کد خبر: ۹۲۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۵ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۵

میزان خسارت آتش سوزی ارتفاعات شهر مصیری در رستم مشخص شد

آتش سوزی در کوه گزکون شهر مصیری در رستم یکی از اتفاقات تلخی بود که در هفته جاری رخ داد، برخی از خبرها حکایت از خسارات 200 هکتاری اراضی ملی داده بودند اما سرپرست منابع طبیعی رستم این موضوع را تکذیب و میزان خسارات را 83 هکتار خواند.

به گزارش شیرازه  خیرالله راست خانه سرپرست  اداره منابع طبیعی شهرستان رستم بیان داشت: با کمک نیروهای با انگیزه مردمی، آتش بسیار وسیعی که در جنگل های منطقه گزکون مصیری شعله ور شده بود، خوشبختانه مهار و کنترل شد. در این آتش سوزی 83 هکتار از اراضی ملی خسارت دید.

وی در ادامه گفت: از پوشش های گیاهی که در این آتش سوزی 2 روزه  ، بیشترین آسیب را دید می توان به بلوط ، درختچه تنگرس و مراتع  علوفه ای اشاره کرد.  

آتش سوزی کوه گزکون مصیری


سرپرست  اداره منابع طبیعی شهرستان رستم خاطر نشان کرد: کوه گزکان رستم در ضلع شمال شهر مصیری قرار گرفته است و منطقه صعب العبوری بود لذا حضور بالگرد آبپاش منابع طبیعی استان فارس در خاموش کردن آتش نقش اساسی داشت. هرچند که نباید از نقش مردم و انجمن های دوستدار طبیعت غافل شد. البته نیروهای اداری وهمکاران منابع طبیعی شهرستان های کازرون و نورآباد ممسنی نیز به خوبی ما را یاری کردند. این نیروها از طریق بالگرد به منطقه اعزام شدند.

وی با اشاره به اقدامات و کمک های مردمی در این آتش سوزی گفت: متاسفانه با توجه به کمبود تجهیزات پیشرفته کنترل آتش در جنگلهای  کشور؛ ما باید در ابتدا از داشته های اصلی خود در مواقع خطر استفاده بهینه کنیم که اولین  داشته ها  نیروی های مردمی و تشکلهای هستند که برای محیط زیست و منابع طبیعی  دایه مهربانتر از مادر هستند مانند تشکلهای زیست محیطی و گروه های کوهنوردی و نیروی های مردمی  بسیجی که خوشبختانه بنا به ماهیت فعالیت جمعی و داوطلبانه  آنان  تا حدودی این نیروها سازمان یافته می باشند.

راست خانه افزود: با توجه به بارش مناسب امسال، پوشش گیاهی و جنگل فوق‌العاده می‌طلبد دستگاه‌ها بیشتر از گذشته برای پیشگیری و مقابله با هرگونه آتش‌سوزی فعالیت داشته باشند، نقش اصلی پیشگیری از آتش‌سوزی بر عهده مردم است و اگر پای‌کار بیایند قطعاً شاهد آتش‌سوزی نخواهیم بود. 

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه رسانه های گروهی مخصوصاً صدا و سیما و جراید در فرهنگسازی و افزایش آگاهی مردم به طور مستقیم و غیر مستقیم نقش اساسی دارند لذا این رسانه ها با آموزش و فرهنگ سازی در میان آنان  نسبت به افزایش اطلاعات مردم در مورد خطرات ناشی از این  آتش سوزیهای  اقدام کنند و جهت کاهش خطراتی  که باعث وارد آوردن خسارت به منابع طبیعی می شود کوشش و تلاش نمایند. هزینه پیشگیری پیش از وارد آمدن خسارت ؛ بسیار کمتر از هزینه ای است که بعد از وقوع حادثه می خواهیم جبران کنیم.

 وی با اشاره به اینکه مناطق جنگلی شهرستان صعب‌العبور‌است و با هرگونه آتش‌سوزی تا رسیدن دستگاه‌ها و مردم برای خاموش کردن قطعاً خسارت بر جا می‌گذارد، گفت: باید بیشترین فعالیت در حوزه پیشگیری صورت بگیرد و بدانیم که طبیعت متعلق به مردم است و هرچند غنی‌تر و سالم‌تر بماند شهروندان بهتر و بیشتر از آن استفاده می برند.

آتش سوزی کوه گزکون مصیری

آتش سوزی کوه گزکون مصیری

آتش سوزی کوه گزکون مصیری

آتش سوزی کوه گزکون مصیری

آتش سوزی کوه گزکون مصیری

آتش سوزی کوه گزکون مصیری

آتش سوزی کوه گزکون مصیری

آتش سوزی کوه گزکون مصیری

آتش سوزی کوه گزکون مصیری

آتش سوزی کوه گزکون مصیری

منبع: نور آنلاین

نظرات بینندگان