کد خبر: ۹۲۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۵
تسنیم از موانع شرکت‌های دانش‌بنیان فارس در راستای اقتصاد مقاومتی گزارش می‌دهد

سایه واردات کالای خارجی بر سر تولیدات دانش‌بنیان/ اعتماد بخش دولتی برای خرید کالای ایرانی کم است

کم‌توجهی بخش دولتی برای خرید محصولات دانش‌بنیان داخلی و اقبال آنها به سمت خرید کالای خارجی به یکی از دغدغه‌های مهم فناوران جوان استان فارس برای تحقق اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است.

به گزارش شیرازه ، شرکت‌های دانش‌بنیان، تولیدات و خدمات آنها می‌تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی و قطع وابستگی به کالا و خدمات خارجی نقش پررنگی داشته باشد تا جایی که مقام معظم رهبری در بیانات خود تاکید داشته‌اند که «شرکت‌های دانش‌بنیان از بهترین مظاهر و موثرترین مولفه‌های اقتصاد مقاومتی هستند که می‌توانند اقتصاد مقاومتی را پایدارتر کنند».

شناخت دقیق از این شرکت‌ها و حمایت از آنها توسط مردم و مسئولان می‌توانند در تحقق اقتصاد مقاومتی موثر باشد اما متاسفانه اغلب مردم شناخت دقیقی از کالاهای دانش‌بنیان ندارند کالاهایی که همان خدمات و کالاهای ساخت ایران است که با بهره‌گیری از علم، فناوری و توانمندی داخلی و با ارزش افزوده بالا تولید و عرضه می‌شوند.

در حال حاضر 2 هزار و 521 شرکت دانش‌بنیان در کشور ثبت شده که در این میان1532 شرکت دانش‌بنیان نوپا (60.7 درصد)، 795 شرکت دانش‌بنیان تولیدی (31.5 درصد) و 194 شرکت دانش‌بنیان صنعتی (7.6 درصد) است. در استان فارس نیز تاکنون 74 شرکت دانش‌بنیان ثبت شده است که 2.9 درصد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور را شامل می‌شود.

شرکت دانش‌بنیان با توجه به پویایی و انعطاف‌پذیری بالا ظرفیت خوبی برای روبه‌رو شدن با شرایط تحریم را دارند، شرکت دانش‌بنیان « فناوری ازدیاد برداشت فارس» از جمله این شرکت‌ها است که با 4 نیروی جوان فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر برای 20 نفر به صورت مستقیم و 35 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

به گفته معین‌نبی‌پور،  مدیرعامل شرکت « فناوری ازدیاد برداشت فارس»، این شرکت در حال حاضر حدود 50 محصول تولید می‌کند که بخش زیادی از نیاز کشور را تامین کرده و وابستگی به کشورهای خارجی را از بین برده است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان « فناوری ازدیاد برداشت فارس» می‌گوید: خلایی که برای تولید تجهیزات آزمایشگاهی و نیمه صنعتی در صنایع بالادستی نفت و گاز در کشور وجود داشت ما را بر آن داشت که به تولید این تجهیزات روی آوریم.

نیی‌پور با بیان اینکه در سال‌های گذشته این‌گونه تجهیزات از کشورهای فرانسه و آمریکا وارد کشور می‌شد اما با اعمال تحریم‌ها این کشورها حاضر به فروش محصولات خود به ایران نشدند می‌افزاید: ما با در اختیار داشتن دانش و توانمندی داخلی شروع به تولید این گونه تجهیزات که مورد استفاده دانشگاه‌های نفت، مراکز صنعتی نفتی و غیره است، کردیم.

وی می‌گوید: شرکت ما روی تجهیزات و فناوری‌هایی کار می‌کند که منجر به افزایش ضریب بهره‌وری تولید نفت در کشور می‌شود زیرا در حال حاضر در مخازن نفتی کشور درصد زیادی از نفت به مرحله بازیافت و تولید نفت نمی‌رسد در صورتی که بازیافت یک درصد نفت میلیون‌ها دلار ارزش دارد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان « فناوری ازدیاد برداشت فارس» عنوان می‌کند: محصولاتی مانند دستگاه اندازه‌گیری رفتار فازی سیال مخزن، دستگاه اسیدزنی مغزه و دستگاه اندازه‌گیری ذرات رسوب آسفالتی که حتی نمونه خارجی هم ندارد توسط شرکت ما تولید و عرضه می‌شود.

نبی‌‌پور با بیان اینکه برای ورود به بازارهای جدید و ارائه خدمات فنی و مهندسی نیاز به تعامل سازنده با بخش دولتی داریم می‌گوید: یکی از مشکلات ما در صنایع نیروگاهی، نفت و گاز واردات تجهیزات از خارج از کشور است و برخی دانشگاه‌ها به دلایل خاصی که گاه غیرمنطقی است ترجیح می‌دهند به جای تجهیزات ساخت داخل از نمونه خارجی آن استفاده کنند.

به عقیده وی برخی رقبای داخلی با ارائه محصولات بی‌کیفیت سبب ایجاد این بی‌اعتمادی شده‌اند و از سویی نیز برخی مدیران صنایع و روسای دانشگاه‌ها نیز حاضر به پذیرش ریسک استفاده از محصولات داخلی نیستند. سخنان این جوان موفق در عرضه تولیدات داخلی در حالی بیان می‌شود که مقام معظم رهبری صراحتا خرید خارجی که مشابه کالای ایرانی دارد را حرام اعلام کرده‌اند.

