کد خبر: ۹۳۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۷ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۵

حمل بار هوایی از شیراز، آرزویی که محقق نشد

سال ها از آرزوی فعالان اقتصادی فارس برای صادرات محصولات استان از طریق حمل بار هوایی (کارگو) به کشورهای حوزه خلیج فارس می گذرد و این آرزو تاکنون محقق نشده است.
به گزارش شیرازه، خردادماه 95 بنا بر اعلام مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس بنا بود این آرزو در واقعیت محقق شود اما بنا بر آنچه این مسئولان اظهار می کنند، این موضوع به دلیل آماده نبودن شرکت های داخلی حمل بار هوایی متوقف مانده و از این رو، مذاکراتی با شرکت های خارجی در حال انجام است.
به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، این استان 10 درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید می کند و این موضوع نشان دهنده قابلیت این استان در صادرات این محصولات است.
در سبد تولید محصولات کشاورزی استان فارس، محصولاتی همچون خشکبار مانند انجیر و پسته و محصولات تازه کشاورزی در زمره کالاهای پرطرفدار در آن سوی مرزها محسوب می شوند.
در این میان، مصنوعات ساخته دست هنرمندان فارس مانند فرش دستباف با توجه به اصالت در رنگ و نقش آنها و همچنین محصولات دانش بنیان استان در حوزه برق و الکترونیک و دیگر موارد مشتریان ویژه ای در آن سوی مرزها دارد.
در شرایطی که مصوبه دولت برای اتصال استان فارس به آب های خلیج فارس در مراحل نخست اجرا است و این استان تا ایجاد زیرساخت هایی همچون بندر و دیگر زیرساخت ها مدت زمان زیادی را به انتظار خواهد ماند، راه اندازی حمل و نقل هوایی می تواند کلیدی برای جهش در صادرات استان فارس باشد.
** فارس در اندیشه کارگو
کارگو یا خدمات حمل بار هوایی به محموله های باری گفته می شود که با بهره گیری از ناوگان هواپیمایی منتقل می شود و در این میان، بخشی از صادرات به کشورهای مقصد از این طریق شکل می گیرد.
آرزوی داشتن خطوط منظم حمل بار هوایی موسوم به کارگو بارها بر زبان فعالان اقتصادی استان فارس جاری شده است.
در این زمینه می توان به سخنان دی ماه 1390 رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اشاره کرد که با توجه به میزبانی جام جهانی 2022 میلادی (1401 هجری شمسی) بر شکل گیری هرچه سریع تر خطوط حمل بار هوایی از شیراز به کشورهای مختلف تاکید کرده بود.
فریدون فرقانی در آن مقطع زمانی به خبرنگاران گفت: صادر کنندگان استان فارس باید از فرصت میزبانی قطر برای مسابقات جام جهانی به نفع استان استفاده کنند و بر این باور هستیم که این استان به دلیل مراودات اقتصادی با کشور قطر بهترین فرصت را در اختیار دارد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس در آن زمان مهمترین مشکل صادرکنندگان استان فارس را نبود هواپیمای مخصوص بار عنوان کرد و گفت: در چندین سال گذشته بارها با شرکتهای مختلف هواپیمایی در این راستا گفتگوهایی انجام شده است.
** امکان جهش صادرات فارس
در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، یکی از راهکارهای تحقق این شعار سال، تقویت صادرات است و کلیدفوری تحقق این راهکار در استان فارس نیز می تواند راه اندازی خطوط حمل بار هوایی از مبدا این استان به دیگر نقاط جهان باشد.
آخرین آمار اعلامی مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس از افزایش صادرات این استان در فضای پسابرجام حکایت دارد، صادراتی که می تواند با شکل گیری کارگو جهش یابد.
به گفته رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، ارزش صادرات غیرنفتی از گمرک های این استان در سه ماه نخست سال 95 نسبت به مدت مشابه پارسال 54.8 درصد افزایش داشت.
سید رضا ساداتی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: در بهار سال 94 ارزش صادرات غیرنفتی از گمرک فارس، 38 میلیون و 500 هزار دلار بود که در بهار امسال به 59 میلیون و 577 هزار دلار رسید.
وی اظهار کرد: در سه ماه نخست سال 94، وزن کالاهای صادرات غیرنفتی از گمرک فارس 135 هزار و 96 تن بود که در مدت مشابه امسال با 66 درصد افزایش به 225 هزار و 84 تن رسید.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: با توجه به این که برخی کالاهای صادراتی فارس از سایر گمرک ها به خارج کشور صادرمی شود، به طور قطع آمار صادرات غیر نفتی استان فارس بسیار بیشتر از آماری است که در دسترس است.
