کد خبر: ۹۳۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۵

اولین اقامتگاه بوم‌گردی شیراز افتتاح شد

نخستین اقامتگاه بوم گردی شیراز طی مراسمی با حضور مدیر کل میراث فرهنگی فارس و سایر مسئولان حوزه گردشگری به بهره برداری رسید.

به گزارش شیرازه، معاون میراث فرهنگی استان فارس در حاشیه افتتاح این اقامتگاه بوم گردی گفت: این دسته از اقامتگاه ها باید در بافتهای تاریخی شهری و خانه های روستایی و حتی در چادرهای عشایری فعالیت کنند و میراث فرهنگی نیز فقط در این محدوده ها مجوز فعالیت اقامتگاه بوم گردی صادر خواهد کرد.

موید محسن نژاد با اشاره به تقاضای ۴۸ نفر برای راه اندازی این اقامتگاه ها بیان کرد: امروز اولین اقامتگاه بومی گردی شیراز افتتاح شد ضمن اینکه در فراشبند، ممسنی، اقلید و سپیدان نیز در حال انجام اقدامات لازم هستیم تا بتواینم از ظرفیت عشایر کوچ رو برای اقامتگاه های بومی گردی بهره ببریم.

وی با اشاره به اهداف راه اندازی این اقامتگاه های بومی گردی بیان کرد: این دسته از اقامتگاه ها از نظر اقتصادی بنگاه های کوچکی هستند که خیلی زود به بازدهی می رسند از این رو ظرفیت بزرگ اقتصادی را در خود جای داده اند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی فارس گفت: غیر از مسائل اقتصادی،  با این اقامتگاه ها، گردشگران داخلی و خارجی می توانند درک خوبی از هنر، معماری، فرهنگ و آداب و رسوم هر منطقه داشته باشند و فرهنگ هر جامعه به خوبی در این اقامتگاه ها معرفی می شود.

محسن نژاد گفت: در عین حال سفر نیز در سطح استان توزیع می شود و کمبودهای اقامتی را نیز می توان با این اقامتگاه های بوم گردی جبران کرد.

وی بیان کرد: از آنجایی که این اقامتگاه ها باید در بافتهای تاریخی ایجاد شود، فرصت بسیار مناسبی ایجاد می کند که تحرک و زندگی در این بافتها رونق پیدا کند، ساکنان اصیل بافتها به این مناطق بیایند و در این راستا به صورت طبیعی امنیت و زندگی اجتماعی در بافت ایجاد می شود.

معاون گردشگری میراث فرهنگی فارس گفت: یکی دیگر ویژگی های این اقامتگاه های بوم گردی توجه به خوراکی های سنتی هر شهر است که می توان برای گردشگران از این ظرفیت برای پخت و طبخ انواع خوراکی های محلی و بومی و معرفی آنان بهره جست.

در ادامه این جلسه مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس با اشاره به اینکه این واحد اقامتی سعی کرده که به نوعی تمام زندگی سنتی مردم فارس را به گردشگران معرفی کند، افزود: گردشگران با اقامت در چنین واحدهای اقامتی می توانند با معماری، هنر و فرهنگ مردم آشنا شوند.

 مسعود منیعاتی افزود: در این واحد بوم گردی ۷۰ نوع غذای محلی شیراز برای گردشگران پخت خواهد شد تا مردم با خوراکی های بومی و سنتی این خطه نیز آشنا شوند.

منبع: مهر
نظرات بینندگان