کد خبر: ۹۳۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۵

۱۱ سال از خشکی بختگان گذشت/ نمک جایگزین آب و حیات شد

۱۱ سال از خشکسالی دریاچه بختگان گذشته و اکنون پهنه ای از نمک جای آب و حیات را در یکی از بزرگترین دریاچه های کشور گرفته است.
به گزارش شیرازه، پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان در ۷۰ کیلومتری غرب نی ریز فارس قرار گرفته است. دریاچه های طشک و بختگان یکی از بزرگترین و پرآب ترین دریاچه های کشور محسوب می شوند که در سالهای پرباران گسترش یافته و به هم می پیوندند.

بختگان اولین بار در سال ۱۳۴۷ به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد و سپس در سال ۵۴ به عنوان پناهگاه حیات وحش و در سال ۱۳۷۴ بخشی از آن شامل مجموعه دریاچه های بختگان، طشک و تالابهای موجود در ورودی زهکشها به انضمام ارتفاعات شمال دریاچه بختگان به عنوان پارک ملی تعیین شد.

سال‌هاست که از خشکی دریاچه می گذرد، سال‌هاست که دیگر صدا پرندگان مهاجر که به میهمانی تالاب می آمدند چشم کسی را خیره نمی کند ولی به جای آن تا چشم کار می کند نمک دیده می شود و نمک و حالا مسئولان امر می گویند که در صورت وزش باد، این ذرات نمک تا ۵۰ کیلومتر دورتر هم می توانند منتقل شوند.

مدیر پارک ملی بختگان فارس در خصوص آخرین وضعیت دریاچه بختگان به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه این دریاچه وارد یازدهمین سال خشکسالی شده و هر روز وضعیت نگران کننده تری دارد.

مهدی محمد جانی ادامه داد: طی چند سال گذشته به دلیل خشکسالی و برداشتهای مداوم این دریاچه به طور کامل خشک شد و هم اکنون به بستری از نمک تبدیل شده است.

وی ادامه داد: در زمانی که دریاچه بختگان پرآب بود زمانی که سموم و پساب پتروشیمی مرودشت وارد آن می شد مشکلاتی را به همراه نداشت و با آب حل می شد اما در حال حاضر بستر این دریاچه به ذرات نمک و ... تبدیل شده که هم سلامت مردم و هم کشاورزی را در این منطقه نشانه گرفته است.

مدیر پارک ملی بختگان فارس با اشاره به اینکه این ذرات نمک در صورت وزش باد تا ۵۰ کیلومتر منتقل می شوند، بیان کرد: متاسفانه این طوفانهای نمکی باعث شده که میزان قابل توجهی از مزارع کشاورزی در منطقه لم یزرع شود که این موضوع نگران کننده هست.

محمد جانی گفت:  با خشک ‌شدن دریاچه‌های طشک و بختگان نی‌ریز و تبدیل آن به نمکزارهای مخرب طبیعت، پدیده طوفان نمک در این منطقه شکل گرفته و سلامت شهروندان را در شهرها و روستاهای حاشیه این دو دریاچه تهدید می‌کند.

وی اظهار داشت: این پدیده مشکلات پوستی، تنفسی، چشمی و مشکلات جسمی دیگری را برای اهالی محل به وجود آورده است از این رو باید هرچه سریعتر برای احیای بختگان تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.

مدیر پارک ملی بختگان با انتقاد از تاسیس سه سد در بالادست دریاچه ادامه داد: علاوه بر احداث این سدها، وجود چاه های غیرمجاز و مجاز در اطراف بختگان خشک شدن دریاچه را به همراه داشته و در حال حاضر کیفیت آب چاه ها نیز افت داشته است.

وی تاکید کرد: به عنوان نمونه آب این چاه ها نیز به سمت شور شدن و حتی تلخی رفته است که این موضوع بسیار نگران کننده است.

محمدجانی افزود: محقق‌نشدن حقابه زیستی و سدسازی بی‌رویه در استان فارس خشکاندن مسیر اصلی رودخانه‌ها، به کاهش شدید و بیش ازحد سفره‌های زیرزمینی و شوری آنها شده و باید هرچه سریعتر حقابه این دریاچه تامین شود.
 

منبع: مهر
نظرات بینندگان