کد خبر: ۹۲۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۵
درد دل مردم:

کاهش سود سپرده بانکی سبب بالا رفتن اجاره‌بها می‌شود/ خانه‌دار شدن یکی از آرزوهای من است

با کاهش نرخ سود بانکی تاثیری در بازار رهن و اجاره و فروش مسکن به وجود آمد؟ برای پاسخ به این سوال به سراغ مردم رفتیم تا نظر آنها را در این مورد جویا شویم.

به گزارش شیرازه، وقتی مستاجر باشی و هر سال در فصل نقل و انتقال برای اجاره خانه به این بنگاه و آن بنگاه سر بزنی حساب و کتاب بالا رفتن نجومی رهن و اجاره خانه‌ها در دستت می‌آید. صاحبخانه‌هایی که بدون توجه به توان مالی مستاجر هر سال رقمی را روی اجاره می‌کشند و تمام حساب و کتاب‌های مستاجر را بهم می‌ریزند.

از اجاره‌ها که بگذریم خرید مسکن نیز مانند رویایی دست نیافتنی برای خانواده‌ها شده است و هر خانواده تقریبا درآمد 15 سال خود را باید به طور کامل کنار بگذارد تا بتواند یک آپارتمان در منطقه متوسط شهر شیراز خریداری کند. کارشناسان معتقدند که رکود در بازار ساخت و خرید و فروش مسکن سبب بالا رفتن اجاره بها و قیمت نجومی مسکن شده است و پایین آوردن نرخ سود سپرده‌های بانکی را راهکاری برای خروج از این رکود و بالطبع پایین آمدن اجاره بها و قیمت مسکن می‌دانند.

با تصمیم شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی امیدواری‌هایی برای خروج سرمایه از بانک‌ها و هزینه آنها در بخش‌های دیگر اقتصاد به ویژه بازار مسکن وجود دارد اما سوال اینجاست که کاهش نرخ سود بانکی تاثیری در بازار رهن و اجاره و فروش مسکن دارد؟ برای پاسخ به این سوال به سراغ مردم رفتیم تا نظر آنها را در این مورد جویا شویم.

خانم جوانی که به همراه کودک خردسالش از بنگاه املاک خارج می‌شود در پاسخ به این سوال می‌گوید: هر سال برای اجاره خانه به این بنگاه و آن بنگاه سر می‌زنم اما اجاره‌ها هر سال بالاتر از سال گذشته می‌شود.

وی که از بالا بودن اجاره بهای مسکن در شیراز گلایه دارد می‌گوید: امیدی به کاهش اجاره‌ها ندارم اما لااقل با کاهش نرخ سود سپرده‌ها اجاره بهای مسکن در همین حد ثابت بماند هم جای شکرش باقی است چون واقعا دیگر حقوقمان کفاف این اجاره‌های سنگین را ندارد.

فرد میانسالی دیگری که فرهنگی بازنشسته است در این باره می‌گوید: کاهش نرخ سود سپرده‌ها آنچنان زیاد نیست که بخواهد تاثیری در بازار مسکن داشته باشد و آن را زیر و رو کند.

زوج جوانی که غرق در تماشای تابلو قیمت رهن و اجاره مسکن در بنگاه بودند معتقدند کاهش سود بانکی نه تنها تاثیری در پایین آمدن اجاره بها ندارد بلکه سبب بالا رفتن آن نیز می‌شود زیرا صاحب‌خانه‌ها به جای دریافت رهن، اجاره بها را بالا می‌برند.

مشاور املاک نیز در تایید صحبت‌های این زوج می‌گوید: به نظر من که هر چه تسهیلات بانکی کمتر شود اجاره‌ها افزایش می‌یابد و قیمت رهن کامل خانه‌ها نیز بالاتر می‌رود و یا کلا صاحبخانه‌ها از دادن رهن کامل به مستاجر منصرف می‌شوند و به سمت گرفتن اجاره بها می‌روند که این اصلا به نفع مستاجر نیست.

فردی که برای خرید خانه به مشاور املاک مراجعه کرده است می‌گوید: فکر نمی‌کنم که کاهش نرخ سود بانکی تاثیر چندانی در از بین بردن رکود در این بازار داشته باشد. خود من با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی سرمایه‌ام را برای خرید مسکن از بانک خارج می‌کنم اما اگر ملک جدیدی ساخته نشود و تقاضای ما برای خرید زیاد باشد دوباره «همان آش و همان کاسه» می‌شود و قیمت مسکن بالا می‌رود.

دختر جوانی که اهل استان فارس نیست اما در شیراز شاغل است و به گفته خودش وقتی برای سر زدن به بنگاه‌ها برای اجاره خانه ندارد می‌گوید: از طریق سایت‌ اینترنتی قیمت رهن و اجاره‌ها در قسمت‌های مختلف شیراز بررسی می‌کنم قیمت‌های رهن و اجاره در بیشتر قسمت‌های شیراز بالا است و ربطی به جنوب و شمال شهر ندارد.

وی می‌گوید: چندین سال است اجاره نشین هستم همان موقع که سود سپرده‌ها بالا بود بیشتر صاحب‌خانه‌ها به دنبال گرفتن اجاره بودند و هر چه برای دادن رهن بیشتر و کم کردن اجاره درخواست می‌کردی فایده‌ای نداشت چه برسد به الان که سود سپرده‌ها پایین آمده مطمئنا قیمت اجاره‌ها بالاتر می‌رود.

مرد جوان دیگری که به همراه همسرش به دنبال مورد مناسب برای رهن و اجاره آپارتمان بودند می‌گوید: من دو فرزند دارم و حدود 40 درصد حقوقم را برای اجاره خانه خرج می‌کنم و در واقع تمام پس‌اندازم همین پول رهن خانه است که همیشه در نزد صاحبخانه‌های مختلف می‌مانم اگر همسرم شاغل نبود از عهده مخارج خانه بر نمی‌آمدم.

وی می‌گوید: خانه‌دار شدن یکی از آرزوهای من است و فک نمی‌کنم پایین آمدن سود سپرده‌های بانکی دردی را از ما مستاجران دوا کند تا بتوانیم روزی زیر سقف خانه خودمان زندگی کنیم.

براساس آمار بانک مرکزی ایران در سال 94 شاخص بهای مسکن اجاری در استان فارس با 16.8 درصد افزایش روبه‌رو بوده و سال گذشته در میان استان‌های مختلف کشور بالاترین عدد سالانه شاخص بهای مسکن اجاری مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی و استان فارس بوده است.

براساس آمارها حدود 30 درصد درآمد خانوار شهری استان فارس در جیب مسکن می‌رود و این کالا جز گرانترین کالای مصرفی خانوار شهری محسوب می‌شود.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان