کد خبر: ۹۳۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۷ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
وقتی منافع شخصی سبب تعطیلی کارخانه‌ها می‌شود؛

توقف واگذاری کارخانه کاشی حافظ شیراز به بخش خصوصی

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی از توقف روند واگذاری کارخانه کاشی و سرامیک حافظ به بخش خصوصی خبر داد.
به گزارش شیرازه، کارخانه تولیدی کاشی و سرامیک حافظ، یکی از واحد های تولیدی دولتی بود که در سال 91 و در جریان اجرای اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی و با قیمتی بسیار نازل‌تر از قیمت کارشناسی به فردی غیربومی که مالک یک شرکت اینترنتی نامدار است واگذار شد.

از همان زمان برخی از مسئولان استان فارس نسبت به این واگذاری این کارخانه به فردی غیربومی ابراز نگرانی کردند.

گذشت زمان نشان داد که نگرانی مسئولان بی‌جا نبوده زیرا واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی نه‌تنها دردی از دردهای آن درمان نکرد بلکه روز به روز بر مشکلات آن افزود.

در زمستان 94 مشکل این کارخانه، تعطیلی و بیکار شدن کارگران از طریق رسانه‌ها اعلام شد و کارگران کارخانه نیز تاکنون چندین بار برای بیان مشکلات مدیریتی این کارخانه و احقاق حقوق خود مقابل استانداری فارس تجمع کردند.

مجموعه زمین این کارخانه حدود 50 هکتار است که تنها از یک چهارم فضای آن استفاده شده و مابقی فضای کارخانه به صورت زمین آزاد است. بعد از واگذاری کارخانه به بخش خصوصی در جوار این کارخانه 662 واحد ساختمان ساخته شد و ارزش افزوده زمین این کارخانه نیز چندین برابر شد.

در حال حاضر ارزش ملک و زمین این کارخانه خیلی بیشتر از تولید کاشی در آن کارخانه است به همین دلیل نیز اراده‌ای برای برطرف کردن مشکلات این کارخانه وجود ندارد و مالک آن مثل مالک بسیاری از کارخانه‌های تعطیل شده استان همچون کابل‌سازی ایران، لامپ‌سازی شیراز و غیره ترجیح می‌دهد بعد از واگذاری کامل به جای تولید محصول تجهیزات کارخانه را به‌فروش برساند و از زمین آن برای ساخت و ساز استفاده کند.

بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز در مجلس، با انتقاد از شیوه واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی می‌گوید: پس از بررسی اعتراضات نمایندگان تشکل‌های کارگری به نظر می‌رسد که ارزش در نظر گرفته شده برای واگذاری این کارخانه واقعی نشده است.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس با اشاره به واگذاری برخی واحدهای تولیدی زیر قیمت واقعی، وجود رانت‌های مختلف را  از دلایل مهم این اتفاق می‌داند و می‌افزاید: بر اساس شکایت نمایندگان تشکل‌های کارگری روند واگذاری کارخانه کاشی و سرامیک حافظ سبب تعطیلی کارخانه و بیکاری کارگران شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس اصل 44 باید تنها 80 درصد از کارخانه واگذار  شود و به مدت 5 سال نباید کارخانه تعدیل نیرو انجام دهد می‌افزاید: این موضوع در واگذاری کارخانه کاشی و سرامیک حافظ رعایت نشده و  مدتی پس از شروع روند واگذاری مدیریت کارخانه شروع به تعدیل نیرو کرده است.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس می‌گوید: گزارش‌های ارسالی به کمیسیون اصل 90 نشان می‌دهد  اقداماتی همچون مرخص کردن کارگران و خارج کردن دستگاه‌ها از مدار تولید به بهانه توسعه کارخانه به هدف فراهم شدن شرایط مناسب برای فروش  این کارخانه انجام شده است.

وی با بیان اینکه کمیسیون اصل 90 پس از دریافت گزارش‌ها تحقیق و بررسی در این زمینه را آغاز کرده است از توقف روند واگذاری کارخانه کاشی و سرامیک حافظ خبر داد و می‌افزاید: قرار بود پس از تسویه قسط نهایی در 31 مرداد ماه واگذاری انجام شود که اکنون و با توجه به شرایط پیش آمده سازمان واگذاری این روند را متوقف کرده و طی نامه‌ایی به استاندرا فارس خواهان توقف موقت واگذاری کارخانه تا پایان تحقیقات شده است.

پارسایی هچنین با بیان اینکه کارخانه سروم‌سازی در شیراز را نیز با وجود در اختیار داشتن بازار مناسب در کشور و حتی کشورهای همسایه تعطیل و پس از تعطیلی واگذار شده است می‌گوید: اینکه عده‌ای در پی منافع شخصی کارخانه‌ایی دارای توجیه اقتصادی که از برندهای مطرح بازار است را به تعطیلی کشانده‌اند جای انتقاد دارد.

وی با بیان اینکه حفظ وضعیت شغلی موجود و ایجاد ثبات در شغل کارگران هدف و اولویت اصلی ما است تاکید می‌کند: نمایندگان مجلس هرگونه موردی که تعطیلی کارخانه بهانه‌ایی برای واگذاری شده و یا روند واگذاری سبب بیکاری کارگران و از بین رفتن امنیت شغلی آنها شود به جد پیگیری می‌کنند.


منبع: تسنیم
برچسب ها: کاشی خافظ ، بخش خصوصی
نظرات بینندگان