فوری مواد مخدر در کشور

محققان دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به ساخت یک حسگرزیستی با حساسیت بسیار بالا برای شناسایی سریع مواد مخدر شدند.
به گزارش شیرازه، دکتر محمد تقدیسی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: این حسگر زیستی با استفاده از نانوذرات طلا برای تشخیص مواد مخدر با سرپرستی وی و دکتر خلیل آبنوس، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ثمر رسیده است.

وی ادامه داد: این حسگر زیستی قادر به تشخیص سه نوع مواد مخدر از جمله کوکائین، مرفین و هروئین در کمتر از 6 دقیقه بوده و نحوه عملکرد آن با تغییر رنگ واضح چشمی از قرمز به آبی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: قابلیت شناسایی مقادیر بسیار کم در حد چند میکروگرم بر میلی لیتر، هزینه ساخت پایین نسبت به نمونه‌های خارجی، کاربری بسیار راحت، قابلیت تجاری شدن محصول و فناوری کامل بومی از مزایای این دستگاه است.

تقدیسی با بیان اینکه ساخت این حسگر زیستی را نزدیک به دو سال است که به ستاد مواد مخدر استان خراسان رضوی اعلام کرده‌ایم، اظهار کرد: متاسفانه هنوز حمایتی از سوی آنان صورت نگرفته است. البته شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی قول همکاری داده، اما هنوز هیچ اقدامی در این راستا انجام نشده است.

انتهای پیام

نظرات بینندگان