کد خبر: ۹۳۱۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۰ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۵
مدیرکل منابع طبیعی فارس:

احداث جاده تنگ کتویه بدون کار کارشناسی خلاف قانون است

مدیرکل منابع طبیعی فارس گفت: تا زمانی که کار کارشناسی نشود و مجوز قانونی صادر نگردد از نظر این اداره هر گونه اقدامی برای جاده تنگ کتویه انجام شود خلاف قانون است.

به گزارش شیرازه به منظور بررسی مشکلات ایجاد جاده غیر قانونی تنگ کتویه جلسه ای با حضور مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس ، اعضای شورای تامین داراب و جمعی از اهالی این روستا در اداره منابع طبیعی این شهرستان برگزار شد.

ما قصد کوه خواری و زمین خواری نداریم

یکی از اهالی تنگ کتویه به نمایندگی از مردم روستا خطاب به مدیر کل منابع طبیعی استان فارس گفت: تمام معیشت مردم تنگ کتویه از 300 هکتار باغات این منطقه تامین می شود ما قصد کوه خواری و زمین خواری نداریم و از شما می خواهیم مکان مناسب احداث جاده برای ما تعیین کنید. 

وی گفت: چرا با وجود این که اهالی هزینه احداث جاده فعلی را می دهد با مخالفت اداره کل مواجه هستیم و مجوز صادر نمی شود در حالی که از هیچ کدام از روستاها و مناطق کوهستانی اطراف برای احداث جاده مجوز دریافت نشده است.  

وی که روحانی روستای تنگ کتویه است، گفت: از سال 1377 برای احداث جاده پیگیری کردیم که تاکنون هیچ نتیجه ای نداشته است این در حالی است که حوادث غیر قابل جبران به دلیل مشکلات و نبود جاده مناسب برای اهالی پیش آمده و فلج شدن یکی از اهالی و از بین رفتن چند تن از آنها به دلیل دیر رسیدن به بیمارستان از جمله مشکلات است.

 چند درخت و درختچه از بین برود مشکلی پیش نمی آید

حجت الاسلام موسوی رییس دادگستری شهرستان داراب نیز گفت:  برای کسانی که منابع طبیعی را به آتش کشیده اند 7 سال حبس در نظر گرفته شده و رفع تصرف های خوبی در سال جاری صورت گرفته است.                      

وی گفت: سال 92 ما پیشنهاد دادیم که  اهالی در آن منطقه سرویس بهداشتی درست کنند بلافاصله منابع طبیعی مخالفت کردند که غیر قانونی است غیر قانونی کار نشود اما فکری به حال مردم کنید چند درخت و درختچه از بین برود مشکلی پیش نمی آید و هر چه اهالی پیگیری کردند بعد از سه سال هیچ نتیجه ای نگرفتند.

وی گفت: باید در مقابل مردم پاسخگو باشیم و به مشکلات آنها رسیدگی کنیم کارشناسان که با این طرح مخالفت می کنند در صورتی که این مکان مناسب نیست جایگزین مناسب معرفی کنید.    


شورای تامین شهرستان تشخیص داده اند که این راه باید احداث شود

رییس دادگستری داراب گفت: شورای تامین شهرستان تشخیص داده اند که این راه باید احداث شود و مجوز هم صادر کردیم. چند نفر در فضای مجازی نوشتند که در آن مکان درختان از بین رفته است و منابع طبیعی نابود شده است و در یک جاده 15کیلومتری چند درخت هم از بین برود طبیعی است.    

وی گفت: من شنیده ام که چون با آنها هماهنگ نشده است کارشناسان منابع طبیعی لج کرده اند و مخالفت می کنند شما به عنوان مدیر کل نباید احساسی برخورد کنید و قاطعانه تصمیم بگیرید بصورت قانونی کارگروه هایی تشکیل شود و  جاهایی که مناسب نیست جایگزین انتخاب کنید.

از نظر ما جاده تنگ کتویه تصویب و تمام شده است

قاسم پور فرماندار شهرستان داراب در این جلسه گفت: ما مصوب کردیم که جاده احداث گردد و محکم ایستادگی می کنیم این در حالی است که بارها دستور توقف کار داده شده است. اما اهالی شروع به کار کردند هیچ کس نمی تواند این طرح را متوقف کند که در سال پایانی دولت بدبینی نسبت به دولت ایجاد کند!

