کد خبر: ۹۳۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

برخی قصد اصلاح ندارند و فقط می خواهند رای جمع کنند/ با طرح بیمارستان جدید 5000 شغل ایجاد می شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با ساخت بیمارستان جدید در شیراز ؛ 5000 شغل ایجاد می گردد و به ازاء هر تخت بیمارستانی 3 پرسنل اعم از پزشک و پرستارو پشتیبانی و آزمایشگاه نیاز است که اشتغال عظیمی ایجاد میکند.

به گزارش شیرازه  جلسه پرسش و پاسخ اعضای انجمن اسلامی مستقل و جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با ایمانیه، ریاست دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد.

محمد هادی ایمانیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بخشی از این دیدار درباره ساخت بیمارستان 1400 تخت خوابی گفت : در خصوص موضوع بیمارستان جدید یکی از گروه های دانشجویی کم لطفی و بداخلاقی کرده است و از تعابیری استفاده کرده که مناسب یک فرد مسلمان نیست. زیرا فرد مسلمان باید دقت کند که چه می گوید چه می نویسد و پاسخ گو باشد.

وی با اشاره به احداث بیمارستان جدید گفت :  بیمارستان جدید در ابتدا بنا بود در زمین های موقوفه نمازی در شمال رصدخانه و با نام نمازی 2 بنا شود اما بدلیل مشاجراتی که بین دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه شیراز بر سر این زمین ها به وجود آمده بود که موضوع در نهایت به دخالت معاون اول رئیس جمهور کشید، پس از تغییر استاندار، استاندار جدید خواهان حل مشکل بود از این رو زمین مورد نیاز برای ساخت بیمارستان را بجای مکان سابق در بلوار حسینی الهاشمی در اختیار ما قرار داد و حل مشکل زمین های موقوفه نمازی به اداره اوقاف سپرده شد از آنجا که بیمارستان از زمین های موقوفه نمازی خارج شد، نام بیمارستان هم از نمازی 2 به نام مبارک پیامبر(ص) تغییر یافت.

وی در ادامه افزود : این بیمارستان از بزرگترین بیمارستان های کشور است که امروزه تحت عنوان mega hospital شناخته می‌شود و دارای 1400 تخت است، هزینه تهیه هر تخت بیمارستانی بدون تجهیز حدود 500 میلیون تومان و با تجهیز حدود 1 میلیارد تومان است از این رو برای ساخت این بیمارستان 1400 تختی 1400 میلیارد تومان بودجه نیاز داریم در حالی که کل اعتبارات عمرانی وزارت بهداشت سالانه حدود 200 تا 300 میلیارد تومان می باشد یعنی حتی در صورتی که تمام دانشگاه های کشور بودجه خود را به ما بدهند 4 سال طول می کشد که ما به بودجه لازم برای ساخت این بیمارستان دست پیدا کنیم.

ایمانیه ادامه داد: با توجه به این مطالب برای ساخت این بیمارستان دو راه وجود دارد؛ اول این که از بودجه داخلی استفاده کنیم که نمونه آن بیمارستان 313 تختی خاتم الانبیا می باشد که از سال 85 شروع به ساخت کرده ایم و تا امروز هنوز 50 درصد هم پیشرفت نداشته است و با این وضع حداقل 10 سال دیگر هم طول می کشد تا ساخت آن تمام شود. و راه دوم این است که برای ساخت بیمارستان از بانک وام بگیریم. بانک های ایرانی وام هایی با حداقل سود 18 درصد از ما می گیرند که با سایر حساب و کتابهای بانکی بیشتر هم میشود؛ از طرفی دولت کره جنوبی حاضر شده بود علاوه بر پول های نفت ایران که در این کشور بلوکه شده بود 5 میلیارد دلار به ما وام با سود 2 تا 3 درصد بدهد. که با تلاش وزیر بهداشت 1 میلیارد از این پول به سیستم سلامت کشور تخصیص داده شد. به دانشگاه های علوم پزشکی کشور اعلام شد که هر کدام از آن ها آمادگی بیشتری دارد،در اولویت قرار می گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: خوشبختانه از میان 13 مگا هاسپیتال کشور،آمادگی بیشتری داشتیم؛به دلیل اینکه سال گذشته توانسته بودیم مجوز کمیسیون 215 را دریافت کنیم این کمیسیون صرفا به این منظور تشکیل شده است که به پروژه های عمرانی که استثنا هستند مجوز شروع کار بدهند؛به این دلیل که از زمان دولت قبل بنا بر این بوده است که تا زمانی که پروژهای عمرانی نیمه تمام کشور به پایان نرسد،اجازه شروع پروژهای عمرانی جدید داده نشود مگر با مجوز کمیسیون 215. ما با تلاش فراوان موفق به دریافت مجوز این کمیسیون شدیم.

