کد خبر: ۹۲۸۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۵

برابری نرخ اجاره در نقاط مختلف شیراز/ یک سوئیت در جنوب شهر شش میلیون رهن و 300 هزار تومان اجاره

در بازار خریدوفروش مسکن اوضاع کمی متفاوت است، هرچند که کاهش نرخ سود بانکی و ورود سرمایه‌ها به بازار مسکن، رشد 10 درصدی ساخت‌وساز را در سال 95 در پی داشته اما این امر نیز آن‌چنان تأثیری در رونق خریدوفروش و کاهش اجاره‌بها نداشته است. حتی برخی مستاجرین کاهش نرخ سود بانکی را به زیان خود می‌دانند.

شیرازه، بازار نقل و انتقالات مسکن در شیراز پس از یک رکود حدوداً یک‌ساله در فصل تابستان، داغ شد. در این میان افزایش نامتعارف نرخ اجاره‌بها ازیک‌طرف و از سوی دیگر کاهش میزان درآمد خانواده‌ها، مستاجرین را برای پیدا کردن یک سرپناه مناسب ازهرجهت به ستوه آورده است. بر اساس آمار بانک مرکزی، فارس در سال 94 سومین استان ازلحاظ رشد اجاره‌بها به شمار می‌رود.

محمدقاسم تابنده، رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز با اشاره به وضعیت بازار اجاره مسکن در کلان‌شهر شیراز می‌گوید: اصلی‌ترین دلیل افزایش نامعقول اجاره‌بهای منازل مسکونی در شیراز عدم وجود قانون در راستای نظارت بر نرخ اجاره خانه‌های استیجاری است.

سیر صعودی افزایش اجاره‌بها بالا و پایین‌شهر هم نمی‌شناسد و بعضاً شما می‌توانید یک واحد آپارتمان شیک و مناسب 100 متری را در بلوار مدرس باقیمت 70 میلیون رهن کنید و با همین مشخصات می‌توان واحدی در بلوار گلستان، چهارراه بنفشه، فرهنگ شهر و والفجر رهن کرد؛ «رهن و اجاره» نیز با همین شرایط در حدود 10 میلیون رهن با یک و نیم میلیون تومان ماهانه است.

در بازار خریدوفروش مسکن اوضاع کمی متفاوت است، هرچند که کاهش نرخ سود بانکی و ورود سرمایه‌ها به بازار مسکن، رشد 10 درصدی ساخت‌وساز را در سال 95 در پی داشته اما این امر نیز آن‌چنان تأثیری در رونق خریدوفروش و کاهش اجاره‌بها نداشته است. حتی برخی مستاجرین کاهش نرخ سود بانکی را به زیان خود می‌دانند و اذعان می‌کنند که مالک و سرمایه‌دار وقتی نتوانست سود موردنظر خود را از طریق بانک کسب کند آن را به بازار ساخت‌وساز می‌آورد و با احداث مجتمع‌های خصوصی در هر نقطه از شهر، میزان اجاره‌ها را به‌دلخواه تعیین و بعدازآن به‌طور نسبی در همان منطقه اجاره‌ها افزایش پیدا می‌کند؛ حال اجاره یک واحد مستقل باقیمت بالا که جای خود، برای اجاره یک سوئیت در جنوب شهر، واقع در پارکینگ نیز اجاره‌ای در حدود شش میلیون رهن و  300 هزار تومان اجاره ماهانه دریافت می‌کنند.

گذری در مشاورین املاک و همچنین پارچه نوشته‌های نصب‌شده بر روی آپارتمان‌های خصوصی ساز، در مورد فروش واحدهای مسکونی، حاکی از آن است که وضعیت خریدوفروش مسکن همچنان رونق چندانی ندارد و نان مشاورین املاک در بازار رهن و اجاره است.
کاهش درآمد خانوار، حتی فکر دریافت وام مسکن البته با قسط‌های بالا هم از ذهن بی‌خانمان‌ها خارج کرده و همچنان امید دارند تا روزی شرایط اقتصادی کشور مناسب‌تر شود و با پس‌انداز، قرض و وام بتوانند سرپناهی برای خانواده فراهم کنند.
*
مجتبی ارغوان

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
سعید
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
0
باسلام ،یکی از دلایل افزایش قیمت املاک هم صدور بی رویه پروانه کسب املاک است شهر شیراز امروزه درحدو6000مشاور املاک صاحب پروانه دارد ،اکثر بازنشستگان ادارات که سواد حقوقی هم ندارند برخلاف دیگر کشور ها وارد این صنف شده اند ، شغل مشاور املاک نباید به صورت رقابتی باشد وباید بصورت دفاتر اسناد رسمی باشد چون ممکن است این رقابتی بودن نتیجه معکوس بدهد باید این شغل محدود وقابل نظارت باشد وسواد تخصصی هم دارا باشند .