کد خبر: ۹۴۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
یک روز با مجموعه های فرهنگی فارس؛

«بهار نکو» مرکزی برای پایداری عشق و پیشگیری از زمستان زندگی

مسئول مرکز بهار نکو با اشاره به اینکه در سال‌های پیش شهر شیراز رتبه اول طلاق را در بین ده کلان‌شهر کشور داشت؛ گفت: در حال حاضر طبق گزارش‌ها مرکز آمار، شیراز از حالت بحرانی گذشته خارج شده و امروز رتبه نهم طلاق را در بین کلان‌شهرها دارد. نرخ رشد جمعیت در شهر شیراز برای اولین بار از نرخ میانگین رشد جمعیت جلو افتاده است که نشان‌دهنده افزایش طول زندگی مشترک در شهر شیراز است.
شیرازه، در میان زرق‌و‌برق خیابان‌های شهر و درحالی‌که روزمرگی بخشی از افراد جامعه را در خود غرق کرده است، موسسه‌ها و کانون‌های فرهنگی باهدف رشد و تعالی افراد، فعالیت‌هایی را به‌صورت هفتگی و یا روزانه در زمینه‌های مختلف ارائه می‌کنند. در این میان مساجد نیز که جایگاهی معنوی در میان ما مسلمانان و سایر ادیان الهی دارد؛ علاوه برمکانی برای راز و نیاز با پروردگار عالمیان، محیطی است برای همدلی و همراهی ساکنین یک منطقه جهت فراگیری یک تخصص و همچنین پُر کردن اوقات فراغت؛ کانون‌های فرهنگی مساجد این فرصت را به مردم یک محله می‌دهد تا با نشستن در کنار هم تا آنجایی که می‌توانند بخشی از مشکلات محله‌ی خود را با همراهی اهالی مسجد حل کنند.

فعالیت‌های فرهنگی و مناسبتی توسط مجموعه‌های خودجوش مردمی همیشه منشأ خیروبرکت برای افراد جامعه بوده است. فعالیت‌هایی که از روی اخلاص، توسط جوانان مؤمن و انقلابی در کمال گمنامی صورت می‌گیرد. شیرازه بنا دارد مانند گذشته مجموعه‌های فرهنگی موفق در سطح استان فارس را در سلسله گزارش‌ها هفتگی معرفی نماید.


سال 88، آمارها استان فارس را رتبه سوم طلاق در کشور نشان می‌دهند. وضعیت این استان وخیم است و طول زندگی مشترک در بیش از 45 درصد ازدواج‌ها، به کمتر از 4 سال می‌رسد.

مسئولین به ابراز نگرانی از این وضع بسنده می‌کنند. هشدارها و تأکیدات رهبری درباره خانواده و لزوم تحکیم بنیان آن عموماً مورد بی‌اعتنایی قرار گرفته است. ایشان در سال 74، یعنی سال‌ها پیش از اینکه آمارهای ازدواج و طلاق در کشور به حد بحرانی خود برسد، می‌فرمایند: "اگر چنانچه در یک جامعه‌ای، خانواده‌ها درست بودند، سالم بودند، استحکام داشتند، تزلزل نداشتند، حدود و ثغور خانواده محفوظ بود، این جامعه می‌تواند به‌خوبی اصلاح بشود.افرادش می‌توانند رشد فکری پیدا کنند و از لحاظ روحی کاملاً سالم باشند، می‌توانند انسان‌هایی بدون عقده باشند". در اصل دهم قانون اساسی هم آمده است: "از آنجا که خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است، همه قوانین و مقررات و برنامه‌ریزی‌های مربوط باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی‌باشد."

آمارهای ذکر شده، نگرانی عده‌ای از فعالین حوزه خانواده در استان فارس را برمی‌انگیزد و در سفر استانی دولت دهم به فارس طرحی با نام بهار نکو برای ارتقای آموزش‌های حین ازدواج تصویب می‌شود و نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز به‌عنوان مجری آن برگزیده می‌شود.

به سراغ مسئول مرکز آموزش و مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده بهار نکو رفتیم تا از فعالیتشان در این حوزه اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

حسین شکوری تحکیم بنیاد خانواده را یکی از شعارهای امروز کشور دانست و گفت: تحکیم خانواده یعنی ساختار خانواده‌ها به نحوی باشد که با هر نسیم و مشکل کوچکی از هم نپاشد و بتواند مشکلات و مسائل خود را حل کند.

