کد خبر: ۹۳۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۶ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در بازدید از شیرازه:

کشاورزان حرف جهاد را گوش نمی‌دهند/ ابزار قانونی برای مدیریت کشت وجود ندارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه باید بهره‌وری از آب را بالا ببریم گفت: بهره‌وری از آب خط قرمز ما است، دیگر تولید صرف برای ما ملاک نیست،امروز تولید به ازای واحد آب، آبیاری مهم است.

به گزارش شیرازه، صبح امروز محمدمهدی قاسمی مدیرکل جهاد کشاورزی فارس به مناسبت روز خبرنگار از دفتر سایت خبری تحلیلی شیرازه بازدید کرد.

قاسمی جهاد

وی با اشاره به اینکه رساندن پیام مردم به مسئولان لازمه کار رسانه‌ها است گفت: جهاد کشاورزی از انتقاد و رساندن مسائل و مشکلات کشاورزان استقبال می‌کند و در این حوزه نیازمند کمک رسانه‌ها هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بابیان اینکه بخش کشاورزی یک بخش مهم اقتصادی استان فارس به شمار می‌رود و به لحاظ مردمی بودن در کشور و استان فضای زیادی را اختصاص داده است افزود: امروز در بخش کشاورزی به دلیل مشکلات گذشته و کمبود اعتبارات با چالش‌های مختلفی روبرو هستیم.

منابع آب زیرزمینی در فارس افت کرده است

وی مهم‌ترین چالش حوزه کشاورزی در استان را بحث آب دانست و تصریح کرد:کشاورزی فارس به بارندگی و منابع آب زیرزمینی وابسته است و متأسفانه منابع آب زیرزمینی به دلیل اینکه برنامه‌ریزی و مدیریت خوبی درگذشته انجام نگرفته، افت کرده است و باید از همه ابزار و امکانات استفاده کنیم تا منابع آب زیرزمینی را مدیریت و سروسامان دهیم.

امروز تولید به ازای واحد آب، آبیاری مهم نه صرفاً تولید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه باید بهره‌وری از آب را بالا ببریم بیان داشت: بهره‌وری از آب خط قرمز ما است، دیگر تولید صرف برای ما ملاک نیست،امروز تولید به ازای واحد آب، آبیاری مهم است.

قاسمی جهاد

قاسمی، وزارت جهاد کشاورزی را دستگاه برتر در حوزه اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: در راستای اقتصاد مقاومتی بحث خوداتکایی محصولات و افزایش توان تولید ملی را دنبال می‌کنیم و «بهره‌وری» شاه‌کلید و شاه‌بیت تمام اقدامات ما در جهاد کشاورزی است.

از سرمایه‌گذاران در صنایع تبدیلی و تکمیلی حمایت ویژه می‌کنیم

وی با اشاره به اینکه صنعت کشاورزی صنعتی است که به بخش‌هایی وابسته است و چالش‌ها و پتانسیل‌های خاص خودش را دارد گفت: یکی دیگر از بخش‌های کشاورزی صنایع تبدیلی و تکمیلی است که دولت از سرمایه‌گذاران در این زمینه حمایت می‌کند و راه را برای سرمایه‌گذار تسهیل خواهد کرد.

قاسمی بابیان اینکه برخلاف دنیا بازار ایران بازار سنتی است گفت: با برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته می‌تواند بخش کشاورزی در بازار را دگرگون کند.

قاسمی جهاد

آموزش و فرهنگ‌سازی می‌تواند معجزه کند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه برای به‌روز شدن صنعت کشاورزی و بهره‌وری بالا نیاز به آموزش می‌باشد بیان کرد: اعتقادداریم در حوزه کشاورزی منتظر معجزه نباید باشیم و آن مسئله‌ای که می‌تواند معجزه کند و ما را جلو ببرد مباحث آموزش و فرهنگ‌سازی است.

وی ترویج را رکن اساسی آموزش و توانمندسازی کشاورزان دانست و بیان داشت: به دنبال پیاده‌سازی نظام نوین ترویج هستیم و به‌عنوان استان پیشرو قلمداد می‌شویم

قاسمی از اجرای طرح‌های نوین در جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: در طرح «پهنه‌بندی» مسئولیت حدوداً دو هزار 500 هکتار زمین را یک کارشناس داده می‌شود و این کارشناس تمام مسئولیتی که رئیس سازمان، مدیر شهرستان، مسئول مرکز خدمات، دارد با یک سطح پایین‌تر به او تفویض شده است و باید مطالبات کشاورزان را پیگیری و دنبال کند. همچنین شبکه پشتیبانی اعم از تحقیقات، تعاونی‌ها، تشکل‌ها و خدمات مشاوره کلین های گیاه پزشکی هم از این کارشناس حمایت خواهد کرد.

طرح «امید»الگویی برای کشاورزان

وی اضافه کرد:در همین قالب طرح «امید» نیز پیاده کردیم به این صورت که از ظرفیت توان کشاورزان پیشرو استفاده کردیم که الگویی شود برای سایر کشاورزان که بتوانند از شیوه کشت و کار الگو استفاده کنند و بهره‌وری را افزایش دهند.

افزایش صد هزار تن گندم در سال زراعی

مدیر جهاد کشاورزی از افزایش تولید گندم نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: در اسفند 94و فروردین 95 بارندگی مناسبی نداشتیم. اما در سال زراعی صد هزار تن گندم افزایش تولید نسبت به سال قبل در فارس داشتیم و این مرهون هماهنگی و انسجام است.

در بحث آب مدیریت تقاضای آب را دنبال می‌کنیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به ذخایر آب پشت سد و میزان حق آب کشاورزان گفت: میزان آبی که پشت سد دورودزن ذخیره‌شده کفاف کشت و کار را نمی‌دهد و به دلایلی نظیر نبود امکانات نمی‌توانستیم پیش‌بینی مناسبی از بارندگی داشته باشیم همچنین وجود پدیده‌هایی مانند ال نینو بر روی کشور اثرگذار بود.

مرودشتی‌ها در حق آبه با هم کنار آمدند

وی بابیان اینکه نیازمند یک مدل مشخص برای تخصیص آب به مناطق مختلف هستیم گفت: سال گذشته قبل از کشت کشاورزان را جمع کردیم و اعلام کردیم که آب سد حتی بارندگی هم بشود بر اساس اتفاقات تاریخی کفاف کشت شما در کل عرصه نمی‌دهد درنتیجه باید نوبت دهیم کنیم. خرامه ایها و شیرازیها (زرقان)، به توافق نرسیدند اما مرودشتی‌ها پیش‌قدم شدند و گفتند از این 35 هزار هکتار «چپ و راست»، سمت راست را امسال می‌کاریم و سمت چپ هم‌سال بعد و همین باعث شد که بتوانند سه بار آب دهند.

قاسمی اضافه کرد: مردم باید خودشان توافق کنند تا مشکل حل شود. مثلاً یک سال شیرازیها بکارند یک سال خرامه ایها.

کشاورزان حرف جهاد را گوش نمی‌دهند/ ابزار قانونی برای مدیریت کشت وجود ندارد

قاسمی با اشاره به اینکه حق آبه و تصمیم‌گیری در کمیته آب درودزن انجام می‌گیرد گفت:ما عضوی از این کمیته هستیم. تصمیم‌گیرنده درنهایت با محوریت استانداری انجام می‌شود.

وی افزود: از 10 هزار هکتاری که در کامفیروزی دارد کشت می‌شود فقط 2500 هکتار با آب رودخانه است بقیه با آب چاه است. که ازنظر ما درست نیست اما اختیارش دست ما نیست و قدرت برخورد نداریم.

کشاورزان حرف جهاد را گوش نمی‌دهند

در بحث بازار طی این چند سال اعلام می‌کنیم کشاورزان عزیز سطح زیر کشت باید این‌طور باشد و مقدار سهمیه نیز به مراکز خدمات اعلام می‌کنیم اما کشاورز حرف گوش نمی‌دهد ما هم ابزاری بابت برخورد نداریم.برای نمونه در بوانات 400 هکتار باید کشت می‌کردند که 850 هکتار کشت کردند.

نظرات بینندگان