کد خبر: ۹۳۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۴ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
به بهانه آبیاری باغات:

مرگ تدریجی «منطقه نمونه گردشگری خرتنگ»

در پی اطلاع رسانی مردم جنت شهر، اخیرا با تصمیم جهاد کشاورزی و مسئولین محلی بخش جنت آب منطقه زیبای معروف به خرتنگ در جدول هایی سیمانی هدایت شده و طبیعت زیبای منطقه و درختان کهنسال و بعضا چند صد ساله آن را با خطر مواجه کرده است.
به گزارش شیرازه، شهرستان داراب با دارا بودن چشمه ها و آبشارهایی نظیر تنگ رغز، آبشار فدامی، چشمه گلابی و خرتنگ یکی از نقاط گردشگری استان فارس محسوب می شود که در ایام نوروز و به خصوص فصل بهار مورد توجه مردم و کوهنوردان و گردشگران است.

یکی از مطلعین در خصوص خشک شدن و از بین رفتن طبیعت خرتنگ گفت: درختان خرتنگ 500 ساله هستند که خودشان سهمیه آب از چشمه جنت شهر دارند.

وی گفت: تعمیرات و حصار کشی آب که از طرف جهاد کشاورزی و شورای آب انجام گرفت باعث شد که آب به این درختان نفوذ نکند به همین دلیل در تابستان امسال 80 درصد درختان از بین رفتند.

این مطلع محلی افزود: در قسمت بالا دست این درختان نیز قصد تعمیرات جدید در سال جاری داشتند که با مخالفت شدید مردم روبرو شد و دولت هم مجوز آن را صادر نکرده است.

وی ادامه داد: زمانی که قصد حصار کشی داشتند هیچ یک از مسئولین مخالفت نکردند بلکه بودجه هم برای تعمیرات اختصاص داده شد این در حالی است که خرتنگ یک منطقه هدف گردشگری می باشد و گردشگران مناطق مختلف ایران از این منطقه دیدن می کنند.این کار از اول کارشناسی نشده بود بخاطر این که جنگل و تمام درختان در آن منطقه خشک شده است.


درختان در آن منطقه از تشنگی گریه می کنند

یکی از باغداران جنت شهری به خبرنگار داراب آنلاین گفت: من از بچگی در آن منطقه رفت و آمد داشتم قبلا به دلیل بارندگی و آبرسانی خیلی خوب درختان سرسبز بودند اما با مرمت و حصار کشی در سال گذشته تعدادی از درختان از بین رفتند.

وی گفت: جلوگیری از هدر رفت آب کار بسیار خوبی است اما بایستی یک نفر را مامور آبرسانی به این درختان کنند تا منطقه از بین نرود و با وجود این که چشمه در بلندی قرار دارد کار سختی نیست و با یک لوله هم می شود آبرسانی کرد .

وی تاکید کرد: شورای آب با آبیاری درختان شدیدا مخالفت می کنند و حاضرند که تمام خرتنگ خشک شود تا به درختان مرکبات پایین دست آب برسد این در حالی است که منطقه خرتنگ به 99 درصد آب و یک درصد هرس کردن در زمستان نیاز دارد.

 شهردار جنت شهر: اولویت خرتنگ از باغ مرکبات بیشتر است

قاسم زاهدانی شهردار جنت شهر گفت: خرتنگ یک منطقه هدف گردشگری می باشد و به خاطر اقلیم خاص آب و هوایی مورد بازدید گردشگران شهرستان های مختلف است. باید بررسی کرد که اگر دلیل خشک شدن نرسیدن آب به درختان است نباید دیر شود.

زاهدانی گفت: شورای آب باید اخلاقا به عنوان شهروند جنت شهر در قضیه خرتنگ حساس باشند در غیر این صورت درختان خرتنگ قبل از درختان مرکبات بوده است.

وی تاکید کرد: باغات در برداشت آب مالک هستند اما مالکیت قنات ندارند. من در سال جاری هیچ بازدیدی از آن منطقه نداشتم اما در سال 94 با جلسات متعدد در حضور فرماندار تصمیم گرفته شد حتی برای راه دسترسی به آن منطقه بودجه تخصیص داده شود.

وی گفت: خرتنگ یکی از تفرجگاه های اصلی شهرستان است که در صورت اجرای تمهیدات لازم به یکی از تفرجگاه های اصلی استان فارس تبدیل خواهد شد.

وقتی مرتع را به باغ مرکبات تبدیل می کنند باید فکر این روز را می کردیم

زاهدانی تاکید کرد: وقتی که اهالی مرتع را به باغ مرکبات تبدیل می کنند باید فکر آب آن هم کرد نه این که منطقه گردشگری خرتنگ را که دارای درختان چندین ساله است خشک کرد تا این که به باغات مرکبات آبرسانی شود.

شهردار گفت: من امروز عصر از آن منطقه بازدید خواهم کرد و از نزدیک پیگیری می کنم با وجود این که این درختان مقاوم اند اگر هفته ای یک بار به آنها آب داده شود دوباره احیا می شوند.

وی در آخر تاکید کرد: من به عنوان شهردار جنت شهر از فرماندار، دستگاه قضایی و شورای تامین شهرستان خواهش می کنم تا دیر نشده است به داد خرتنگ برسند و از آنجا بازدید و تصمیم گیری کنند.

دعا کنید باران ببارد تا به درختان آب برسد

یکی از اعضای شورای آب گفت: در سال 94 حصار قدیمی که با طرح سنتی بود هدر رفت آب داشت که با ترمیم و مرمت کاری از هدر رفت آب جلوگیری شده است.

وی در پاسخ به خبرنگار ما که علت خشک شدن درختان را جویا شد گفت: دعا کنید باران ببارد تا به درختان آب برسد و در غیر این صورت با همکاری و هماهنگی شهردار و بخشدار بودجه ای در نظر گرفته شود و عده ای تعیین کنند تا به این منطقه آبرسانی کنند.

بخشدار جنت: آسیب جدی به منطقه وارد شده است

عباس نجفی بخشدار جنت در خصوص خشک شدن منطقه خرتنگ گفت: از سالهای سال درختان، حیوانات و پرندگان آن منطقه از آب چشمه استفاده می کردند مردم نسبت به بهره برداری خوب آب نهایت دقت و همکاری را داشته باشند که آب هدر نرود و در عین حال نیز به محیط زیست آسیب وارد نشود.

بخشدار بخش جنت گفت: چند هفته قبل در بازدید میدانی که با رییس محیط زیست شهرستان از آن منطقه داشتم متوجه آسیب جدی محیط زیستی در آن منطقه شدم باید حتما پیگیری شود.

 وی گفت: در روزهای گرم افرادی انتخاب شوند به این درختان آبرسانی کنند تا در برنامه کوتاه مدت از بین نروند و در برنامه دراز مدت محیط زیست که متولی این است ورود پیدا کند و راهکار های منطقی و قانونی ارائه دهند و این اتفاق نیفتد که در مدت کوتاه دست آوردهای هزاران ساله از بین برود.

نجفی گفت: شورای آب نماینده مالکین آب هستند و تمام کسانی که به طریقی نیازمند آب هستند از راه قانونی حل شود در عین حال باید برنامه ریزی آنها به شکلی باشد که به محیط زیست آسیب وارد نشود.

وی گفت: ما دنبال خراب کردن نیستیم دنبال درست کردن هستیم اصلاح حصارکشی آب طبیعی است اما نباید به محیط زیست آسیب بزند و باعث خشک شدن درختان شود.

بخشدار در پایان گفت: از آنجا که خرتنگ منطقه نمونه گردشگری است، هر ساله مقداری از بودجه 2 درصد نفت و گاز به این منطقه اختصاص پیدا می کند تا ساماندهی شود.

تصاویر طبیعت زیبای خرتنگ در سال 1391


منبع: داراب آنلاین
نظرات بینندگان