کد خبر: ۹۳۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۵

برخی مبادی قاچاق در کشور سرقفلی دارد/ نگرش دولت به قاچاق کالا نباید کسب سود باشد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم با بیان این که برخی مبادی قاچاق در کشور سرقفلی دارد، گفت: نگرش دولت به قاچاق کالا نباید برای کسب سود، بلکه حمایت از اقتصاد ملی باشد.

به گزارش شیرازه، جعفر قادری نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قاچاق در شرایط رکود فعلی، نابودگر صنعت داخلی شده است، گفت: متاسفانه دولت به موضوع قاچاق نگرش کسب سود دارد و حتی بعضی از مبادی قاچاق برای برخی دارای سرقفلی است.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیرشان تاکید داشتند، اجناس قاچاق به محض کشف باید امحا شوند، نه اینکه اجناس کشف شده به جای امحا در مسیری قرار بگیرد که باعث سودآوری دولت شوند.

این نماینده مجلس نهم با طرح این موضوع که روش مبارزه با قاچاق باید از حالت سنتی خارج شود، گفت: گمرکات ما باید از سامانه‌های دارای تکنولوژی روز استفاده کنند که برای مثال می‌توان از دستگاه ایکس ری نام برد، اما متاسفانه در حال حاضر امکان فساد در گمرکات بسیار وجود دارد.

وی در ادامه افزود: دستگاه‌های مبارزه با قاچاق کالا باید برخوردی واحد و مرتبط با یکدیگر داشته باشند و در این مسیر باید از رویکردی سیستمی بهره ببرند.

عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه با انتقاد از حذف طرح شبنم گفت: چرا وقتی طرحی به مشکلات جزئی بر می‌خورد از ریشه آن را حذف می‌کنیم؛ در صورتی که طرح شبنم خود می‌توانست عاملی برای جلوگیری از قاچاق باشد و البته باید تاکید کنم که بیشتر انتقادات به طرح شبنم نیز به کلی وارد نبود.

قادری از عوامل تشدید قاچاق کالا را وجود مناطق آزاد تجاری دانست و گفت: دولت اگر به فکر توسعه و افزایش سرمایه گذاری‌ خارجی در  مناطق محروم در قالب منطقه آزاد است، به جای مناطق آزاد تجاری اقدام به احداث مناطق آزاد صنعتی کند.

این نماینده ادوار مجلس در تشریح یکی دیگر از دلایل مخالفت با افزایش مناطق آزاد گفت: هم‌اکنون شاهد هستیم که اجناس تولید داخل در مناطق آزاد باید 9 درصد عوارض پرداخت کنند، این در صورتی است که اجناس خارجی در همین منطقه بدون عوارض در حال داد و ستد هستند که این به معنای حمایت دولت از اجناس وارداتی است و باعث شده است حتی اقلام مصرفی هم در مناطق آزاد از کشورهای دیگر وارد شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این موضوع که افزایش مناطق آزاد با رویکرد صرفا تجاری و کم توجهی به تولید نتیجه‌ای جز کمک به کشورهای خارجی ندارد، گفت: افزایش این مناطق باید به صورتی باشد که به جای مناطق آزاد تجاری، شاهد ایجاد مناطق آزاد صنعتی باشیم.

وی تاکید کرد: تنها در این صورت می‌توانیم هم از فساد ایجاد شده در این مناطق جلوگیری کنیم و هم به اشتغال و توسعه یافتگی مناطق محروم دست پیدا کنیم.


منبع: فارس
نظرات بینندگان