وی تصریح کرد: در جلسه ای که وزیر محترم بهداشت با شرکت های خارجی که خواستار سرمایه گذاری از طریق finance بودند—finance حالتی است که شرکت های خارجی با مشارکت شرکت های داخلی سرمایه گذاری می کنند و سرمایه خود را با سود دو الی سه درصد باز پس می گیرند و شرکت هایی از کشورهای ایتالیا،کره جنوبی،فرانسه و.... حضور داشتند،ما موفق به انعقاد MUO (پیش نویس تفاهم نامه) با شرکت های هیوندای و دوو کره جنوبی شدیم که بر اساس آن 85%هزینه با شرکت سرمایه گذار خارجی است و 15% هزینه ها از منابع داخلی کشور تأمین می شود. برای تأمین منابع داخلی،مذاکراتی با سازمان مدیریت و بانک ملت در حال انجام است که بانک ملت هم چنان سود 18%از ما طلب می کند .

ایمانیه بیان داشت: بیمارستان های بزرگ این چنینی را با این شرایط در نقاط دیگر در عرض دو الی سه سال به اتمام رسانده اند. در حال حاضر ما شدیدا نیازمند تخت بیمارستانی هستیم،چرا که اگر شما همین الآن به اورژانس بیمارستان نمازی مراجعه کنید متوجه می شوید که فضایی که برای 30-40بیمار مناسب است،مورد استفاده 200 بیمار قرار گرفته است با این تفاصیل ما متوجه این نکته نشدیم که کجای کار ما خلاف اقتصاد مقاومتی بوده است.

 ایمانیه در پاسخ به سوالی درباره استفاده از نیرو و تجهیزات داخلی در ساخت این بیمارستان افزود : قرار بر این شده است که کارگر ایرانی،مهندس و پیمانکار ایرانی و تجهیزات و اجناس ایرانی استفاده شود مگر اینکه در کشور کالای مد نظر موجود نباشد که اولویت با محصولات کره جنوبی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پاسخ به سوالی درمورد لزوم پراکنده بودن مراکز درمانی در سطح شهر و بویژه مناطق جنوبی شهر افزود : در روز میلاد امام رضا (ع ) در منطقه کوشک میدان که از محروم ترین نقاط شهر شیراز است، کلنگ یک بیمارستان را به زمین می زنیم همچنین به دنبال 20 هکتار زمین دیگر در همان مناطق هستیم و یکی از خیرین هم آماده ساخت این بیمارستان هستند همزمان ساخت بیمارستان رسول اعظم (ص) در بولوار رسول اعظم (ص) در شرق شیراز را شروع کرده ایم و در دو سه ماه آینده کلنگ یک بیمارستان 700 تخت خوابی دیگر را هم می زنیم.

وی ادامه داد: به علت تلاش برای کاهش تمرکز مراکز درمانی از مناطق مرکز شهر و سایر مناطق شلوغ است بدین ترتیب که در آینده بیمارستان نمازی باقی مانده و در صورت توافق با شهرداری بیمارستان شهید فقیهی را جابجا می کنیم.

قائم مقام وزیر بهداشت در استان فارس درباره استفاده از اوراق مشارکت گفت : سیستم سلامت کشور کمبود دارد در ژاپن به ازاء هر 1000 نفر 14 تخت بیمارستانی موجود است و در کشور ما به ازاء هر 1000 نفر یک تخت بیمارستانی موجود است در نتیجه همزمان از منابع خارجی و اوراق مشارکت و غیره استفاده میکنیم، اگر منابع سرمایه گذاری تامین شود آمادگی داریم دو بیمارستان 700 تخت خوابی دیگر در جنوب شهر را کلنگ بزنیم که آقای وزیر هم در این زمینه قول مساعدت داده اند.

 ایمانیه در پاسخ به سوالی درباره تعهدات طرفین اضافه کرد : هنوز وارد جزئیات قرارداد نشده ایم و فعلا فقط کلیات قرارداد را توافق کرده ایم حتما برای نهایی شدن توافق، این قرارداد باید در شورای عالی اقتصاد کشور تصویب شود و بانک مرکزی هم ضمانت کند که الان در این مرحله قرار داریم و بعد از تصویب با کار معاونت حقوقی وزارت و خود دانشگاه جزییات پیگیری می شود و دقت های لازم در این زمینه هم به عمل خواهند آورد.

در ادامه  ایمانیه با اشاره به اشتغال زایی این طرح افزود: با ساخت همین یک بیمارستان 5000 شغل ایجاد می گردد و به ازاء هر تخت بیمارستانی 3-3.5 پرسنل اعم از پزشک و پرستارو پشتیبانی و آزمایشگاه نیاز است که اشتغال عظیمی ایجاد میکند و امید زیادی برای فارغ التحصیلان علوم پزشکی ایجاد میشود و نگرانی برای بیکاری فارغ التحصیلان کاهش می یابد که این تازه فقط یک مرکز بیمارستانی ماست. حتی در ساخت و ساز هم تعداد زیادی مهندس و کارگر مشغول بکار می شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پاسخ به سوالی درخصوص تامین مالی پروژه در صورت تغییر نرخ ارز یا تغییرات نرخ تورم افزود: ما پولی نداریم که به این شرکت بدهیم، ضمانت ما را شورای اقتصاد کشور و وزارت بهداشت خواهند کرد و در آن صورت هم خودشان باید پرداخت کنند.
 
در آخر پرسیده شد که شما پشت پرده اینگونه انتقادات که نسبت به مدیریت دانشگاه وجود دارد را چه میبینید؟ آیا به نظر شما هدف این افراد ایجاد تشویش و التهاب دائمی در فضای دانشگاه نیست؟

وی در پاسخ گفت: بی تقوایی، اگر تقوا داشتند که هماهنگ میکردیم بیایند و سوالاتشان را بپرسند، ادعای من این است که پاسخگوی مشکلات ایجاد شده هستم، هیچ ادعایی هم نداریم که جزء معصومین هستیم اما اگر کسی قصدش اصلاح و خیر باشد ابتدا باید به خودم بگوید و سوالات را بگوید و جواب ها را بشنود یا انجام میشود یا نه اگر حرفش منطقی بود و من انجام ندادم؛ برود به یک مرجع بالاتر بگوید.

ایمانیه ادامه داد: برخی ها قصد اصلاح ندارند و با این شیوه ها یا رای جمع میکنند یا هویت پیدا میکنند یا... و همین افرادی که میبینید شاید توان اداره یک قسمت کوچکی از یک دانشگاه را هم نداشته باشند و فکر نکنند اگر این مدیریت کنونی را تضعیف کنند دور به دست کسانی میرسد که حتی توان اداره یک قسمت کوچکی را هم ندارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پایان گفت : من بحمدلله گوشم بدهکار این حرف ها نیست حتی شبکه های اجتماعی را هم کنار گذاشته ام زیرا توجه به این حرف ها جز بر هم ریختن اعصاب و کاهش انگیزه هیچ چیزی ندارد که اگر اینگونه شود اتفاقا آن ها را به هدفشان میرسانیم و این روش یک توطئه علیه کشور ما است .

منبع:  پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان فارس

نظرات بینندگان