حبیب شریف، رئیس بنیاد نخبگان استان فارس، معتقد است که فرهنگ‌سازی در تمام سطوح جامعه سبب افزایش رغبت مردم و دستگاه‌های دولتی برای خرید کالای ایرانی می‌شود و می‌گوید: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ترغیب دانشگاه‌ها برای خرید تولیدات ایرانی اقدام به برگزاری نمایشگاه «تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران» کرده است.

وی می‌افزاید: این معاونت اعلام کرده است که هر دانشگاهی که تجهیزات و مواد آزمایشگاهی خود را از این نمایشگاه خریداری کند 50 درصد هزینه خرید را معاونت علمی تقبل می‌کند که این مشوق خوبی برای دانشگاه‌ها محسوب می‌شود.

شریف این اقدام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: دولت در جهت فرهنگ‌سازی برای خرید کالای ساخت داخل پیش‌قدم شده است و رسانه ملی، روزنامه‌ها و خبرگزاری نیز باید برای ترویج و تشویق مردم برای خرید کالای ایرانی تلاش کنند.

یکی از دلایل اقبال مردم برای خرید کالای خارجی پایین بودن کیفیت محصولات داخلی است. تجربه نشان داده که هرجا کالای ایرانی از کیفیت بهتری برخوردار بوده تمایل مردم به خرید و استفاده از آنها بیشتر شده است. شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از دانش و فناوری‌هایی که در اختیار دارند باید در راستای بالا بردن کیفیت محصولات داخلی گام بردارند.

بالا رفتن کیفیت محصولات داخلی از سویی سبب کاهش واردات کالای خارجی و خروج ارز از کشور می‌‌شود و از سویی نیز زمینه رقابت‌ کالاهای ایرانی با کالاهای مشابه در بازارهای جهانی را فراهم می‌کند و در نهایت آسیب‌پذیری کشور در برابر تحریم کالاها را نیز کاهش می‌‌دهد.

مسعود تمدن، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «تمدن الکترونیک پارس»، با بیان اینکه این شرکت در زمینه تولید قطعات خودرو فعالیت می‌کند می‌گوید: قطعاتی که ما تولید می‌کنیم از نظر کیفیت و قابلیت بالاتر از کالای مشابه خارجی است و از نظر قیمت نیز تقریبا یک دهم قیمت کالای خارجی به فروش می‌رسد.

این شرکت در حال حاضر حدود 30 محصول مختلف تولید می‌کند که به گفته تمدن 5 محصول آن به وسیله خودشان اختراع و به مرحله تولید رسیده و با توجه به کیفیت مناسب در بازار به یک برند تبدیل شده است. این محصولات علاوه بر فروش به استان‌های دیگر به کشور عراق نیز صادر می‌شود.

دزدگیر کارتی خودرو، دزدگیر فلشی، تقویت استارت، تقویت هوشمند چراغ و فن خودرو و سیستم سرد کن استارت 5 محصولی است که توسط این شرکت دانش‌بنیان ثبت اختراع شده است و سالانه حدود 70 هزار قطعه از آن تولید و به فروش می‌رسد.

تمدن با تاکید بر اینکه کیفیت محصولات تولیدی ما سبب ایجاد بازار فروش خوب و اعتماد مردم به این محصولات شده است می‌افزاید: کنترل کیفیت و مجهزبودن به تیم توسعه سبب موفقیت ما در تولید قطعات خودرو شده است.

در حال حاضر 31 نفر در این شرکت به صورت مستقیم مشغول به فعالیت هستند که به گفته مدیرعامل آن در صورتی که تسهیلات به این شرکت پرداخت شود این تعداد نفرات به 70 نفر افزایش می‌یابد.

تمدن پرداخت ارزش افزوده برای صادرات کالاها را یکی از موانع سر راه صادرات محصولات دانش‌بنیان عنوان و بیان می‌کند: برای فروش محصولات خود به اروپا نیاز به تهیه اسناد «ال سی» داریم اما از آنجا که به دلیل تحریم‌ها در ارتباط با بانک‌های خارجی با مشکل روبه‌رو هستیم نمی‌توانیم این اسناد را تهیه کنیم و حتی بعد از برجام نیز هنوز این مشکل برطرف نشده است.

اعتبار اسنادی «ال سی» تعهدی از بانک است که به خریدار و فروشنده داده و تعهد می‌شود که میزان پرداختی خریدار به فروشنده به موقع و با مبلغ صحیح به دست فروشنده برسد. این اسناد در تجارت بین‌المللی به یک جنبه بسیار مهم تبدیل شده است.

نظر به اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان در تحقق اقتصاد مقاومتی و قطع وابستگی اقتصاد کشور به درآمد نفتی حمایت همه جانبه از این شرکت‌ها در راستای تولید و صادرات محصول از سوی مسئولان اجرایی کشور امری ضروری است و دستگاه‌های دولتی برای حمایت از این شرکت‌ها باید خود را موظف به استفاده از کالای ایرانی کنند.

از سوی دیگر نیز باید خانواده‌ها و نهادهای آموزشی به صورت تمام قد برای ترویج فرهنگ استفاده از کالای ایرانی تلاش کنند تا نسل امروز و فردای کشور به جای مصرف کالای خارجی از کالای ساخت ایران استفاده کند.

دست‌اندرکاران و فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان نیز باید هر چه بیشتر به فکر بالا بردن کیفیت محصولات و جلب اعتماد مشتری داخلی و خارجی باشند تا با این پشتوانه وارد بازار تجارت جهانی شوند و با کالاهای مشابه خارجی به رقابت بپردازند.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان