کد خبر: ۹۳۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۱ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۵

نشانه های ابتدایی ابتلا به سرطان را بشناسیم

كارشناس بیماری های غيرواگير مركز بهداشت شهدای والفجر، پيشگيري و كشف زودرس را منطقي ترين روش برای رسيدن به سطح اساسی مهار بیماری سرطان داسنت و نسبت به شناخت علت های ایجاد سرطان، تاکید کرد.

به گزارش شیرازه، راحله نظری كارشناس بیماری های غيرواگير مركز بهداشت شهدای والفجر گفت: سرطان دومين علت شايع مرگ و مير در كشورهاي توسعه يافته و سومين علت مرگ و مير در كشور ايران، است.

او برخی از عوامل سرطان زا را، انواع دخانيات، اشعه آفتاب، الكل، ويروس ها و مصرف غذاهایی مانند ماهي دودي، ترشي ها، شوري ها، مصرف زياد چربي هاي حيواني، ترياک به ويژه سوخته آن و مواد شيميايي، معرفي کرد.

نظری تاکید کرد: براي تشخيص زودرس سرطان، بايد نشانه های ابتدایی سرطان را شناخت و در صورت مشاهده به پزشک خانواده خود مراجعه کرد تا با کمک او و تیم سلامت همکار، گام پیشگیری و مهار زودرس، با قوت بیشتری برداشته شود.

این کارشناس سلامت، با معرفی نشانه های ابتدایی ابتلا به سرطان، به تغييرات واضح در شكل و رنگ خالي كه قبلا وجود داشته است، سرفه هاي مكرر و كلفت شدن صدا، سوء هضم و اشكال در فرو بردن لقمه، پيدايش هر توده اي در بدن، تغييرات طولاني در نظم و دفع ادرار و مدفوع، هر نوع خونريزي و هر نوع ترشح غير طيبعي از سوراخ هاي بدن، هر زخم سطحي كه پس از 10 روز بهبود نيابدو كم خوني بدون علت مشخص اشاره کرد.


نظری یادآور شد: تغذيه مناسب، ورزش و تحرک بدني، مصرف نکردن سيگار و قليان و دوري از دود آن، مديريت وزن خود، محافظت با كرم ضد آفتاب و پوشش مناسب، شناسايي آلاينده هاي سرطان زا و محافظت خود در مقابل آن، شناخت نشانه های هشداردهنده سرطان و مراجعه به پزشک در صورت مشاهده، پرهیز از نوشيدن الكل و دوري از مصرف مواد مخدر، از استراتژي هاي كشوري پيشگيری از سرطان، است.

منبع: وب دا
نظرات بینندگان