وی هدف این مرکز را یاری رسانی به خانواده‌ها در حل مشکلاتشان عنوان کرد و افزود: یکی از کمک‌های ما بحث آگاهی بخشی به خانواده‌هاست و مرکز مشاوره بهار نکو از سال 89 با این هدف کار خود را شروع کرد.

هر دو ازدواج؛یک طلاق!

شکوری با اشاره به تأکید سیاست جمعیتی کشور بر بحث تحکیم بنیان خانواده؛ اظهار کرد: امروز در ایران بیست درصد از ازدواج‌ها به طلاق منجر می‌شود و در کلان‌شهرها این آمار به 40 درصد و بالای 50 درصد هم می‌رسد؛ یعنی تقریباً از هر دو ازدواج یکی به طلاق منجر می‌شود.

این فعال فرهنگی ادامه می‌دهد: آسیب دیدن کودکان، اعتیاد، پیامدهای اقتصادی، مسائل تربیتی، آسیب‌های اجتماعی و روان‌شناختی مثل افسردگی و اختلالات رفتاری را از پیامدهای طلاق در کشور عنوان کرد و ادامه داد:  بیش از 50 درصد کودکانی که تحویل بهزیستی داده می‌شوند بچه‌های طلاق هستند و تعداد زنان سرپرست خانوار هم به 40 درصد رسیده و افزایش یافته است.

«بهار نکو» مرکزی برای پایداری عشق و پیشگیری از زمستان زندگی

پیشگیری از طلاق؛ راهبردی مهم

مسئول مرکز بهار نکو با بیان ضرورت آگاهی بخشی درباره زندگی مشترک به زوج‌های جوان  قبل از تشکیل خانواده؛ افزود: در همین راستا بحث مددکاری‌ها و مشاوره‌های پیش از ازدواج و پس از ازدواج زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شیراز و نهاد نمایندگی رهبری در این دانشگاه در حال انجام است.

وی تصریح کرد: امروز بحث پیشگیری از طلاق، راهبرد مهمی است و بر درمان اولویت دارد ولی آموزش‌های پیش از ازدواج فعلی کافی نیست و با یک سی دی مهارت‌های زندگی، نیز یاد گرفته نمی‌شود. طبق بررسی‌های ما، افرادی که آموزش بهتری دریافت کردند 31 درصد احتمال طلاقشان کم‌تر بوده است و درنتیجه همین آموزش‌ها، امروز در شیراز ورودی دادگاه‌های خانواده کاهش یافته است.

شکوری با تأکید بر اینکه اگر مسئله قبل از ازدواج حل شود، مسئله پس از ازدواج هم حل خواهد شد؛ گفت: تمام تمرکز ما بر روی بحث پیشگیری بوده، ابزار مهم مرکز بهار نکو آموزش و مشاوره است. در وزارت بهداشت به بحث مشاوره کمتر پرداخته شده است و کلاس‌های پیش از ازدواج به لحاظ کمی و کیفی باید بیشتر شود.

کاهش طلاق؛هدف اصلی بهار نکو


وی با بیان اینکه هدف اصلی مرکز بهار نکو کاهش طلاق بوده است؛ پژوهش و آموزش در بحث خانواده، تسهیل و ترویج ازدواج موفق، افزایش آگاهی پسران و دختران، افزایش آگاهی‌های مربوط به امور جنسی با رویکردی اسلامی و توانمندسازی خانواده‌های در جهت تسهیل تربیت نسل سالم را از دیگر اهداف این مرکز عنوان کرد.

افزایش طول زندگی مشترک زوجین،ره‌آورد بهار نکو

شکوری افزود: قبل از اجرای طرح بهار نکو، 14 درصد از طلاق‌های شهر شیراز متعلق به  کسانی بود که کمتر از یک سال از ازدواجشان می‌گذشت که اکنون این آمار به 6/7 درصد رسیده است.همچنین 45 درصد طلاق‌ها متعلق به زوج‌هایی بود که کمتر از 4 سال با هم زندگی کرده بودند که اکنون به 2/30 درصد تقلیل یافته است و همین روند در سال 95 هم ادامه خواهد داشت.
این فعال فرهنگی بیان کرد: یکی از شاخص‌های کمی تحکیم بنیاد خانواده، میانگین طول زندگی مشترک است که این شاخص سال 88 در شیراز 8 سال بود که اکنون به 10 سال رسیده است و این نشاند دهنده رشد شاخص کمی تحکیم بنیاد خانواده در شیراز است.

خروج شیراز از وضعیت بحرانی طلاق

مسئول مرکز بهار نکو با اشاره به اینکه در سال‌های پیش شهر شیراز رتبه اول طلاق را در بین ده کلان‌شهر کشور داشت؛ گفت: در حال حاضر طبق گزارش‌ها  مرکز آمار، شیراز از حالت بحرانی گذشته خارج شده و امروز رتبه نهم طلاق را در بین کلان‌شهرها دارد. نرخ رشد جمعیت در شهر شیراز  برای اولین بار از نرخ میانگین رشد جمعیت جلو افتاده است که نشان‌دهنده افزایش طول زندگی مشترک در شهر شیراز است.

عقلانی کردن انتخاب‌ها، لازمه کاهش آمار طلاق

شکوری با تأکید بر اینکه اولویت ما در دوره حین ازدواج بوده است؛ عنوان کرد: برای ارتقای برنامه خود به دو مرحله پیش و پس از ازدواج هم ورود کرده‌ایم؛ به نحوی برنامه‌ریزی کرده‌ایم که هنگام مراجعه زوج‌های جوان به آزمایشگاه، آن‌ها به مرکز بهار نکو ارجاع داده شوند و به آن‌ها آموزش‌های عمومی و در صورت نیاز آموزش‌های الزامی و مددکاری ارائه می‌شود چراکه اکثر طلاق‌ها ناشی از ازدواج‌های ناصحیح و بدون آگاهی است و اگر انتخاب‌ها را عقلانی کنیم جلوی خیلی از طلاق‌ها را گرفته‌ایم. ما پس از این آموزش‌ها زوج‌های جوان را به حال خود رها نمی‌کنیم و در مرکز بهار نکو اطلاعات کامل زوجین جهت ارتباطات و آموزش‌ها و مشاوره‌های بعدی ثبت می‌شود.

وی افزود:ما در مرکز بهار نکو هم پیش از ازدواج و هم پیش از طلاق مشاوره الزامی داریم و به پنج گروه کلی مشاوره الزامی داده می‌شود که عبارت‌اند از دختران زیر 18 و پسران زیر 20، اختلاف سنی بیش از ده سال، اختلاف سنی معکوس بیشتر از پنج سال و ازدواج مجددها و رجوعی‌ها.

فقر آموزشی کشور در حیطه ازدواج

این فعال فرهنگی با تأکید بر اینکه احساس نیاز به آموزش و مشاوره هنوز برای مردم جا نیفتاده است؛اظهار کرد:  مردم خیال می‌کنند در مورد ازدواج همه‌چیز را می‌دانند و نیازی به مشاوره ندارند. برخی افراد که دارای تحصیلات عالی هستند پس از شرکت در کلاس‌های آموزشی ما، اظهار می‌کنند که مباحث ارائه شده برایشان جدید است و این نشان‌دهنده فقر آموزشی کشور در این زمینه است.

شکوری با اشاره به اینکه دوران ازدواج، دورانی بسیار حساسی است و هیجانات و احساس گاهی در این زمینه غلبه می‌کند؛ تصریح کرد: مشاور می‌تواند جلوی احساسات را بگیرد و به انتخاب عاقلانه کمک کند. بیشترین آمار طلاق در یک سال اول زندگی است و ما می‌توانیم جلوی خیلی از این انتخاب‌های نامعقول را بگیریم.

وی افزود: از سال 92 هم باشگاه زوج‌های جوان را راه انداخته‌ایم. اعضای این باشگاه، زوج‌هایی که تمایل به ادامه جلسات آموزشی دارند و خدمات آموزشی مختلفی به آن‌ها ارائه می‌شود.

اقشار و سنین مختلف؛مخاطبین بهار نکو

مسئول مرکز بهار نکو ادامه داد: سه ماه بعد از مراجعه افراد به مرکز بهار نکو، طی فراخوانی در مورد دوران عقد و نامزدی آموزش‌هایی به آن‌ها داده می‌شود و شش ماه بعد دوباره فراخوان آموزشی با عنوان مشکلات سال اول زندگی مشترک داده می‌شود. از آنجایی که همین گروه یک سال بعد احتمالاً با مسئله فرزند آوری و بارداری مواجه می‌شوند،آموزش‌هایی با حضور یک مشاور و پزشک متخصص زنان به آن‌ها داده می‌شود.

