کد خبر: ۹۲۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۷ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۵

آئین سالگرد ارتحال آیت‌الله آیت‌اللهی در جهرم برگزار می‌شود

آئین شانزدهمین سالگرد ارتحال آیت‌الله سیدحسین آیت‌اللهی هشتم مرداد در شهرستان جهرم برگزار می شود.

به گزارش شیرازه  آئین شانزدهمین سالگرد ارتحال آیت‌الله سید حسین‌ آیت‌اللهی‌ امام جمعه فقید جهرم همزمان با سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع) برگزار می‌شود.

این مراسم با سخنرانی حجت الاسلام دژکام و مرثیه‌سرایی مداحان اهلبیت(ع) در حسینیه شامگاه جمعه هشتم مردادماه در حسینیه آیت‌الله آیت‌اللهی برپا می شود.

آیت‌الله سید حسین‌ آیت‌اللهی‌ در سال‌ ۱۳۱۰ش‌ در شهرستان‌ شیراز چشم‌ به‌ جهان‌ گشود. پدرش‌ آیت‌الله العظمی‌ سید عبدالمجید آیت‌اللهی‌ از مراجع‌ بزرگ‌ تقلید و پدر بزرگش‌ آیت‌الله سید عبدالحسین‌ لاری‌ از مبارزان‌ عصر مشروطه‌ بود که‌ رهبری‌ قیام عشایر فارس‌ علیه‌ استبداد و نیز انگلیسی‌ها را برعهده‌ داشت‌.

وی‌ تحصیلات‌ خود را در محضر پدر آغاز کرد و پس‌ از فراگرفتن‌ مقدمات‌، تحصیلات‌ حوزوی‌ خود را در حوزه‌ی‌ علمیه‌ی‌ شیراز تداوم‌ داد و از محضر سید محمدباقر آیت‌‌اللهی‌، سید محمدکاظم‌ آیت‌‌اللهی‌ و شیخ‌ بهاءالدین‌ محلاتی‌ کسب‌ فیض‌ کرد و دروس‌ سطح‌ را از آنان‌ فراگرفت‌. سپس‌ عازم‌ حوزه‌ی‌ علمیه‌ی‌ قم‌ شد و ابتدا به‌ خدمت‌ آیت‌الله سید محمدباقر سلطانی‌ طباطبایی‌ رسید و سپس‌ محضر امام‌ را درک‌ کرد و دروس‌ اصول‌ را از محضر ایشان‌ فراگرفت‌. دروس‌ فقه‌ را هم‌ از محضر آیت‌الله‌العظمی‌ بروجردی‌ فراگرفت‌ و از شاگردان‌ مبرز و برجسته‌ی‌ ایشان‌ بود (سیددل‌ها، ۲۰). بعد از اتمام‌ تحصیلات‌، در اواخر دهه‌ی‌ ۱۳۳۰ به‌ جهرم‌ رفت‌ و مقیم‌ آن‌ شهر شد  (یاران‌ امام‌…، ۳۷۴)  و با اجازه‌ی‌ پدر به‌ اقامه‌ی‌ نماز جمعه‌ در آن‌ شهر پرداخت‌  (سید دل‌ها، ۱۷-۲۲). ایشان‌ در جریان‌ اقدامات‌ فدائیان‌ اسلام‌ به‌ رهبری‌ شهید نواب‌ صفوی‌ فعال‌ بود و در شناساندن‌ آنان‌ به‌ مردم‌ جهرم‌ نقش‌ زیادی‌ داشت‌  (خاطرات‌ بشارتی‌،۳۵)  همچنین‌ با آیت‌الله‌ کاشانی‌ ارتباط‌ داشت‌ و در جریان‌ حمله‌ عوامل‌ رژیم‌ به‌ منزل‌ آیت‌الله‌ کاشانی‌ مجروح‌ شد (کاظمینی‌، ۱۵). با آغاز نهضت‌ حضرت‌ امام‌ در خرداد ۱۳۴۲، همگام‌ با دیگر روحانیون‌ به‌ نهضت‌ مزبور پیوست‌ و به‌ فعالیت‌های‌ سیاسی‌ علیه‌ رژیم‌ پرداخت‌. در همان‌ سال‌، به‌ خاطر این‌ فعالیت‌ها، دستگیر و به‌ زندان‌ اوین‌ تهران‌ منتقل‌ شد، ولی‌ پس‌ از چندی‌ آزاد گردید و دوباره‌ به‌ جهرم‌ بازگشت‌ و فعالیت‌های‌ سیاسی‌ را تداوم‌ داد.

در دی‌ ۱۳۴۲ در حالی‌ که‌ چند ماه‌ بیشتر از آزادی‌اش‌ نگذشته‌ بود، دوباره‌ توسط‌ کمیسیون‌ امنیت‌ شهرستان‌ جهرم‌ دستگیر شد، ولی‌ بلافاصله‌ آزاد گردید. وقتی‌ مرجعیت‌ حضرت‌ امام‌ در ۱۳۴۳ مطرح‌ شد، وی‌ از روحانیونی‌ بود که‌ به‌ تهیه‌ی‌ طوماری‌ در تأیید مرجعیت‌ امام‌ اهتمام‌ ورزید. این‌ اقدام‌ وی‌ باعث‌ شد تا بار دیگر دستگیر و به‌ تهران‌ اعزام‌ شود و این‌ بار، دو ماه‌ در زندان‌ ماند  (سید دل‌ها، ۷۷). با
تبعید حضرت‌ امام‌ از کشور مثل‌ همه‌ی‌ روحانیون‌ دیگر فعالیت‌های‌ سیاسی‌ خود را در قالب‌ تربیت‌ نیروهای‌ مبارز و سازماندهی‌ مبارزات‌ خود تداوم‌ داد و در سال‌های‌ ۱۳۵۰-۱۳۵۲ هم‌زمان‌ با جشن‌های‌ هنر شیراز، به‌ ایراد سخنرانی‌ علیه‌ رژیم‌ پهلوی‌ مبادرت‌ ورزید و بارها به‌ خاطر این‌ سخنرانی‌ها، دستگیر و بازداشت‌ شد (یاران‌ امام‌…، ۳۷۵). در یکی‌ از سخنرانی‌ها که‌ به‌ مناسبت‌ درگذشت‌ پدر بزرگوار خویش‌ ایراد کرد، مقلدان‌ پدرش‌ را ترغیب‌ به‌ تقلید از حضرت‌ امام‌ نمود. او در سال‌ ۱۳۵۳ش‌ از طرف‌ حضرت‌ امام‌، عهده‌دار امور حسبیه‌ و شرعیه‌ی‌ جهرم‌ شد. در سال‌های‌ ۱۳۵۶-۱۳۵۷ به‌ فعالیت‌های‌ سیاسی‌ خود شدت‌ بخشید و نقش‌ مؤثری‌ در ایجاد حرکت‌های‌ مردم‌ جهرم‌ داشت‌  (یاران‌ امام‌…، ۳۷۵).

با پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌، از طرف‌ حضرت‌ امام‌ (ره‌) به‌ عنوان‌ امام‌ جمعه‌ی‌ جهرم‌ منصوب‌ شد و تا ۲۵ دی‌ ۱۳۷۹ که‌ دار فانی‌ را وداع‌ گفت‌، آن‌ سمت‌ را عهده‌‌دار بود .

منبع: پسین جهرم



نظرات بینندگان