کد خبر: ۹۲۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
آیت الله دستغیب:

آستان شاهچراغ آماده همکاری در اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی است

تولیت آستان احمدی و محمدی گفت: آستان مقدس شاهچراغ(علیه السلام) برای همکاری در اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی با نهادهای مختلف فرهنگی آمادگی دارد.
به گزارش شیرازه، آیت‌الله سید علی اصغر دستغیب با بیان اینکه سرفصل برنامه‌های اجتماعی متناسب با دهه کرامت برنامه ریزی شده، گفت: مردم ما متعهد و ملتزم هستند اما برخی مواقع لازم است جنبه‌های ارشادی با شیوه‌های بهتری انجام گیرد تا فرهنگ جامعه در جهت مسائلی که عناوین اثباتی است رعایت شود هرچند به جهات منفی هم موارد موجود کم نیست که باید در صدد زدودن آنها باشیم.

وی با قرائت کلامی معروف از حضرت علی(ع) خطاب به پیشگاه خداوند مبنی بر اینکه «کاری که از ما سر زد، برای قدرت‌طلبی نبود، برای زر‌اندوزی نبود بلکه هدف آن این بود فرهنگ  و تعالیم اسلامی در جامعه گسترش پیدا کند»، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی بر همین مبنا پایه گذاری و بحمد الله ادامه داشته و دارد. در زمان کنونی نیز افرادی که این هدف را دنبال می‌کنند در راستای همین کلام حضرت گام برمی‌دارند.

تولیت آستان احمدی و محمدی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین اولویت تاسیس جامعه اسلامی ترویج تعالیم فرهنگی و دینی است عنوان کرد: این همان چیزی است که از روز اول ایجاد جمهوری اسلامی و  بعد از پیروزی انقلاب بر سایر برنامه‌ها مقدم بود.

آیت الله دستغیب با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌ها و بحث‌هایی که در طول زمان در حوزه فرهنگی وجود داشته موازی‌کاری تشکیلات مختلف فرهنگی بوده که در برخی موارد سبب تداخل مسئولیت‌ها نیز شده است گفت: برخی مشکلات این حوزه با ایجاد یک سلسله شبکه‌های ارتباطی تا حدودی حل شده هر چند که لازم است در این جهت گام‌های دیگری نیز برداشته شود. همچنین هماهنگی بین این بخش‌ها و تقسیم کار و مسئولیت‌ها می‌تواند اهداف فرهنگی را بهتر محقق کند.

وی بر لزوم استفاده از فرصت‌ها تاکید و ابرازداشت: فرصت‌هایی که از نظر مکانی، زمانی و مناسبت‌ها در اختیار ما قرار دارد باید به نحو احسنت مورد استفاده قرار گیرد و دستگاه‌های مختلف فرهنگی نیز باید با برنامه‌ریزی و تشریک مساعی در جهت تحقق اهداف فرهنگی تلاش بیشتری داشته باشند.

آیت الله دستغیب هدایت و استقامت را لازمه‌های اساسی برای تحقق و تبلور کرامت الهی در وجود انسان‌ها دانست و گفت: تمام این برنامه‌ریزی‌ها برای این هدف والا است و حتی اگر بگوییم تشکیل یک نظام الهی و اسلامی برای این جهت بوده به گزافه سخن نگفتیم و حقیقتی روشن است.

وی با ابراز تاسف از اینکه برخی اوقات در جاهایی با نام فرهنگ و ترویج فرهنگ دینی و اسلامی درست ضد فرهنگ عمل می‌کنند و نه‌تنها دین بلکه جامعه اسلامی از این مساله ضربه می‌خورد تصریح کرد: در طول اعصار این مساله وجود داشته که برخی از دین علیه دین و از مذهب علیه مذهب سوء استفاده می‌کردند.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) همچنین به مشاوره به عنوان یکی از مباحث مهم فرهنگ دینی اشاره و بیان کردند: حتی در قرآن کریم بحث مشاوره دینی مطرح شده و در روایات بر این امر تاکید شده است.

وی با بیان اینکه امروز در جامعه ما مسیری گشوده شده که همگان بر اهمیت مشاوره واقف شده اند و حرکت و تحول عظیمی در این زمینه صورت گرفته است عنوان کرد: رشته تخصصی مشاوره حتی در حوزه‌های علمیه نیز بیشترین متقاضیان را دارد.

موسس و مسئول موسسه آموزش عالی امام حسین (ع) شیراز،  به راه‌اندازی این موسسه با محوریت رشته‌های مشاوره و حقوق و قضا به دلیل اهمیت موضوع مشاوره دینی در جامعه اشاره کرد و افزود: جوانان و طلبه‌های سطح اول که شش پایه را تکمیل کردند به این رشته‌ها تمایل زیادی دارند.

تولیت آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع) با بیان اینکه زمانی که مسئولیت این حرم مطهر بر عهده بنده گذاشته شد نزدیک به 60 نفر در بخش مشاوره مشغول به کار بودند گفت: تعداد زیادی از آنها حوزوی و یا به مسائل فرهنگ دینی آشنا نبودند که بتوانند مسائل دینی را در مسائل اجتماعی و خانوادگی به کار گیرند که  اقدامات لازم در این زمینه صورت گرفت.
برچسب ها: شاهچراغ ، دهه کرامت
نظرات بینندگان