کد خبر: ۹۲۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۷ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۵

1600 میلیارد تومان مطالبات ایران‌خودرو وصول نشد +جدول

مطالبات ارزی شرکت ایران خودرو، بالغ بر 130 میلیون دلار جمعاً معادل 2590 میلیارد ریال، شامل مطالبات از شرکت‌های سنیران اتوسنگال، ویکتورفایناس اوکراین، آذسمند و ونیزاتو ونزوئلا است که وصول نگردیده است.
به گزارش شیرازه، بر اساس گزارش هیئت‌مدیره شرکت ایران‌خودرو، این شرکت بالغ بر 1600 میلیارد تومان مطالبات وصول‌نشده ارزی و ریالی دارد.
 
مطابق گزارش هیئت‌مدیره، مطالبات ارزی شرکت ایران خودرو، بالغ بر 130 میلیون دلار جمعاً معادل 2590 میلیارد ریال (شامل مطالبات از شرکت‌های سنیران اتوسنگال، ویکتورفایناس اوکراین، آذسمند و ونیزاتو ونزوئلا) مربوط به سنوات قبل می‌باشد که وصول نگردیده است.
 
این گزارش می‌افزاید: مضافاً مبلغ 658 میلیارد ریال هزینه‌های مالی تسهیلات دریافتی در سنوات قبل به بدهکار شرکت سنیران اتو سنگال منظور شده که ثبتی در دفاتر شرکت مزبور به عمل نیامده است.
 
* مطالبات ریالی

علاوه بر مطالبات ارزی وصول‌نشده، شرکت ایران‌خودرو مطالبات ریالی هنگفتی هم دارد. بر اساس گزارش هیئت‌مدیره، مبلغ 4144 میلیارد ریال از مانده حساب‌ها و اسناد دریافتنی تجاری بابت فروش اقساطی خودرو به مشتریان در شرکت‌های فرعی لیزینگ خودروکار، لیزینگ ایران خودرو، لیزینگ گسترش سرمایه‌گذاری ملی و لیزینگ خودرو غدیر به ترتیب به مبالغ ۲۴۲۱، ۱۰۸۷، ۴۰۰ و 236 میلیارد ریال، اقساط سررسید گذشته می‌باشد که بابت آنها صرفاً 136 میلیارد ریال ذخیره در حساب‌ها منظور شده است.
 
مضافاً تعداد بسیاری از مشتریان دارای اقساط معوق بین ۴۰ تا ۶۰ قسط می‌باشند و بخشی از مانده حساب‌های مشتریان شامل جرائم و هزینه‌های پیگیری وصول مطالبات بوده که بدون بررسی امکان وصول آن، به حساب بدهکار مشتریان منظور شده است.  

 بر اساس گزارش هیئت‌مدیره، مورد دیگر از مطالبات لاوصول ایران‌خودرو از چند شرکت و سازمان است. بر اساس این گزارش، بالغ بر 2598 میلیارد ریال از مانده حساب‌های دریافتنی و پیش‌پرداخت‌ها در این شرکت (شامل 348 میلیارد ریال شرکت هسایار، مبلغ 371 میلیارد ریال شرکت خودران وفا و 442 میلیارد ریال سازمان بهینه سازی مصرف سوخت) راکد و سنواتی می‌باشد.
 
لازم به ذکر است بخش عمده مبالغ مزبور در سنوات قبل ایجاد شده و با توجه به روند کند وصول و تسویه مطالبات مزبور، قابلیت بازیافت تمامی آن محرز نمی‌باشد.
 
1600 میلیارد تومان مطالبات ایران‌خودرو وصول نشد


مانده حساب‌های دریافتنی، پیش‌پرداخت‌ها و موجودی مواد و کالا و دارایی‌های در جریان تکمیل در گروه ایران خودرو دیزل جمعاً به مبلغ 3298 میلیارد ریال (شامل مطالبات از اتوبوسرانی تهران، شهرداری تهران، وزارت کشور و وزارت دفاع جمعاً به مبلغ 1415 میلیارد ریال)، مانده حساب‌های دریافتنی، پیش‌پرداخت‌ها و سفارشات در شرکت ساپکو به مبلغ 1137 میلیارد ریال (شامل مبلغ 481 میلیارد ریال مربوط به شرکت دقت خودرو کوشا) و مانده حساب‌های فوق در سایر شرکت‌های گروه جمعاً به مبلغ 958 میلیارد ریال راکد و سنواتی می‌باشد که از این بابت مبلغ 383 میلیارد ریال ذخیره مطالبات مشکوک الوصول و کاهش ارزش در حساب‌ها منظور گردیده است.

همچنین شرکت ایران خودرو بابت مبلغ 1084 میلیارد ریال مجموع بهای فروش شرکت ایران خودرو سازه به شرکت بلبرینگ ایران (خریدار) و بدهی شرکت مورد معامله به شرکت اصلی و سایر شرکت‌های گروه (با احتساب سود فروش اقساطی به مبلغ 1348 میلیارد ریال)، ۷ فقره چک از خریدار اخذ نمود که کلاً چکهای مزبور تا تاریخ این گزارش وصول نگردیده است.  

منبع: مشرق
نظرات بینندگان