کد خبر: ۹۲۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۵

انزوای یک زیر دریایی در محله آستانه شیراز

با هیاهو و یقینِ تمام از جفای روزگار و دست تنگی می گوید. برای اثبات زحمتش دست به نقد، حاضر جوابی می‌کند اما در وقت گفت و گو جملاتش حیا دارند و قسطی حرف می‌زند.

به گزارش شیرازه، "رسول سبحانیان‌نژاد" برای ثبت اختراع جالب خود، پاشنه‌های کفش را از محله آستانه شیراز ور کشیده است. این مرد 53 ساله که جانبازی 30 درصدی دارد، دستش را با تمام نیرو به زانو گرفته است و می‌خواهد خدمتگزار مردم و کشورش باشد. او با ساختن یک زیردریایی که از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران تایید شده در جست و جوی معنای حضور خود به راه افتاده است.

رسول که نام «صاحب الزمان» را روی اختراعش گذاشته است، چشمان کاوشگری دارد. طلبکار نیست اما سهل‌انگاری و بی اعتنایی کسانی را که می‌توانستند در روزهای پریشان حالی دستش را بگیرند، برنمی‌تابد. به هرجایی که مراجعه کرده است، راست و دروغ خجالتش داده‌اند اما پشتیبان او نبوده‌اند. با یک پوشه پُر و پیمان از نامه‌های نظامی آمده است تا حقانیت خود را ثابت کند و هنگامی که با اشتیاق از ابتکارش می‌گوید نسبت به همه کسانی که دور و بَرش به تماشا ایستاده‌اند بی توجه می‌شود. حالا زیر دریایی او در گوشه حیاط خانه‌اش خاک می‌خورد و مضطرب است که نکند سرمایه‌گذاری برای سر و سامان گرفتن آن پیدا نشود؟

شاید این گفت و گو بانی خیر باشد و رسول به آرزویش برسد، شاید هم نه اما لااقل خاطرمان جمع می‌شود که در برابر یک ذهن زیبا و دستانی کوشا ادای دین کرده‌ایم.

این مخترع گفت: از بچگی به اختراع علاقه داشتم و می‌خواستم چیزهایی بسازم که خاص باشند تا نام خود را ماندگار کنم. از همان زمان مدام در حال آزمایش‌های فنی بودم تا اینکه عاقبت این زیردریایی ساخته شد.

او اوج اشتياقش را به دوران دفاع مقدس چسباند و گفت: در زمان جنگ تحمیلی با تجهیزات جنگی آزمایش‌های بسیاری انجام می‌دادم که مهمترین آنها ساختن تله برای دشمن با استفاده از نارنجک بود، البته کایت هم ساخته و با آن از کوه پریده‌ام.

سبحانيان با بيان اينكه فرودي موفق با كايت دست‌ساخته خودش را تجربه كرده است، گفت: قصد داشتم از بانک وام بگیرم و برای خریدن موتور مخصوص به امارات سفر کنم اما در همان موقع تصمیم گرفتم زیر دریایی بسازم.

اين جانباز مخترع با بيان اينكه طي 11 سال 4 زيردريايي ساخته و آخرين آن كامل‌ترين نمونه است، در مورد هزينه ساخت اين اختراع، گفت: در حدود 12 میلیون تومان هزینه کرده‌ام تا این نمونه ساخته شد، البته من از طبقه پائین جامعه هستم و این پول را با کارگری و بنایی فراهم کرده‌ام. در این سال‌ها دست به همه کاری زده‌ام تا پول جور کنم در حالیکه دولت باید از من حمایت می‌کرد تا تمرکز خود را بر روی کارم بگذارم.

او در خصوص كمك دولت و سازمان‌هاي دولتي حمايتگر در راستاي پيشبرد برنامه‌هايش، گفت: کار به جایی رسید که به 5 میلیون تومان نیاز داشتم و دستم به جایی بند نبود. رفتم مقابل دفتر رئیس جمهور سابق و روی خودم بنزین ریختم تا وام بگیرم. آنقدر به تنگ آمده بودم که اگر پول نمی‌دادند کبریت را می‌کشیدم اما سرانجام با وام 5 میلیونی موافقت شد. من از بچگی رویای ساخت زیردریایی داشتم و در این مورد با کسی شوخی ندارم.

سبحانيان در پاسخ به اين سئوال كه چگونه بدون داشتن تحصيلات دانشگاهي به اسرار ساخت زيردريايي پي برده است، گفت: من تا اول دبیرستان درس خوانده‌ام. درست است که علم این کار را ندارم اما مرد با تجربه‌ای هستم و گاهی اوقات زور تجربه بر علم می‌چربد. بیراه نگفته‌اند که تجربه پدر علم است و من سعی داشتم این جمله پندآمیز را ثابت کنم.

