کد خبر: ۹۲۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
کارشناس واحد حفظ نباتات جهاد کشاورزی بوانات خبر داد:

هرس سبز درختان انگور در اوایل تابستان

کارشناس واحد حفظ نباتات جهاد کشاورزی بوانات گفت: هرس بموقع درختان انگور از آفات جلوگیری کرده و سبب بهتر شدن میوه انگور آن می شود.

به گزارش شیرازه شهرستان بوانات با بیش از 3500 هکتار سطح زیر کشت انگور آبی مقام اول تولید این محصول در استان فارس را داراست که در تاکستانهای این شهرستان بالغ بر 17 رقم انواع انگور تولید و برداشت می شود.

انگور یکی از قدیمی ترین گیاهانی است که کشاورزان در اکثر نقاط ایران با کاشت و نگهداری از آن آشنایی کامل دارند واین درخت به واسطه رشد سریع سالیانه بایستی همه ساله مورد هرس قرار گیرد و منظور اصلی هرس به وجود آوردن تعادل بین ریشه و سایر قسمت های هوایی است تا از نتیجه آن بتوان میوه کافی و با کمیت بالا و همچنین رشدی مناسب که میوه سال آینده را تامین نماید به دست آورد.

یوسفی کارشناس واحد حفظ نباتات مدیریت جهادکشاورزی بوانات با اشاره به فصل هرس درخت انگور اظهار داشت: هرس سبز را پس از بیدار شدن جوانه ها انجام می دهیم و این کار در تمام فصل رشد می تواند ادامه یابد هرس سبز روی جوانه, شاخه, برگ  و خوشه انجام می شود که از دلایل مهم هرس سبز انگور به دلیل وجودآفت زنجره روی برگهای جوان درختان مو است.

وی افزود: این کار جهت تهویه بهتر ، رشد بهتر محصول و رسیدن نور به اندامها و برگهای زیرین این گونه درختان می باشد و از همه مهمتر جهت جلوگیری از فراهم شدن شرایط بیماری سفیدک سطحی که ناشی از وجود رطوبت بخصوص دراندامهای زیرین درخت انگور می باشد انجام می شود.

یوسفی در ادامه اضافه کرد: به باغداران توصیه می شود با توجه به تولید محصول سالم حتی الامکان از سموم شیمیایی استفاده نکنند و بهتراست سرشاخه های جوان این نوع درختان را هرس (یا به اصطلاح محلی سرریز) کرده و از جمع کردن سرشاخه ها و ساقه های هرس شده در داخل و یا اطراف باغ به دلیل وجود محل مناسب زمستان گذرانی آفات کرم خوشه خوار، تریبس و زنجرکها و...جدا خودداری نمایند.

منبع: حرف رسا

نظرات بینندگان