کد خبر: ۹۳۲۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۵

اعلام شرایط و جزئیات ثبت نام پیاده‌روی اربعین/پوشش بیمه‌ای زائران اربعین اجباری است

مدیر حج و زیارت استان فارس گفت: همه مشتاقان زیارت اربعین می‌توانند با مراجعه مستقیم به سامانه اینترنتی سماح به نشانی samah.haj.ir نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

به گزارش شیرازه، علیرضا زینلی مدیر حج و زیارت استان فارس گفت: همه مشتاقان زیارت اربعین می‌توانند از ساعت 9 صبح روز شنبه 16 مرداد ماه با مراجعه مستقیم به سامانه اینترنتی سماح به نشانی samah.haj.ir و یا مراجعه به دفاتر مجاز زیارتی در سطح استان فارس نسبت به نام‌نویسی برای زیارت اربعین اقدام کنند. 

وی گفت: در مرحله نخست ثبت نام، متقاضیان با درج اطلاعات فردی خود و همراهان(هم‌گروهی‌ها) در سامانه سماح تاریخ تشرف و مرز خروجی خود برای عزیمت به کشور عراق را انتخاب می‌کنند. 

مدیر حج و زیارت استان فارس افزود: براساس مصوبه ستاد مرکزی اربعین کشور تنها افرادی می‌توانند ویزای اربعین دریافت و از مرز خارج شوند که در سامانه سماح ثبت نام کرده باشند.

زینلی خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه ستاد مرکزی اربعین پوشش بیمه‌ای زائران اربعین اجباری بوده و ویزای اربعین برای کسانی صادر می‌شود که تحت پوشش خدمات بیمه‌ای قرار گیرند و پوشش بیمه‌ای و خدمات درمانی هلال احمر در داخل و خارج کشور در ایام اربعین تنها شامل زائرانی می‌شود که در سامانه سماح ثبت نام کرده‌اند.

وی تصریح کرد: ثبت نام متقاضیان در سامانه سماح به صورت گروهی انجام می‌گیرد و فرد یا افراد زیر 5 نفر توسط دفاتر زیارتی به یک گروه تبدیل می‌شوند و در گروه‌های یک نفری همان یک نفر سرگروه هست. 

مدیر حج و زیارت استان فارس بیان کرد: در هر گروه لازم است فردی فعال و مسئولیت‌پذیر به عنوان سرگروه انتخاب شود و شماره تلفن همراه این فرد در سامانه به عنوان سرگروه ثبت شود و کلیه اطلاع‌رسانی‌های بعدی ستاد اربعین از طریق ارسال پیامک به سرگروه اعلام می‌شود.

زینلی گفت: پرداخت هزینه‌های سفر توسط سرگروه انجام می‌گیرد و در صورت انصراف هریک از اعضای گروه، هزینه دریافتی به حساب سرگروه مسترد می‌شود و  از آنجایی که مراسم پیاده‌روی اربعین حرکتی جمعی است، توصیه می‌شود زائران حتی المقدور بصورت گروهی برای حضور در این مراسم ثبت‌نام کنند. 

وی افزود: براساس ابلاغیه وزارت کشور مرز خروجی زائران برای عزیمت به عراق از استان فارس، شلمچه است و از آنجایی که مرز خروجی زائران بر اساس ظرفیت آن مرز مشخص می‌شود، اولویت اعزام زائران بر اساس تقدم زمانی در ثبت نام زائران مشخص می‌شود و در صورت ازدحام در هر تاریخ، سامانه تاریخ‌های دیگری را به آنان پیشنهاد می‌دهد. 

مدیر حج و زیارت استان فارس خاطرنشان کرد: بر اساس قوانین و مقررات کشور عراق، گذرنامه متقاضیان زیارت اربعین باید دارای حداقل 6 ماه اعتبار از زمان خروج از مرز برای عزیمت به عراق باشد بنابراین علاقه‎مندان به زیارت اربعین به موقع نسبت به اخذ گذرنامه با اعتبار کافی اقدام کنند. 

زینلی گفت: متقاضیان پس از ثبت نام مقدماتی در سامانه سماح کد رهگیری دریافت می‌کنند و تأییدیه ثبت نام و کد رهگیری به صورت پیامک برای سرگروه ارسال می‌شود و در صورت ناتمام ماندن ثبت نام و یا عدم تکمیل هر بخش و یا ایجاد هرگونه وقفه در جریان ثبت نام، پیامک تأییدیه ارسال نمی‌شود لذا متقاضی می‌بایست دوباره فرآیند ثبت نام را تکرار کند. 

وی بیان کرد: در صورت فراموشی کد رهگیری ثبت نام، متقاضیان با وارد کردن کدملی و شماره شناسنامه در سامانه می‌توانند کد رهگیری خود را مجدداً دریافت کنند. 

مدیر حج و زیارت استان فارس گفت: مسئولیت تهیه وسیله نقلیه(شخصی یا عمومی) تا مرزها و تهیه بلیط هواپیما برای زائرانی که می‌خواهند بصورت هوایی راهی مرزها شوند، متناسب با تاریخ درخواستی در سامانه به عهده زائر است. 

زینلی افزود: متقاضیان در هنگام ثبت نام از لیست دفاتر زیارتی موجود در سامانه سماح، نزدیکترین دفاتر را انتخاب کنند و مدارک خود را به آنجا تحویل دهند همچنین لیست دفاتر مجاز زیارتی مدیریت حج و زیارت استان فارس در سایت fars.haj.ir  قرار گرفته است.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان