کد خبر: ۹۲۹۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
رئیس اداره جهاد کشاورزی نی ریز گفت:

آفت کرم گلوگاه گریبانگیر انار نی ریز

رئیس اداره جهاد کشاورزی نی ریز گفت: آفت کرم گلوگاه که تقریباً همه ساله در محصول انار مشاهده می‌شود، به عنوان یکی از موانع مهم در افزایش صادرات انار به خصوص در نی ریز مطرح می‌شود.

به گزارش شیرازه   طهماسبی رئیس اداره جهاد کشاورزی نی ریز گفت: آفت کرم گلوگاه که تقریباً همه ساله در محصول انار مشاهده می‌شود، به عنوان یکی از موانع مهم در افزایش صادرات انار به خصوص در نی ریز مطرح می‌شود، چرا که در صورت عدم مبارزه با آن خسارت‌های فراوانی به محصول وارد می‌شود و در صورت استفاده از سموم شیمیایی نیز ارگانیک بودن این محصول زیر سؤال می‌رود به همین منظور کارگاه یک روزه آموزشی در سایت امید با هدف انتقال آخرین یافته‌های علمی به باغداران برگزار شده است.

وی در ادامه افزود : گوگرد پاشی، تمیز کردن گلوگاه انار و استفاده از صمغ گیاه انغوزه از جمله روش‌های مکانیکی مبارزه با کرم گلوگاه است، که روش گوگرد پاشی از یک ماه قبل در باغات نی ریز شروع شده، و استفاده از صمغ گیاه انغوزه و تمیز کردن گلوگاه انار در چند مرحله می‌تواند انجام شود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی نی ریز خاطر نشان کرد: طرح امید از ابتدای سال زراعی جاری شروع شده که در قالب این طرح چند سایت در هر بخش شهرستان معرفی می‌شود و هر سایت مربوط به یک محصول شاخص می‌باشد. منظور از سایت یک زمین یا باغ انتخاب شده است و مدیر سایت نیز صاحب آن باغ به عنوان کشاورز نمونه است.

طهماسبی ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما در مبارزه با آفات انار و بخصوص کرم گلوگاه، جایگزین کردن شیوه‌های صحیح مبارزه و پرهیز از مصرف سموم زیان‌بار در باغات انار است و در این کارگاه آموزشی ضمن تأکید بر لزوم تلاش برای تولید محصول سالم در خصوص روشهای مکانیکی مبارزه با آفت کرم گلوگاه، مطالبی ارائه شده است.

 وی بیان داشت: در پایان این کارگاه آموزشی، فراگیران با حضور در محلی مناسب، با روش آزمایشی پاشش مستقیم گوگرد بر روی درختان انار آشنا شدند و همچنین این پنجمین کارگاه آموزشی برای اعضاء سایت امید، ویژه محصول انار مرکز حومه است که با حضور ٢٢ نفر از باغداران در محل سایت خدمات جهاد کشاورزی برگزار می‌شود.

گفتنی است : میزان خسارت این آفت در نی‌ریز بین ١٠ تا ٧٠ درصد متغیر بوده است.

منبع:  نبض نی ریز

نظرات بینندگان