کد خبر: ۹۲۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۲ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۵

مهارت،حلقه گمشده اشتغال/صدور 52 هزار گواهینامه الکترونیکی مهارت در فارس

کسب علم برای بهتر زیستن لازم است اما کافی نیست، در کنار آموختن توابع در ریاضی، جدول مندلیف در شیمی و سایر دروس، آموختن یک و یا چند حرفه نیز لازم است تا اگر بعد از کسب مدارک دانشگاهی نتوانستید در مشاغل دولتی و یا خصوصی مشغول به کار شوید با مهارت گلیم خود را در جامعه از آب بکشید.
شیرازه، سن که به هفت سال می رسد، خانواده شما را برای فراگیری علم راهی مدرسه می کند، تا در یک سال دانشی کسب کنی که تا آخر عُمر همیار شما باشد.دانشی که در طول زندگی ابزار و سنگ‌بنایی است برای پیشرفت و بالندگی.
کسب علم برای بهتر زیستن لازم است اما کافی نیست، در کنار آموختن توابع در ریاضی، جدول مندلیف در شیمی، قوانین نیوتون در فیزیک، دستور نگارش در ادبیات، شناخت پادشاهان ایران در تاریخ و سایر دروس، آموختن یک و یا چند حرفه نیز لازم است تا اگر بعد از کسب مدارک دانشگاهی نتوانستید در مشاغل دولتی و یا خصوصی مشغول به کار شوید با مهارت گلیم خود را در جامعه از آب بکشید.

6 مرداد روز ترویج آموزش های فنی و حرفه ای است، چندین سال است که آموزش های فنی و حرفه ای با هدف انتقال مهارت های مختلف به فراگیران و نیز اشتغال فارغ التحصیلان این دوره ها از طریق مزد بگیری و خوداشتغالی توسط سازمان آموزش های فنی و حرفه ای برگزار می‌شود. 

حشمت کوشکی  مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان فارس در این باره می گوید: در یک سال گذشته 52 هزار گواهینامه الکترونیکی مهارت در این استان صادر شده است. این کارت هوشمند قابلیت ذخیره 20 گواهی‌نامه آموزشی را دارد.

کوشکی در گفت‌وگو با شیرازه، ارتقای امنیت، تسریع در صدور و تحویل گواهینامه و سهولت حمل و نقل را یکی از مزایای گواهینامه الکترونیکی مهارت اعلام و عنوان  کرد: مهلت اعتبار گواهینامه مهارت الکترونیکی آموزش فنی و حرفه‌ای پنج سال است و پس از اتمام این مدت مالک گواهینامه برابر با استانداردهای روز مورد ارزیابی محدود قرار می‌گیرد.

کوشکی با بیان اینکه در 4 ماهه نخست امسال 2 میلیون و 485 هزار نفر ساعت آموزش مهارتی توسط مراکز دولتی به متقاضیان در استان فارس ارائه شده است اظهار داشت:  تعداد کارآموزان ثبت‌نام شده برای حضور در این این کلاس‌های آموزشی 16 هزار و 739 نفر بوده که 7 هزار و 919 نفر از آنها برای شرکت در آزمون مهارت معرفی شده‌اند.

وی عنوان کرد: این آموزش‌ها در سکونتگاه‌های غیررسمی (حاشیه‌نشینی شهرها)، کارگاه استاد _ شاگردی نوین، کارگاه جوار دانشگاهی، کارگاه عشایری، کارگاه پادگان، کارگاه ثابت و سیار شهری، کارگاه روستا، کارگاه زندان، کارگاه صنایع و اصناف، کارگاه صنایع _ بین کارگاهی،  کارگاه صنایع _ ضمن کار، ماده 15 و مرکز درمان اجباری ارائه شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان فارس با بیان اینکه آموزش‌های دولتی در 290 کارگاه آموزشی و در قالب 351 رشته ارائه شده است خاطرنشان کرد: عملکرد بخش خصوصی نیز در 4 ماهه نخست امسال 2 میلیون و 103 هزار و 198 نفر ساعت بوده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 8 میلیون و 618 هزار نفر ساعت آموزش مهارتی در مراکز دولتی به متقاضیان ارائه شده است گفت: تعداد کارآموزان ثبت‌نام شده برای حضور در این این کلاس‌های آموزشی 43 هزار و 503 نفر بوده که 37 هزار و 301 نفر از آنها برای شرکت در آزمون مهارت معرفی شده‌اند.

کوشکی با اشاره به آغاز هفته ملی مهارت افزود: در این هفته تعداد مرکز سنجش الکترونیک در استان فارس به 11 مرکز ارتقا می‌یابد و همچنین مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان زرین‌دشت نیز در این هفته افتتاح می‌شود.
نظرات بینندگان