وی گفت:منابع طبیعی با مردم مهربان باشد تا مردم این منابع را تصرف نکنند و آتش نزنند. مردم شهرستان داراب دوستدار منابع طبیعی هستند شما خسارت وارد آمده را برآورد کنید تا هزینه ای به منابع طبیعی بدهیم بعد جاده را ادامه دهیم.                         

مسئولان تا کار کارشناسی نشود احداث جاده خلاف قانون است

علی بوستانی مدیر کل منابع طبیعی استان فارس گفت: بدون هیچ گونه کار کارشناسی جاده احداث شده است و شورای تامین اجازه صادر کردند در حالی که کارشناسی نشده و من مخالف هستم،  تا زمانی که کارشناسی نشود و مجوز قانونی صادر نگردد از نظر این اداره هر گونه اقدامی انجام شود خلاف قانون است.



وی گفت: در بازدید میدانی از آن منطقه متوجه دو اتفاق وحشتناک شدم؛ از بین رفتن حجم زیادی از پوشش گیاهی که شامل درختان و درختچه است و فرسایش خاکی که ناشی از جابه جا شدن خاک در آن منطقه رخ داده است که به شدت برای آینده داراب مضر و خطرناک است.                    

وی در ادامه گفت: با این شیوه تایید نمی کنم اما اگر کارشناسی شده و مسیر را مشخص کنند و جاهایی که لازم شد دیوار بتنی نصب و کار کارشناسی انجام شود موافقت می کنم.                                     

با اولین بارش خاک و رسوبات به سمت داراب جاری می شود  

بوستانی گفت: با اولین بارش خاک و رسوبات در آن مسیر به سمت شهر وارد می شود و تمام کارهایی که در سال های گذشته با اجرای طرح آبخیزداری با هزینه گزاف برای کنترل سیلاب انجام شده است با ورود رسوبات پر شده و آب به سمت شهر آمده و سیل مردم را تهدید می کند.

وی خاطر نشان کرد: تضمین تصمیمات توسط دستگاه های دولتی و انتظامی است که قانون را اجرا کنند اما تا کنون روند قانونی اجرا نشده است ما مخالف هستیم و زمانی که روند قانونی طی شد مجوز هم صادر می گردد.          

مدیر منابع طبیعی استان گفت: ما خیلی از راهها مثل آزاد راه شیراز اصفهان به طول 180 کیلومتر که حداقل 50 کیلومتر آن از وسط جنگل عبور می کند روند قانونی طی شده است و مجوز صادرشد اما خلاف قانون چه در دستگاه دولتی و غیر دولتی جلو آن گرفته می شود وبا آن برخورد می شود.

مدیر کل گفت: وقتی از ما نظر می خواهند باید بی طرف نظر بدهیم نه این که نظر خاص و سوئی داشته باشیم، اگر منابع طبیعی یک تنه حفاظت کند و ادارات دیگر هم بگویند ما وظیفه نداریم یک قدم هم پیشرفت ندارد، مایک ریال هم نمی خواهیم به جیب منابع طبیعی برود مسیر را کارشناسی کرده.

وی افزود: مسیر جدید را انتخاب و کارشناسی کرده بعد با برآورد خسارت وارده به منابع طبیعی مجوز صادر می کنیم. 

عباسی کارشناس خاک و جنگل نیز گفت: در این منطقه یک فاجعه بزرگ اتفاق افتاده است ملک شخصی من یا مدیر کل نیست اگر می گوییم حفاظت شده باشد به خاطر خود مردم و امنیت آنها می باشد.

آتش سوزی جنگل های داراب کاهش یافته است

قاسمی رییس اداره منابع طبیعی شهرستان داراب نیز گفت: از 256 هکتار آتش سوزی در سال 1394 با تمهیدات اداره کل و جلسات ستاد بحران به 46 هکتار کاهش یافت که چند مورد از عوامل آتش سوزی ها شناسایی و پرونده آنها در مراجع قضایی در حال پیگیری است.                      

وی گفت: در سال جاری تخریب و تصرف 36 هکتار بود که با دستور دادستان این شهرستان رفع تصرف شد و پرونده قضایی عاملین در مراجع قضایی در حال بررسی است.            

در پایان این جلسه مقرر شد روز شنبه کارگروهی متشکل از کارشناسان منابع طبیعی، راه و شهرسازی، جهادکشاورزی ویک نماینده از فرماندار منطقه را بازدید و کارشناسی کنند و راه جدید انتخاب کنند ضمن این که خسارتی که از این کار به منابع طبیعی وارد شده است به حساب خزانه واریز و در صورت تایید کارشناسان مجوز صادر می شود.

منبع: داراب آنلاین

نظرات بینندگان