** وعده ای که عملی نشد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس 19 اردیبهشت 95 در سخنانی در آیین معارفه مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان گفت: خدمات حمل و نقل هوایی بار موسوم به 'کارگو' از خردادماه 95 در مسیر شیراز به کشورهای حاشیه خلیج فارس شکل می گیرد.
علی همتی افزود: با هماهنگی صورت گرفته ، هر هفته شاهد چهار پرواز برای حمل محموله های صادراتی میوه و تره بار از شیراز به مقصد کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهیم بود و این گام مهمی در تقویت صادرات این استان خواهد بود.
با گذشت یک هفته از پایان خردادماه، این وعده عملی نشد.
رضا بدیعی فرد مدیرکل فرودگاه های استان فارس تیرماه 95 درباره اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس مبنی بر راه اندازی حمل هوایی بار (کارگو) از خرداد از مبدا شیراز به مقصد کشورهای حوزه خلیج فارس، اظهارکرد: ممکن است در این زمینه مذاکراتی میان شرکت های هواپیمایی صورت گرفته باشد اما ما زمانی می توانیم چنین پروازی را تایید کنیم که مجوز آن از سوی سازمان هواپیمایی کشوری صادر شده باشد.
** یارانه 32 میلیارد ریالی فارس در معرض تهدید
ساداتی رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس به خبرنگار ما گفت: با پیگیری های صورت گرفته، یارانه 32 میلیارد ریالی سازمان توسعه تجارت کشور به این استان اختصاص یافته است تا کمک حال راه اندازی خط حمل بار هوایی از شیراز به دیگر کشورها باشد.
این سخنان، تلنگری است برای شتاب بخشیدن به راه اندازی پروازهای حمل بار هوایی از شیراز؛ چرا که در صورت شکل نگرفتن خط حمل بار هوایی، استان فارس از یارانه اختصاص یافته محروم می شود.
و اما این مقام سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس از موانع فراروی راه اندازی خط حمل بار هوایی توسط شرکت های داخلی سخن می گوید، تا جایی که این سازمان را بر آن داشته است که با شرکت های خارجی وارد مذاکره شود.
ساداتی در این باره گفت: در کشور تجربه زیادی در موضوع حمل بار هوایی از استان ها به دیگر کشورها وجود ندارد و در چنین فضایی، تلاش های زیادی در سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس شکل گرفت و مذاکرات زیادی با شرکت های هواپیمایی در این زمینه صورت گرفت.
وی ادامه داد: می توان گفت که برخی شرکت های داخلی که مجوز ارائه خدمات بار هوایی را دارند، هواپیمای مورد نیاز را ندارند و از سوی دیگر، مطالبات عجیبی مطرح می کنند.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: به عنوان نمونه، یکی از شرکت های هواپیمایی داخلی می گفت که همه یارانه 32 میلیارد ریالی را به ما بدهید تا هواپیمای حمل بار خود را تعمیر کنیم تا به شما خدمات ارائه دهیم.
وی اظهار کرد: در چنین شرایطی، ناگزیر به مذاکره با شرکت های خارجی شده ایم و در این زمینه، یک شرکت خارجی حمل بار هوایی به طور جدی پیگیر راه اندازی خط هوایی حمل بار از شیراز به دیگر کشورها است.
ساداتی گفت: در شرایط کنونی، در داخل کشور هواپیمای کارگو نداریم که بتواند به ما برنامه پرواز منظم ارائه کند و از این رو، همه ابزارها در دست ما نیست که خطوط حمل بار را طبق وعده داده شده عملیاتی کنیم.
وی افزود: بدون شک، تلاش برای راه اندازی کارگو در شیراز به عنوان آرزوی سالیان گذشته فعالان اقتصادی استان ادامه دارد و در گام نخست، کالاهای دارای ارزش افزوده که هر کیلو از آن محصولات، افزون بر سه دلار آمریکا ارزش دارند، در فهرست کالاهای مورد حمایت برای صادرات از این طریق خواهند بود.
امروز حدود شش سال تا برگزاری جام جهانی در کشور قطر فرصت باقی است؛ فرصتی طلایی که با قدر شناختن آن و فراهم کردن زمینه حمل بار هوایی از ایران و فارس به کشورهای حوزه خلیج فارس، می توان از آن به نفع اقتصاد کشور بهره گرفت.
نظرات بینندگان