فعلاً مجردها!

شکوری در ادامه با بیان اینکه ما برای پیش از ازدواج هم برنامه‌هایی داریم؛ افزود: سال گذشته همایشی با عنوان "فعلاً مجردها" ویژه مجردین در شیراز برگزار کردیم که با استقبال زیادی مواجه شد و افرادی از سن 17 تا 54 سال در این همایش حضور داشتند. این سلسله همایش‌ها ادامه دارد و می‌خواهیم افراد مجرد، دوره‌ای کامل در بحث انتخاب همسر آموزش ببینند.

بیان واضح مسائل زناشویی

حجت‌الاسلام والمسلمین مقامی، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در گفتگو با شیرازه عنوان کرد: زمانی با ارائه احادیث اسلام در باب مسائل زناشویی به زوجین جوان مخالفت می‌شد اما الآن مجله بهار نکو منتشر می‌شود و کلاس‌هایی برای زوجین در حال برگزاری است که مباحث زناشویی را از جوانب مختلف خیلی واضح بیان می‌کند.

بهار نکو،قانون می‌شود

وی ادامه داد: راه‌اندازی مرکز بهار نکو مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم و با همه این مشکلات، امروز به‌جایی رسیده‌ایم که طرح بهار نکو در مجلس شورای اسلامی  و شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تبدیل شدن به قانون است.

بهار نکو، الگویی بی‌بدیل

مقامی با بیان اینکه قوانین زیادی در سطح کشور داریم که اجرایی نمی‌شوند؛ گفت: معتقدم باید حرکت کنیم، کار کنیم و قانون بسازیم و نباید صرفاً منتظر بخش‌نامه‌ها باشیم چراکه ما بخشنامه‌ای نیستیم و هیچ ایرادی ندارد که کاری را شیراز شروع کند و تهران الگوبرداری کند.

نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تأکید بر اینکه طلاق از اولویت‌های پنج‌گانه رهبری درباره آسیب‌های اجتماعی است؛ تصریح کرد: در طرح بهار نکو  کاری را شروع کردیم که قانون نداشت و این الگوی بی‌بدیلی برای این موضوع است.امروز مهم‌ترین مسئله کشور مسئله خانواده است.طرح بهار نکو نیز در حال کشوری شدن است و اگر کار مناسب کنیم همه می‌توانند در سطح کشور الگوبرداری کنند.

تشنگی مخاطبین و بهار نکو!

به دنبال نظر مخاطبان کلاس‌های مرکز بهار نکو بودیم که متوجه شدیم در پایان کلاس‌ها به شرکت‌کنندگان برگه‌ای جهت پیشنهاد‌ها و نظرات داده می‌شود. یکی دو مورد از این نظرات را در ادامه می‌خوانید:
آقایی 30 ساله ساکن کویت که در شیراز قصد ازدواج داشته است ، نوشته بود: صبح زود از خواب بیدار شدم و بی‌حال بودم و حوصله آمدن به کلاس را نداشتم اما بعد از 6 ساعت سرکلاس بودن هنوز هم تشنه حرف‌هایتان هستم و از اینکه می‌بینم مردم کشورم به جوانان پاک و پر انرژی بها می‌دهند بر خودم می‌بالم.با تمام وجود از شما تشکر می‌کنم و برایتان از خدا التماس بهترین دعاها را دارم.

همچنین خانمی که برای ازدواج دومش به مرکز بهار نکو مراجعه کرده بود نیز نوشته است: از نظر این‌جانب کلاس‌هایی که الآن برگزار می‌شود، از همه لحاظ در اخلاق و رفتار و کردار و گفتار مدیریتی در زندگی این ده تأثیرگذار است. از نظر من که در حال انجام ازدواج مجدد هستم اگر در زمان ازدواج اول من که در سال 1389 بوده این کلاس‌ها برگزار می‌شد  شاید الآن مهر طلاق در شناسنامه‌ام نبود و الآن زندگی پربارتر از گذشته داشتم ولی ان شالله به لطف و حمد خداوند متعال سعی می‌کنم با بهره‌گیری از این کلاس‌ها زندگی آینده خود را به نحو احسن پیش بگیرم و از من کوچک‌تر به همه عزیزان و دوستان گرامی که در حال انجام فریضه مقدس ازدواج هستند این کلاس‌ها را واقعاً جدی بگیرند چون از همه لحاظ در زندگی این ده تأثیرگذار است.

نظرات بینندگان