او در خصوص تجربياتش گفت: آزمایش‌هایم را روی قوطی یک لیتری شروع کردم و با مراجعه به کارخانه اکسیژن سازی به صورت تجربی، فرآیند ساخت دستگاه اکسیژن را آموختم. البته این ابتدای کار بود و توضیح دادن باقی مراحل کمی تخصصی است.

سبحانيان در پاسخ به اين سئوال كه اگر در حین آزمایش به یک مشکل برمی‌خوردی چه می‌کردی؟ گفت: نماز امام زمان می‌خواندم تا گرفتاری رفع شود.

اين جانباز مخترع در خصوص شيوه معرفي اختراعش گفت: ابتدا با ماکت به بندرعباس رفتم و با مکافات فراوان فرمانده نیروی دریایی را پیدا کردم. از آنجا تماس گرفتند و در همان هفته مرا به تهران فرستادند تا کارشناسان نظر خود را اعلام کنند. کارشناسان هم نوشتند با اینکه طراحی ساده‌ای دارد اما برای استفاده در نیروی دریایی مناسب است.

او كه سوخت زيردريايي‌اش بنزين است اعتقاد دارد مي‌‌تواند با حمايت و پشتيباني دولت، زيردريايي با سوخت خورشيدي خواهد ساخت و در پاسخ به اينكه آيا این زیردریایی خورشیدی برای ماموریت های شبانه دچار مشکل نمی‌شود؟ گفت: برای این مشکل هم به وقتش راه چاره ای پیدا می‌کنم.

سبحانيان در توضيح مشخصات اختراعش نيز گفت: اين زيردريايي با 150 کیلوگرم وزن، گنجايش یک نفر سرنشين را دارد و 900 كيلوگرم بار را تحمل مي‌كند.

او در پاسخ به اين سئوال كه براي استفاده از اين زيردريايي در زمان صلح، چه ايده‌اي دارد؟ گفت: می‌توانم برای پارک‌ها زیردریایی تفریحی بسازم تا مردم عادی هم بتوانند لذت وقت گذران در زیر آب را با سیستم امنیتی قدرتمند تجربه کنند.

سبحانيان منظور خود از سیستم امنیتی قدرتمند را اينگونه بيان مي‌كند: اين زیردریایی طوری طراحی شده است که به محض بروز نقص فنی روی آب می‌آید در نتیجه جان کسی را با مخاطره مواجه نمي‌كند و مردم می‌توانند با آرامش خاطر از آن لذت ببرند به شرطی که فرد یا نهادی روی این طرح سرمایه گذاری کند.

او در خصوص توجيه اقتصادي اختراعش با هدف جلب سرمايه‌گذار نيز گفت: اين دستگاه مانند پول چاپ‌كن است. حتي اگر به شكل به توليد انبوه هم برسد امكان صادرات آن مي‌تواند فراهم شود.

سبحانيان كه آرزوي ساختن بشقاب‌ پرنده را در سر مي‌پروراند، تاكيد دارد كه قادر است زيردريايي‌اش را طوري تجهيز كند كه رادارها نتوانند آن را ره‌يابي كنند و حتي توان ساخت نوع اتمي اين زيردريايي را دارد اما مشكلش دستان خالي از ثروت او است.

به گزارش ايسنا و برابر اسناد مشاهده شده، در تاریخ دوم ارديبهشت سال 94 معاونت دانش و پژوهش و سازمان بسیج علمی پژوهشی سپاه فجر فارس طی نامه ای اعلام کرده است که این طرح در ایران مشابهی ندارد.

بنا به درخواست وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از فرماندهی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تاریخ چهارم آبان 92 زیردریایی مورد بررسی قرار گرفته است. سازمان تحقیقات و جهاد خود کفایی نیروی دریایی سپاه در تاریخ پنجم آبان ماه سال 92 طی نامه‌ای به اداره ثبت اختراعات اعلام کرده است که این طرح علی‌رغم سادگی در طراحی و فرآیند ساخت، قابلیت استفاده را دارد. در همان روز رئیس اداره ثبت اختراعات از مسئول سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی ندسا خواسته است که در خصوص تازگی در سطح دنیا، خلاقانه بودن و کاربرد صنعتی داشتن این طرح با صراحت نظرشان را اعلام کنند و در نهایت اختراع زیردریایی صاحب الزمان با شماره 81696 در تاریخ 23 دي‌ماه سال 92 ثبت شده و در نامه تاكيد شده است كه موضوع این گواهی که 20 سال اعتبار دارد، ثبت اختراع زیردریایی با قابلیت 2 سیستم امنیتی در دریا و 4 سیستم امنیتی در مکان‌های سربسته است

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان