کد خبر: ۹۳۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۵

دختران ایران؛ نخستین نشریه زنان شیراز منتشر شد

کتاب «دختران ایران»(نخستین نشریه زنان شیراز) به کوشش سیروس رومی، نویسنده و پژوهشگر مطبوعات فارس توسط دانشنامه فارس منتشر شد.
به گزارش شیرازه، همزمان با روز خبرنگار در فارس مجموعه کتاب های پژوهشی سیروس رومی، روزنامه نگار پیشکسوت و محقق مطبوعات فارس از سوی انتشارات موسسه فرهنگی و پژوهشی دانشنامه فارس با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس به بازار نشر آمد.

در بخشی از مقدمه این کتاب، نویسنده عنوان می کند: «هرچند روزنامه "دختران ایران" در نیمه های زمامداری و سلطنت رضاشاه منتشر شد، اما با توجه به کُند بودن حرکت های اجتماعی و حتی با وجود دگرگونی های متعدد، هنوز جامعه در فرهنگی نشأت گرفته از دوره قاجار نفس می کشید. به ویژه که "زنددخت" زاده اواخر دوره قاجار بود.»

همچنین رومی با اشاره به اینکه «میرزاملکم خان، در روزنامه قانون که در لندن منتشر می شد با دفاع از حقوق دموکراتیک، در مورد آموزش زنان نیز مقالاتی منتشر می کرد، فتحعلی آخوندزاده، آزادی زنان را حق زنان می دانست.» اشاره می کند: «۷۵ سال از انتشار نخستین روزنامه در ایران(کاغذ اخبار-۱۲۵۳ ه.ق) می گذشت که در ماه رمضان ۱۳۲۸ هجری قمری مطابق با ۱۲۸۹ خورشیدی به همت "خانم دکتر کحال" اولین شماره "دانش" نخستین روزنامه زنان در تهران چاپ و منتشر شد.»

نویسنده کتاب «دختران ایران» در این اثر پژوهشی ارزشمند ۱۷ بخش از آغاز روزنامه نگاری زنان در ایران تا اثری از زنددخت شیرازی را مورد کنکاش قرار داده و سرفصل های کتاب را بر اساس تاریخی پر فراز و نشیب چیده است.

در این کتاب، افزون بر جستجوی آغاز روزنامه نگاری زنان در ایران در بخش های بعدی پیشروان روزنامه نگاری زنان در شیراز معرفی می شوند.

همچنین نویسنده با معرفی «دختران ایران» مندرجات شماره های این نشریه را به تفکیک آورده و در بخش های دیگر فراوانی موضوع ، نقش تصویر در مجله، معرفی زنان نامی، شعر، اخطاریه ها، آگهی های مجله «دختران ایران» را گنجانده است.

رومی با نمونه آوردن از آثار درج شده در مجله «دختران ایران» شرح حال زنددخت، شعر او، دیدگاه های دیران در مورد زنددخت، نامه های ابولاقاسم عارف به این شخصیت و اثری از زنددخت شیرازی را هم در این کتاب گرد آورده است.

در بخش تصویر در مجله «دختران ایران» عنوان شده: «طی انتشار مجله ۱۲ تصویر در موضوع های مختلف به چاپ رسیده است.»

نویسنده در باب شرح حال زنددخت شیرازی می نویسد: «در سال ۱۲۸۸ هجری قمری در خانواده ای روشنفکر، اندیشمند و دارای سابقه درخشان اجتماعی در شیراز دختری پا به عرصه هستی گذاشت که نام "فخرالملوک" را بر او نهادند.»

از استاد سیروس رومی تا کنون ۱۸ عنوان کتاب در زمینه خوشنویسی، شعر و مطبوعات به چاپ رسیده و سه اثر دیگر نیز در حوزه ادب، شعر و رسانه در دست انتشار دارد.

شناسه کتاب:

عنوان کتاب: دختران ایران؛ نخستین نشریه زنان شیراز

نویسنده: سیروس رومی

موضوع: نشریات ادواری- ایران- شیراز

ناشر: دانشنامه فارس

محل نشر: شیراز

نوع کتاب: تالیف

زبان اصلی: فارسی

قیمت: ۱۲۰۰۰ تومان

شمارگان چاپ نخست: ۱۰۰۰ نسخه

تعداد صفحات : ۱۱۴ صفحه

تاریخ نشر اول : ۱۳۹۵

رده دیویی : ۰۹۵۰۵۹۷

شابک : ۷-۲۶-۵۵۵۴-۶۰۰-۹۷۸

نظرات بینندگان